بهشت میکروب ها کجااست؟

۱۲
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهشت میکروب‎ها دقیقا کجای دنیا است؟ مجله پیام دلتا جواب سوال شما را می‎داند! این مطلب مهیج را از دست ندهید!
بهشت باکتری

قطعا همه ما از کثیفی متنفر هستیم! البته اگر از رفتن به دستشویی‌های عمومی چندش‌تان می‌شود و تصور می‌کنید که کثیف‌ترین و آلوده‌ترین جای دنیا کاسه توالت است، سخت در اشتباه هستید؛ چون دور و برتان پر از وسایل و اشیایی است که روزانه با آنها سروکار دارید، غافل از این‌که آلوده‎تر از کاسه توالت هستند. با مجله پیام دلتا برای سپری کردن یک روز بهداشتی همراه باشید.

بهشت باکتری و میکروب

کثیف‎ترین مکان‎ها و وسایل دنیا

کثیف‎ترین مکان‎ها و وسایل دنیا را می‎شناسید؟ به شما قول می‎دهیم بعد از خواندن این مطلب حتما دست‌های‎تان را به طور ناخودآگاه خواهید شست! البته نباید در این مورد وسواس به خرج دهید.

صفحه موبایل هوشمند و تبلت

به گفته محققان میکروبیولوژی دانشگاه منچستر، صفحه تلفن همراه هوشمندتان که در طول روز هزاران بار لمسش می‌کنید، یک زمینه واقعی برای باکتری‌شناسی است؛ به این دلیل که در مقایسه با کاسه توالت ۵۰۰ برابر بیشتر میکروب و باکتری دارد. روی این صفحه آلوده بدون این‌که شما متوجه باشید، انواع باکتری‌های موذی از اشریشیا کولی گرفته تا سالمونلا و استرپتوکوکوس، رژه می‌روند.

دستگیره ‌مترو و اتوبوس

همه ما که روزانه با وسایل نقلیه عمومی این طرف و آن طرف می‌رویم، ناچار دستگیره مترو یا اتوبوس را نگه می‌داریم تا از افتادن در امان باشیم اما به عقیده بیولوژیست‌های دانشگاه آریزونا، کاسه توالت به مراتب تمیزتر از دستگیره مترو و اتوبوس‌ها است.

به دلیل این‌که در کاسه توالت صرفا ۵۰ نوع میکروب مختلف دارد، در حالی که میله‌های مترو یا اتوبوس آلوده به صدها هزار باکتری است. به عقیده این محققان اگر دستگیره‌ها آلوده به میکروب مدفوع بودند، احتمال ابتلا به هپاتیت A از طریق تماس با آنها دور از ذهن نبود.

میز کار

شغل شما تاثیر زیادی روی سلامت جسم و روح‎تان دارد. از سختی کار گرفته تا وسایل و ابزار داخل اتاق کارتان در سلامتی‎تان نقش دارند.

بر همین اساس، باید بدانید اگر میز کارتان را به مدت طولانی تمیز نکنید، با یک وسیله آلوده‌تر از کاسه توالت سر و کار دارید؛ به‌ دلیل این‌که در هر سانتی‎متر مربع آن بیش از شش هزار میکروب و باکتری لانه می‌کند؛ بنابراین، توصیه می‌شود که میز کارتان را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید و در طول روز به طور مرتب دست‌های‎تان را بشویید.

باکتری

صفحه کلید رایانه

بعد از دست زدن به کیبورد کامپیوتر (مخصوصا در سر کار)، حتما دست‌های‎تان را با آب و صابون بشویید.

متخصصان توصیه می‌کنند، به هیچ عنوان روی میز کارتان غذا نخورید و هیچ ماده غذایی را روی صفحه کلید رایانه‌تان قرار ندهید، به خاطر این‌که حدود پنج برابر آلوده‌تر از کاسه توالت است.

تلفن محل کار

در سال ۲۰۰۴، نتایج یک پژوهش نشان داد که تلفن اداره‎ها به طور متوسط آلوده به ۲۵.۱۲۷ باکتری و میکروب مختلف در واحد سطح خود است؛ بنابراین لازم است نه تنها اشیای موجود روی میز کارتان را با دستمال تمیز و ضدعفونی کنید بلکه دست‌های‎تان را هم به طور مرتب بشویید.

کیف دستی

بیشتر خانم‌ها عادت دارند، کیف دستی‌شان را روی زمین و کنار دست‎شان قرار دهند. فرقی نمی‌کند کیف‌تان را روی صندلی کنار دست‎تان قرار دهید یا روی زمین یا تراس کافه یا صندلی مترو و اتوبوس. بهتر است بدانید میکروب‌ها بی‌هیچ ترس و واهمه‌ای وارد بافت کیف دستی‌تان شده و بعد از آن به دست‌های‎تان راه پیدا می‌کنند.

منوی رستوران‌ها

خبرنگار روزنامه ویروس‌شناسی پزشکی (Medical Virology )، پژوهشی را به چاپ رسانده که نشان می‌دهد باکتری آنفلوانزا می‌تواند‌ حدود ۱۸ ساعت روی پوشش پلاستیکی منوهای رستوران‌ها زنده بماند و باعث آلودگی مردم شود؛ بنابراین این بار بعد از این‌که در رستوران منو را ورق زدید و غذای‎تان را سفارش دادید، دست‌هایتان را حتما بشویید.

لوازم کمک ورزشی باشگاه‌ها و پارک‎ها

نتایج پژوهش جدیدی که در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد، ردپای باکتری «استافیلوکوکوس» که یکی از باکتری‌های اصلی در شیوع عفونت بیمارستانی است و در برابر متی‎سیلین (داروهای ضدمیکروب) مقاوم شده است، روی دستگاه‌های ورزشی وجود دارد. این باکتری می‌تواند بیش از یک ماه روی سطوحی که آلوده به تعریق است، زنده بماند.

وسایل بازی در پارک‌ها

روی بعضی از وسایل و تجهیزات موجود در پارک‌ها و شهربازی‌ها مثل سرسره، الاکلنگ و تاب، نوعی باکتری که در مدفوع انسان وجود دارد، یافت شده است؛ بنابراین توصیه می‌شود کودکان بعد از هر بار استفاده از این وسایل بازی، دست‌های‎شان را حتما با آب و صابون بشویند.

عینک‌های سه‌بعدی

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان داده است عینک‌هایی که در سینما سه‌بعدی‌ها در اختیارتان گذاشته می‌شود، تعداد زیادی میکروب از جمله باکتری‎های عامل بیماری ورم ملتحمه چشم، عفونت‌های چشمی، مسمومیت‌های غذایی، عفونت خون و ذات‎الریه دارند؛ بنابراین در صورت استفاده از این نوع وسایل حتما آنها را ضدعفونی کنید.

مسواک

مسواک‌هایی که درست آب کشیده نمی‌شوند، خانه‎ی امن میکروب‌ها و ویروس‌هایی مثل استرپتوکوک، هرپس، استافیلوکوک و ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند.

تحقیقات نشان می‎دهد زمانی که سیفون توالت کشیده می‎شود، ذرات آب آلوده با شش متر جهش پخش می‎شوند و به راحتی روی مسواک‎هایی که در توالت نگهداری می‎شوند، می‎نشینند.

لذا توصیه می‌کنیم مسواک را بیرون از محیط دستشویی نگه دارید و بعد از هر بار استفاده آن را با دقت بشویید و خشک کنید. سر مسواک را رو به بالا قرار دهید و هر سه ماه یک بار آن را تعویض کنید.

پادری و جاکفشی

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد در ۹۶ درصد پادری‌ها و جاکفشی‌ها، ردپایی از باکتری‌های مدفوع انسانی دیده شده است که از طریق کف کفش‌ها منتقل می‌شوند.

بهتر است جاکفشی را بیرون از منزل گذاشته و کفش‌ها را بیرون از منزل درآورید. لازم است‌ به طور مرتب پادری مقابل در آپارتمان خود را بشویید.

صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز

نتایج پژوهش‎ها نشان می‌دهد، صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز، آلوده به نوعی باکتری به نام «باسیلوس سرئوس» است که می‌تواند در بدن انسان علائمی مشابه با مسمومیت غذایی ایجاد کند.

اسکناس و سکه پول

پول یا همان چرک کف دست که برای گذراندن امور زندگی، سخت به آن نیازمند هستیم؛ به خاطرش دچار حرص و طمع می‌شویم و برای به دست آوردنش گاهی دست به هرکاری می‌زنیم، یکی از کثیف‌ترین اشیایی است که هر روز با آن سروکار داریم. باید بدانید که اسکناس‌ها حدود ۲۶ هزار باکتری دارند.

تخته گوشت آشپزخانه

اگر تخته گوشت را به درستی تمیز نکرده و نشویید، با یکی از آلوده‌ترین لوازم آشپزخانه طرف هستید؛ به دلیل این‌که بقایای گوشت خام و دیگر سبزیجات آلوده در تخته گوشت باقی مانده و آن را به لانه باکتری‌ها تبدیل می‌کند.

وسایل کثیف

کنترل تلویزیون

کنترل تلویزیون که روزانه بارها و بارها آن را به دست می‎گیرید و کانال‎ها را زیر و رو می‌کنید، جزء آلوده‌ترین اشیای اطراف‎تان است.

معمولا کنترل تلویزیون به ندرت تمیز می‌شود؛ در نتیجه لانه باکتری‌ها و میکروب‌های بی‎شماری است و اگر دست یک فرد بیمار باشد، به وسیله‌ای برای انتقال بیماری تبدیل می‌شود.

به شما توصیه می‌کنیم کنترل تلویزیون را هم تمیز و ضدعفونی کنید و بعد از دست زدن به این وسیله، دست‌های‎تان را به طور مرتب بشویید.

محفظه ماشین لباسشویی یا سبد لباس چرک

با قرار دادن لباس‎های کثیف، به ویژه لباس زیر چرک در محفظه ماشین لباسشویی و سبد لباس چرک (و نشستن لباس‎ها)، حدود صد میلیون باکتری‎ای کولای منتشر می‎شود که در محفظه باقی می‎مانند و به راحتی به لباس‎های شما منتقل می‎شوند.

حوله توالت

باکتری‎ها برای حیات و انتشار نیازمند سه پارامتر رطوبت، گرما و ماده هستند. حوله درون توالت با قرار دادن هر سه مورد در اختیار میکروب‎ها، محل مناسبی برای رشد و انتشار است؛ پس از قرار دادن حوله در توالت خودداری کنید؛ مثلا به جای آن می‎توانید از دستمال‎های یک بار مصرف استفاده کنید.

شیر آب

شیر آب، به ویژه شیرهای موجود در توالت، منبع میکروب و باکتری‎های بیماری زا هستند. اگرچه ممکن است اصلا به چشم نیایند.

اسفنج و اسکاچ آشپزخانه

یکی از مهم‎ترین منابع پخش باکتری و میکروب‎ها، اسفنج و اسکاچ‎های ظرفشویی است.

بررسی‎های محققان آریزونا نشان می‎دهد که حدود ۱۰ درصد از اسفنج‎های آشپزخانه در آمریکا، حاوی باکتری سالمونلا بوده‎اند.تحقیقات انجام‎ شده نشان می‎دهد که که میزان باکتری‎های موجود در اسفنج آشپزخانه، ۴۰۰ برابر بیشتر از کاسه توالت است.

۱۲ دیدگاه

  1. مهتا

    ۱ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۴۵ ق٫ظ

    سپاس ازبانونظری برای گرداوری مطالب خوبشون.لطفا منبع اطلاعات روهم درج کنید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱ تیر ۱۴۰۰ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      با سپاس از همراهی شما کاربر گرامی.
      در اصل مطالب مجله،منابع ذکر می شوند.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

    ُّبسیآر اطلاعات علمی و جالبی هست موفق باشید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ب٫ظ

      سپاس از شما همراه عزیز.

      پاسخ

  4. هامون

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    ازمطالب ارزنده وبسیارمفید عوامل محترم سپاسگزاری میشود.

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ب٫ظ

      سپاس از شما همراه عزیز.

      پاسخ

  5. احمدی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۴۷ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

  6. بزرگی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    مطلب کاربردی و جالبی بود

    پاسخ

  7. سیامک مودت

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۲ ق٫ظ

    تشکر

    پاسخ

  8. فرهاد کرمی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۲۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…