فرار سرمایه از بازار مسکن

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از نکات بازار مسکن مردادماه امسال، ادامه کوچ سرمایه به مناطق ارزان و جنوبی شهر بوده که باعث شده رشد سالانه قیمت مسکن در منطقه 18 تهران با ثبت رکورد رشد 102 درصدی، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کند.
سرمایه

براساس آمارها، باوجود اینکه میانگین قیمت مسکن در ۵‌ ماه امسال دوبرابر بیش از مدت مشابه سال گذشته است، در سایه رکود سنگین و کاهش شدید میزان و ارزش معاملات، مجموع سرمایه مبادله شده در بازار مسکن ۱۲.۵ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و عقب‌نشینی خریداران به چالش اصلی بازار تبدیل شده است.

به گزارش مجله پیام دلتا، در مردادماه امسال، میانگین قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسید که نسبت به تیرماه ۳.۱درصد کاهش ولی نسبت به مردادسال گذشته ۷۷.۵ درصد افزایش دارد.

 در مردادماه تعداد معاملات خریدوفروش خانه به ۳ هزار و ۳۶۸ واحد رسید که در مقایسه با تیرماه ۳۱.۲ درصد و نسبت به مردادماه سال گذشته ۷۴.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس این آمارها در مردادماه امسال عملاً تب تورم در بازار مسکن فرو نشسته و این بازار از دوره رکود تورمی وارد دوره سنگین رکود معاملاتی شده است.

نقشه قیمتی بازار مسکن تهران

در‌ماه گذشته منطقه ۱۹ با میانگین قیمت ۵میلیون و ۸۱۰ هزار تومان، ارزان‌ترین منطقه تهران بوده و در مقابل منطقه یک با میانگین قیمت ۲۹ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان برای هر مترمربع زیربنای مسکونی، همچنان جایگاه گران‌ترین منطقه تهران را حفظ کرده است.سرمایه

براساس آمارها در معاملات مردادماه بازار مسکن تهران، برای نخستین بار میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در منطقه ۴تهران از میانگین قیمت بازار پایین‌تر آمده، تا پیش از این همیشه میانگین قیمت مسکن در مناطق یک تا ۶ پایتخت بالاتر از میانگین نرخ بازار ثبت می‌شد.

از دیگر نکات بازار مسکن مردادماه امسال، ادامه کوچ سرمایه به مناطق ارزان و جنوبی شهر بوده که باعث شده رشد سالانه قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران با ثبت رکورد رشد ۱۰۲ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کند.

 البته این کوچ سرمایه لزوماً بر قیمت مسکن در تمام مناطق ارزان‌قیمت شهر تاثیر نداشته و منطقه ۱۹ که استقبال کمتری برای سرمایه‌گذاری داشته، با رشد ۵۴.۲درصدی، کمترین میزان رشد سالانه در قیمت مسکن را تجربه کرده است.

منطقه ۵ همچنان رکورددار

بررسی توزیع فراوانی تعداد معاملات انجام شده به تفکیک ۲۲ منطقه تهران نشان می‌دهد در مردادماه امسال همچنان منطقه ۵ با سهم ۱۲.۵ درصد از کل معاملات بازار مسکن، رکورددار تعداد معاملات مانده و منطقه ۲۲ با سهم ۰.۸ درصد از کل معاملات بازار مسکن تهران، عنوان راکدترین بازار مسکن پایتخت را به‌خود اختصاص داده است. در این‌ماه ۶منطقه پایتخت شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴و ۷ به‌ترتیب پرمعامله‌ترین مناطق تهران بوده‌اند و بیش از نیمی از تعداد معاملات را به‌خود اختصاص داده‌اند.

نبض بازار در دست میلیاردرها

آمارها نشان می‌دهد در مردادماه امسال، ۴۷.۴ درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران به واحدهای مسکونی با قیمت بیش از ۱۲ میلیون تومان برای یک مترمربع زیربنا اختصاص داشته و درمجموع ۴۳ درصد از واحدهای معامله شده در این ماه، بیش از یک میلیارد تومان قیمت داشته‌اند.

 از سوی دیگر، بررسی میزان کاهش معاملات واحدهای مسکونی از نظر متراژ نشان می‌دهد در مردادماه امسال بیشترین میزان کاهش به واحدهای با متراژ ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر اختصاص داشته و واحدهای با متراژ بیش از ۲۰۰ مترمربع زیربنا از کمترین کاهش رشد برخوردار بوده‌اند. با توجه به اینکه در وضعیت فعلی اغلب دهک‌های درآمدی از خرید خانه ناتوان شده‌اند، این آمارها از تداوم معاملات در واحدهایی حکایت دارد که اصولاً متقاضیان آنها دهک‌های بالای درآمدی است .

2 20 فرار سرمایه از بازار مسکن

کاهش ۱۲.۵ درصد گردش مالی

بررسی تحولات بازار مسکن شهر تهران در ۵ ماه سال ۹۸ حاکی است در این دوره زمانی ۳۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی معامله شده که ۵۴.۹ درصد کمتر از دوره مشابه سال گذشته است. میانگین قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در این دوره نیز به ۱۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با ۵ ماهه ۹۷ بالغ‌ بر ۹۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. از دیگر نکات به‌دست آمده از اطلاعات مربوط به بازار مسکن در ۵ ماهه امسال این است که مجموع سرمایه مبادله شده در این دوره زمانی به ۳۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان رسیده و باوجود رشد دو برابری قیمت‌ها، به‌دلیل  افت قابل‌تأمل تعداد معامله هنوز ۱۲.۵ درصد از دوره مشابه سال قبل کمتر است. این کاهش میزان سرمایه مبادله شده در بازار مسکن، نشانه ای محکم برای کاهش نقد شوندگی بازار مسکن است و نشان می‌دهد در سایه رکود سنگین بازار مسکن، خریداران به‌صورت جدی از بازار خارج شده‌اند.

منبع :اقتصادآنلاین به نقل از همشهری

۳ دیدگاه

  1. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  2. ملکی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۰۱ ب٫ظ

    خیلی هم عالی

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…