پس‌‎اندازها برای خرید خانه کافی نیست

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن پایتخت در مرداد ماه امسال نیز بر کاهش ۳.۱ درصدی قیمت مسکن در مرداد در مقایسه با تیر تصریح دارد.
کافی

پس‌‎انداز‎ها برای خرید خانه دیگر کافی نیست.

افزایش شدید قیمت مسکن سبب شده تا پس‌انداز ها دیگر برای خرید خانه کافی نیست، در نتیجه بسیاری از متقاضیان به ناچار از این بازار خارج شده و مدت‌هااست که به دلیل کافی نبودن نقدینگی قید خانه‌دار شدن را زده‌اند.

به گزارش مجله پیام دلتا، علاوه بر آنکه خالی شدن بازار مسکن از تقاضاهای مصرفی، کاهش شدید و بی‌سابقه معاملات مسکن را در‌پی داشته، در چند ماه اخیر سرمایه‌گذاران هم از ورود به بازار مسکن خودداری کرده و این بازار با کاهش شدید تعداد معاملات  روبه رو شده است.

بنا‌بر گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات انجام شده در سه ماه مرداد، تیر و خرداد ۹۸ در شهر تهران در مجموع ۱۴ هزار معامله انجام شده، در حالی که در خرداد، تیر و مرداد ۹۷ حدود ۴۲ هزار معامله خانه  به ثبت رسید. ضمن اینکه میانگین تعداد معاملات در هر ماه از سال ۹۶، ۱۵ هزار و ۱۰۰ معامله در ماه بوده است.

توصیه به خرید مسکن با کاهش ۲ تا ۳ درصدی قیمت در تهران

برابر گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مرداد ماه امسال در شهر تهران، قیمت خانه  میانگین به ۱۳.۰۲ میلیون تومان برای هر متر مربع رسید که نشان از توقف رشد قیمت مسکن و کاهش ۲ درصدی قیمت‌ها داشت.

گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن پایتخت در مرداد ماه امسال نیز بر کاهش ۳.۱ درصدی قیمت مسکن در مرداد در مقایسه با تیر تصریح دارد.

این کاهش اندک قیمت‌ها سبب شد وزیر را‌ه و شهرسازی که اواخر تیرماه توصیه به نخریدن مسکن کرده بود، این بار پیشنهاد خرید مسکن را مطرح کند.

کافی

علت کاهش محدود قیمت مسکن

در همین  خصوص مهدی غلامی کارشناس مسکن با بیان اینکه علت کاهش قیمت‌ها را باید در خروج تقاضاهای سفته‌بازانه از بازار مسکن جست‌وجو کرد، گفت: بازار مسکن به اوج قیمت خود رسیده و از آنجا که بازدهی مورد نظر را تامین نمی‌کند، بخشی از متقاضیانی که  سودهای کوتاه ‌مدت می خواهند، در حال خروج از این بازار هستند و به علت عرضه واحدهای این افراد، با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شده‌ایم.

وی افزود: البته نباید این تصور را داشت که همه تقاضاهای سرمایه‌ای از این بازار خارج شده‌اند، زیرا این بازار همچنان کم ریسک بوده و بازده بسیاری در بلندمدت دارد و تا زمانی که برای کنترل تقاضاهای سرمایه‌ای و سوداگرانه، مالیات‌های تنظیمی استفاده نشود، کاهش قابل توجه قیمت‌ها بعید است.

وی افزود: وقتی قیمت‌ها طی یک بازه دوساله، تقریباً سه برابر شده، کاهش چند درصدی تاثیر چندانی بر بازار ندارد و به جرئت می‌توان گفت خرید مسکن برای بیشتر خانواده‌ها محال شده و بعضی از خانواده‌ها از اجاره یک واحد مناسب هم ناتوان شده‌اند.

3 10 پس‌‎اندازها برای خرید خانه کافی نیست

این کارشناس مسکن  تصریح کرد:اگر تولید و عرضه مسکن متناسب افزایش یابد تا مالکان هم اقدام به عرضه واحدهای خود کنند، در آن صورت مردم نیز می‌توانند نیاز خانه خود را با واحدهایی که با برنامه‌ریزی و حمایت هوشمندانه دولت ساخته شده را خریداری کنند.

وی افزود: این واحدهای تولید شده باید به گونه‌ای باشند که درنهایت به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، نه اینکه با مدل‌هایی مانند مدل مشارکتی، مالکیت بخش قابل توجهی از این واحدها در اختیار انبوه‌سازان باشد.

مهدی غلامی درمورد عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن گفت: اگر روند عرضه مسکن ادامه یابد و واحدهای خالی از سکنه به بازار عرضه شوند، کاهش قیمت‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد.

منبع : اقتصادآنلاین

۲ دیدگاه

  1. اسکندری

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

    perfect

    پاسخ

  2. ثامن

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…