مزاحمت های پیامکی چه مجازاتی دارد؟

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در برخورد با مزاحمت های پیامکی و جرایمی که به وسیله‌ تلفن همراه انجام می‌شود، نکته‌ مهم، بررسی فنی و شناسایی مجرم است.
مزاحمت های پیامکی

مزاحمت های پیامکی چه مجازاتی دارد؟

هرگونه فعالیت غیرمجاز کاربران تلفن همراه و اینترنت می‌تواند حریم خصوصی و حقوق بسیاری از افراد را مختل کند.

حتما شما هم تا به حال متوجه شده‌اید که برخی از دادگاه‌ها، متن پیامک‌ را به عنوان سند استفاده می‌کنند. به نظر شما متن پیامک، سند محکمه پسندی است؟ در مجله پیام دلتا این موضوع را بررسی می‌کنیم.

جرایم تلفن همراه

در برخورد با مزاحمت های پیامکی و جرایمی که به وسیله‌ تلفن همراه انجام می‌شود، نکته‌ مهم، بررسی فنی و شناسایی مجرم است.

بر اساس مواردی که به دادسرا ارجاع می‌شود، به نظر می‌آید باید سیاست های لازم  پلیسی وجود داشته باشد که بررسی‌ها برای شناسایی جرم و استناد جرم به مجرم صورت گیرد و اگر این کار به درستی انجام نشود، این امکان وجود دارد که مجرم به راحتی از زیر بار جرم ارتکابی شانه خالی کند.

مزاحمت های پیامکی

مزاحمت با پیامک چه مجازاتی  دارد؟

برای مزاحمت‌های پیامکی، مجرمان به مجازات محکوم می‌شوند. که این مجازات‌ها ممکن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. نوع مجازات نیز بسته به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت  مربوط می شود. مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان رسیدگی از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.

برای این کار کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده مراجعه کنید. داشتن نامه‌ای از مخابرات نیز می‌تواند باعث سرعت در کار شود. در این مرحله شکایت خود را به طور کتبی مطرح می‌کنید. عنوان مجرمانه این شکایت هم چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک.» اگر توهین شدیدی هم صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را هم مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد. در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی “کسی که از او شکایت شده نوشته می‌شود: «نامشخص»

 پیامک‌ها کجا می‌رود؟

بعد از این مرحله، دادگاه نامه‌ای خطاب به کلانتری برای تکمیل کردن تحقیقات می‌نویسد. کلانتری از مخابرات در خصوص این شماره تلفن استعلام و پرینت مکالمات تلفنی را درخواست می‌کند. ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود، اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.

همین که تشخیص دهند متن پیامک‌ها با ادعای شاکی همخوانی دارد و باعث ایجاد مزاحمت شده است نامه را برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می‌کنند. در این بخش مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده را ردیابی و این مساله را مشخص کند که آخرین بار چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیم‌کارتی در آن فعال بوده است؟

پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می‌شود و دادسرا ایشان را احضار و تحقیق می‌کند. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شود.

2 14 مزاحمت های پیامکی چه مجازاتی دارد؟

متن پیامک‌ها سند نیست

در مرحله بازپرسی اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود.البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند. البته این را به خاطر داشته باشید که متن سند کافی نیست، به همین دلیل نیاز به اعتراف متهم دارد.

در پرونده روابط نامشروع

در بعضی از موارد خاص،دادگاه درخصوص کنترل پیامک‌ها و تلفن‌های ردوبدل شده همراه با کسب مجوز قانونی دستور می‌دهند که پرینت مکالمات و پیامک‌ها اخذ شود. هر چند شنود تلفنی و یا پیامک به عنوان تنها سند یک پرونده مورد استناد قرار نمی‌گیرد زیرا دیوان عالی کشور آنرا رد خواهد کرد اما مکالمات دلیل بسیار قوی‌تری برای رسیدن به ارتکاب جرم و روشن شدن حقیقت هستند.

۳ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    اطلاعات خوب بود

    پاسخ

  2. فرهاد کرمی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۴۱ ب٫ظ

  3. آژن

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۵۹ ب٫ظ

    استفاده کردیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …