بیماری‎هایی که موجب فسخ نکاح می‎شود

۴
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مواردی که مرد و زن به راحتی می‌‌توانند تقاضای طلاق دهند ابتلا به برخی بیماری‌ها قبل یا بعد از ازدواج است.
فسخ نکاح

دادگاه‌های خانواده همیشه پر از زنان و مردانی است که با بحث و جدل و دعوا پا به آنجا می‌گذارند و با همان جدل‌ها هم از دادگاه بیرون می‌روند. در واقع دادخواست‌های طلاقی که از سوی زوج‌ها به محاکم خانواده تقدیم می‌شود، علت‌های متعددی دارند. در همین رابطه یکی از این مواردی که مرد و زن به راحتی و بدون هیچ چون و چرایی می‌‌توانند تقاضای طلاق دهند ابتلا به برخی بیماری‌ها قبل یا بعد از ازدواج است. برای آشنایی با بیماری‌هایی که موجب حق فسخ نکاح می‌شود با مجله دلتا همراه باشید.

تعریف فسخ نکاح

فسخ نکاح یکی از روش‌های برهم زدن ازدواج است. هنگامی که بنا به دلایلی ازدواج موجب ضرر و زیان فاحش یکی از همسران باشد، به منظور رهایی او از قید ازدواج می‌توان با شرایطی ازدواج را فسخ کرد. فسخ نکاح دشواری‌ها و محدودیت‌های طلاق را ندارد. مصلحت خانواده اقتضای این را دارد که زوج‌ها به راحتی نتوانند ازدواج را برهم زنند؛ اما قانونگذار برای جلوگیری از ضرر و زیان همسری که در معرض مسائل حاد و پراهمیت قرار می‌گیرد، به طور صریح و مشخص موارد فسخ نکاح را معین کرده است.

فسخ نکاح به علت بیماری

دادخواست فسخ نکاح

اگر زن یا مردی بیماری‌شان را هنگام ازدواج پنهان کنند، برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می‌شود که این  فسخ  طبق قانون، فوریت دارد. یعنی اگر کسی بلافاصله بعد از اینکه متوجه بیماری همسرش شود، برای فسخ نکاح اقدام نکند، این حق و اختیار او از بین می‌رود. البته به شرطی که از لزوم فوریت فسخ اطلاع داشته باشد. تشخیص این موضوع که امکان و اختیار فسخ تا چه زمانی است به عرف و عادات جامعه بستگی دارد.

بیماری‌ هایی که موجب فسخ ازدواج می‌شود؟

طبق ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی، جنون هر کدام از زن یا شوهر، اعم از اینکه دائمی یا دوره‌ای باشد، برای طرف مقابل باعث حق فسخ می‎شود.
به این معنا که، فرد مدام این بیماری را داشته باشد و بهبود نیابد. این قانون زمانی مصداق پیدا می‌کند که فرد هر چند وقت یکبار، مثلا هر چند‌ مدت یکبار حالت‌های غیرعادی داشته باشد یا تمام روزها علائم این بیماری در او دیده شود. البته این بیماری باید مادام‌العمر و برای طرف مقابل خطرناک باشد.

بیماری های مرد که زن حق دارد فسخ نکاح کند

اگر مردی بعد از عقد به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شود، زن حق دارد از برقراری رابطه زناشویی با او امتناع کند ولی به او نفقه تعلق می‌گیرد. ناباروری مرد و نیز ناتوانی در روابط زناشویی از مشکلاتی است که به زن حق فسخ ازدواج می‎دهد.
طبق قانون مدنی ابتلای مرد به بیماری‌های صعب‌ العلاج روانی یا مسری یا هر بیماری صعب العلاج دیگری (مثل سرطان) که زندگی مشترک را تهدید کند، یعنی زندگی همراه با مشقت باشد و تحمل آن مشکل شود، دلیلی است که زن بتواند تقاضای طلاق کند و در صورتی که ادعای او ثابت شود، دادگاه مرد را وادار به طلاق خواهد کرد. در این صورت خانم می‌تواند تمام حق و حقوق خود را هم مطالبه کند.

فسخ ازدواج

بیماری‌های صعب العلاج نوظهور بلای جان خانواده ها

بهترین راهکار این است که زن یا شوهر هنگام ازدواج در عقدنامه شرط سلامتی کامل همسر را جزء شروط ضمن عقد عنوان کنند تا بعدا دچار مشکلات و گرفتاری نشوند.
یکی از مسائلی که از نظر کارشناسان و مشاوران خانواده به نوعی بیماری مطرح می‎شود و بی‎ارتباط با مباحث یاد شده و بیماری‎های صعب‎العلاج نیست اعتیاد همسر است. سوالی که ذهن عموم مردم را متوجه خود می‎کند این است که اگر زن بعد از عقد متوجه شود همسرش معتاد است آیا مى‌تواند عقد را فسخ کند، و در این حالت تکلیف مهریه چه خواهد شد؟ از نظر قانونگذار در صورت اعتیاد مرد، کلیه حق و حقوق قانونی زن محفوظ است و در خصوص مهریه نیز قانون اجرا خواهد شد و مهریه زن به طور کامل به وی تعلق می‎گیرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با طلاق به علت بیماری روانی “طلاق به دلیل بیماری روانی همسر امکان پذیر است؟” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۱۷ ب٫ظ

  2. بزرگی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  3. آژن

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

    انشا اله برا کسی اتفاق نیفتد

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۲ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …