ایرانگردی، ساری

این مردمان مهمان نواز

۹
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سورک یکی از شهرهای کوچک مازندران است که عالی‌ترین شکل فرهنگ میزبانی و مهمان نوازی ایرانی را می‌توانید آنجا تجربه کنید.
مهمان نوازی

اگر پای صحبت گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده‌اند بنشینید، بدون استثنا ایرانی‌ها را با صفت “مهمان نواز” معرفی می‌کنند. مهمان نوازی یکی از ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان است که نقش مهمی در صنعت گردشگری ما دارد. بسیاری از افراد برای لمس مهمان نوازی ایرانی و تماشای رفتار فرهنگی ایرانی‌ها با گردشگران، تصمیم به سفر می‌گیرند. قسمت‌هایی از ایران در بعضی روزهای خاص، جلوه‌گاه بی‌نظیری از مهمان نوازی هستند. عالی‌ترین شکل فرهنگ میزبانی را در این مناطق می‌توانید لمس کنید. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به یکی از مناطقی که در ایام دهه محرم می‌توانید عالی‌ترین نمونه میزبانی و مهمان نوازی ایرانی را لمس کنید، سفر کنیم.

مهمان نوازی

بفرمایید غذا

سورک یکی از شهرهای شمال ایران است که بین ساری و نکا قرار دارد. این منطقه از دیرباز تاکنون به آئین طعام دهی عاشورایی شهرت داشته است. عالی‌ترین نمونه فرهنگ میزبانی را در این منطقه می‌توانید ببینید. به آئین طعام دهی عاشورایی در این منطقه، “فرما بَزوئِن” می‌گویند. این اصطلاح به معنی تعارف کردن غذا است و در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

آئین طعام دهی به چه صورت است؟

مردمان محدوده سورک چندین نسل است که این سنت را در روز عاشورا اجرا می‌کنند. هر خانواده متناسب با فضای خانه و وسعت مالی که دارد، خودش را برای میزبانی آماده می‌کند. بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی مازندران در روز عاشورا در خانه سورکی‌ها پخته می‌شود تا با آنها از مهمانان پذیرایی کنند. نکته جالب اینکه هیچ میزبانی نمی‌داند قرار است چه کسی مهمان منزلش باشد. از صبح درِ همه خانه‌ها باز است و میزبانان منتظر هستند تا مهمانان ناخوانده و غریبه وارد منزل آنها شوند. میزبانان به عالی‌ترین شکل ممکن از مهمانان پذیرایی می‌کنند. این پذیرایی شامل رفتار توام با احترام و اکرام و پذیرایی با انواع خوراک محلی و درجه یک است. اگر خانه‌ای در روز عاشورا پر از مهمان نشود، صاحب خانه آن را نشانه‌ای از این می‌داند که حاجتش در آن سال روا نخواهد شد.

مهمان نوازی

حتی از سر خیابان

محدوده سورک در روز عاشورا پذیرای افراد زیادی از گوشه و کنار ایران است. آنها برای تجربه فرهنگ مهمان نوازی ایرانی توسط سورکی‌ها به این محدوده سفر می‌کنند. به تازگی ایده خلاقانه جالبی به ذهن میزبانان رسیده است. از هر خانواده، فردی را مامور می‌کنند تا به خیابان اصلی برود و از آنجا مهمانان مورد نظر را به منزل راهنمایی کند. این فرد راهنما، برای جای پارک مهمانان هم تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌اند و آنها را راهنمایی می‌کنند تا خودروی خود را در محل مناسبی پارک کنند.

چطور برویم؟

برای سفر به سورک باید راهی مازندران شوید. سورک بین ساری و نکا در شرق استان مازندران قرار دارد و تنها ۱۲ کیلومتر با ساری فاصله دارد.

مهمان نوازی

نکات مهم در بازدید از سورک و آئین طعام دهی

مردمان سورک خودشان را در روز عاشورا خدمت‌گزاران اهل بیت می‌دانند و بدون هیچ چشم‌داشتی به پذیرایی از مهمانان می‌پردازند. لازم نیست در ازای پذیرایی در صدد جبران بربیایید. اگر بخواهید این کار را بکنید، در فرهنگ مردمان مازندران، نوعی توهین به میزبان تلقی می‌شود. در حفظ حرمت‌های مذهبی بکوشید. در مدت مهمانی، از مهمان نوازی که از شما می‌شود لذت ببرید. نیازی نیست معذب باشید. در خانه‌های ساده و با صفای سورکی‌ها نیازی نیست سخت بگیرید. در نظر داشته باشید ممکن است در ترافیک بمانید. بنابراین اگر قصد دارید به خانه یکی از سورکی‌ها بروید و مهمان آنها باشید، کمی زودتر اقدام کنید.

۹ دیدگاه

  1. آراد

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  2. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۸ ب٫ظ

    ممنون از مطلب عالی

    پاسخ

  3. بهلولی

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۰۵ ب٫ظ

  5. ثابتی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۳۶ ب٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  6. موحامد

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

    دلمون خواست…

    ایشالا سال بعد

    پاسخ

  7. نامجو

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۲۷ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

  8. روزبهاني

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  9. ثامن

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…