ایرانگردی ، تبریز

لذت خوردن کوفته تبریزی آن هم وسط حمام!

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در حمام خوردنی خورده‌اید؟ به حمام نوبر بروید و ببینید چه لذتی دارد!
حمام نوبر

تا به حال در حمام کوفته تبریزی خورده‌اید؟ چای در استکان لب طلایی کمر باریک چطور؟ به حمام نوبر تبریز بروید. روی تخت‌ بنشینید. به مخده لم بدهید و هر آنچه از اغذیه و اشربه لذیذ دلتان می‌خواهد نوش جان کنید. حمام نوبر یک حمام ایرانی و تاریخی متعلق به ابتدای قرن ۱۹ است که با حفظ ویژگی‌ها و ظاهر پیشین خود، در کاربری متفاوت به حیاتش ادامه می‌دهد. این حمام که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت درآمده، اکنون به عنوان سفره‌خانه سنتی فعالیت می‌کند و آماده است تا جذاب‌ترین خاطرات سفر را برای گردشگران رقم بزند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با همدیگر به حمام نوبر برویم و از جذابیت‌های آن به وجد بیاییم.

1650p لذت خوردن کوفته تبریزی آن هم وسط حمام!

در حمام نوبر چه خبر است؟

در این حمام- رستوران، موسیقی آذری نواخته می‌شود و میهمان‌داران همگی لباس سنتی آذربایجان با آن کلا‌ه‌های خزدار بزرگ بر تن کرده‌اند. هر جایی را نگاه کنید، نمادی ایرانی برای حیرت کردن و لذت بردن خواهید دید. اینجا حمام ایرانی نوبر است. جایی که تا چند ده سال پیش به عنوان مکانی عمومی برای نظافت مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما هم اکنون به عنوان سفره‌خانه و قهوه‌خانه آماده است تا میهمانانش را به تجربه‌ای تکرار نشدنی دعوت کند. کاربری‌ حمام نوبر که عوض شد، نامش نیز تغییر کرد و اکنون به نام سفره خانه سنتی شهریار فعالیت می‌کند.

تغییر کاربری یعنی این!

قسمت گرم‌خانه حمام  اکنون تبدیل به قهوه‌خانه شده و افزون بر سرویس معمول قهوه‌خانه‌ها، انواع دمنوش‌های گیاهی را نیز به میهمانان خود ارائه می‌دهد. دیگر قسمت‌های حمام ایرانی نیز تبدیل به سفره‌خانه شده است و انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و آذری را برای میهمانان خود تدارک می‌بیند. پشت بام حمام ایرانی نوبر نیز به فضایی برای نقالی و پرده‌خوانی تبدیل شده است. حمام ایرانی نوبر را می‌توان از جمله باشکوه‌ترین بناهای بازمانده از اواسط دوره قاجاریه معرفی کرد. شهرت این حمام به دلیل طاق‌های گنبدی باشکوه و مقرنس‌کاری شده درونش است. حمام ایرانی نوبر با استفاده از آجر، ملات، گچ و سنگ تراش خورده در ستون‌ها ساخته شده است.

حمام نوبر

چطور برویم؟

حمام نوبر در مرکز شهر قرار دارد. اگر می‌خواهید با اتوبوس خودتان را به این حمام کهنسال برسانید، باید در ایستگاه میدان ساعت از اتوبوس‌های بی‌آرتی پیاده شوید. اگر از خطوط مترو استفاده می‌کنید، ایستگاه متروی میدان ساعت نزدیک‌ترین مسیر دسترسی شما به این مکان است. طبق پیشنهاد سفری که برایتان تدارک دیده‌ایم، پس از بازدید از میدان ساعت و موزه شهرداری، و پیش از آنکه خیابان تربیت را درنوردید، زمانی را برای استراحت در حمام ایرانی نوبر و صرف خوراکی سبک یا مفصل اختصاص دهید. حمام دقیقا نبش خیابان تربیت و امام خمینی قرار دارد.

حمام نوبر

نکات مهم در بازدید از حمام نوبر

اگر به نیت خوردن غذای خوشمزه و اصیل ایرانی به حمام می‌روید، باید بدانید از۱۱صبح تا۵عصر می‌توانید در سفره‌خانه ناهار میل کنید. از۷غرروب تا۱۱:۳۰شب نیز سفره‌خانه آماده است تا با غذایی لذیذ شام شما را تدارک ببیند. قهوه‌خانه نیز از۱۱صبح تا ۱۱:۳۰ شب آماده پذیرایی از میهمانانش است. در زمانی که مسافرت‌ها به تبریز اوج می‌گیرد، یعنی بازه بیست روزه تعطیلات نوروزی و همچنین در تابستان‌ها، بازدیدکنندگان حمام ایرانی نوبر نیز افزایش می‌یابند. افزون برآن، در تعطیلات آخر هفته نیز سفره خانه را پرجمعیت خواهید دید. در همه۳۶۵روز سال، حتی روزهای تعطیلات رسمی به مناسبت عزاداری، این حمام سنتی را باز و آماده خدمات خواهید یافت. حواستان باشد از۱۲شب تا۱۱صبح فردایش، درهای حمام ایرانی نوبر به روی بازدیدکنندگان بسته خواهد بود.

1649p لذت خوردن کوفته تبریزی آن هم وسط حمام!

باید و نبایدها

از سیگار کشیدن در حمام  خودداری کنید. عکس‌برداری مانعی ندارد. به مظاهر فرهنگی که در گوشه و کنار حمام قرار دارد دقت کنید. پیشنهاد می‌کنیم دمنوش‌های ایرانی و همچنین غذاهای سنتی را در این رستوران تست کنید. برای تجربه کردن فضای کاملا ایرانی، پیشنهاد می‌کنیم تخت و مخده را برای نشستن انتخاب کنید. به متکاهای بزرگ که به عنوان پشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مخده می‌گویند. اگر می‌خواهید روی تخت بنشینید باید بدانید لازم است کفش‌تان را در بیاورید. از این رو رعایت بهداشت پا ضروری به نظر می‌رسد.

۵ دیدگاه

  1. آراد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۳۶ ب٫ظ

    باید امتحانش کرد

    پاسخ

  2. پویا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۱۳ ب٫ظ

    سلام
    خیلی زیباست.

    پاسخ

  3. ذوالقدر

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۱۹ ق٫ظ

  4. masoud.rn

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۴۱ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…