کمبود کدام ویتامین‌ها باعث استرس و اضطراب می‌شود

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
استرس می‌تواند به بدن آسیب جدی وارد کند و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

طبق آمار انجمن روانشناسان آمریکا ۷۵ درصد بزرگسالان در طول یک ماه به‌طور متوسط سطح بالای استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند. استرس می‌تواند به بدن آسیب جدی وارد کند و باعث تنش عضلانی، ناراحتی معده و مشکلات خواب شود.

علاوه بر این استرس و اضطراب ریسک ابتلا به بیماری‌های فشارخون، بیماری قلبی، چاقی و دیابت را هم بالا می‌برد؛ اما کمبود کدام ویتامین‌ها و مواد مغذی باعث استرس می‌شود و برای کاهش استرس بهتر است چه قرص‌ها یا همان مکمل‌ها یا مواد غذایی بخوریم؟

ویتامین B5

استرس و اضطراب

به گزارش دلتامگ  اگر دوست دارید بدانید کمبود کدام ویتامین باعث استرس و اضطراب می‌شود ویتامین‌های گروه B و به‌خصوص B5 در پله نخست قرار می‌گیرد. ویتامین B5 که به نام اسید پانتوتنیک هم شناخته می‌شود نقش مهمی در تولید هورمون‌های آدرنالین دارد و به‌عنوان ویتامین ضد استرس شناخته می‌شود. زمانی که مقدار کافی ویتامین B5 در بدن وجود دارد می‌تواند ترشح کورتیزول را پایین نگه دارد و همان‌طور که می‌دانید هورمون کورتیزول مسئول ایجاد استرس و اضطراب در فرد است.

برای تأمین ویتامین B5 موردنیاز بدن گوشت مرغ، قارچ، انواع بادام، جو، انواع حبوبات، انواع ماهی، گوشت قرمز، سبزی‌ها برگ سبز، آووکادو، گوجه‌فرنگی و بروکلی بخورید.

ویتامین B6

استرس و اضطراب

کمبود ویتامین‌ B6 به طور قطع باعث استرس می‌شود. این ویتامین که به نام پیریدوکسین هم شناخته می‌شود به سنتز هورمون‌های استرس یعنی اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین کمک می‌کند. وقتی بدن تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد ویتامین B6 کمتری برای پیش بردن سایر عملکردهای آن وجود دارد.

نتیجه یک تحقیق که در سال ۲۰۱۴ در استرالیا صورت گرفت نشان می‌دهد که با بالا رفتن سطح ویتامین B6  در بدن میزان استرس و اضطراب هم کاهش پیدا می‌کند.

درمجموع ویتامین‌های گروه B از اسیدفولیک یا همان ویتامین B9 گرفته تا تیامین همه در کاهش استرس مؤثرند. غلات کامل، گوشت قرمز و گوشت بوقلمون، انواع تخم‌مرغ و حبوبات شامل لوبیا، عدس و انواع نخود سرشار از ویتامین B هستند.

ویتامین C

استرس و اضطراب

اگرچه ویتامین C به دلیل سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان بیشتر در نقش ارتقای سیستم ایمنی بدن ظاهر می‌شود اما کمبود آن باعث ایجاد استرس و اضطراب هم خواهد شد. زمانی که بدن شما دچار استرس و اضطراب می‌شود مقدار ویتامین C به‌طور طبیعی در بدن ما کاهش پیدا می‌کند. وقتی دچار استرس و اضطراب می‌شوید با مصرف مقدار مناسب ویتامین C یا مصرف مکمل‌های ویتامین C می‌توانید استرس را تا حد زیادی کاهش دهید. مرکبات، انواع توت، کلم بروکلی و فلفل قرمز سرشار از ویتامین C هستند.

مطلب پیشنهادی:  با این ۵ اشتباه گوشی خود را خراب نکنید!

اسیدهای چرب امگا ۳

استرس و اضطراب

اسیدهای چرب امگا ۳ ازجمله بهترین ویتامین‌ها برای غلبه بر التهاب در بدن و پایه و اساس سلامت مغز و سیستم عصبی هستند. طبق نتایج یک تحقیق صورت گرفته در این زمینه مصرف اسید چرب امگا ۳ با بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس ارتباط مستقیم دارد.

لوبیا و باقلا، آووکادو، کدوحلوایی، گردو، تخمه‌کدو، سویا، برنج قهوه‌ای، انواع ماهی چرب، تخم‌مرغ، روغن کلزا و اسفناج و کاهو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

منیزیم

استرس و اضطراب

مواد غذایی سرشار از منیزیم در کاهش استرس و اضطراب مؤثرند. منیزیم بدن را ریلکس کرده و سطح استرس را با کنترل ترشح هورمون کورتیزول کاهش می‌دهد. برای این‌که منیزیم کافی به بدن برسد این مواد غذایی را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید: انواع مغزها و آجیل، سبزی‌ها برگ سبز، آووکادو، شکلات تلخ، لبو و چغندر.

ویتامین D

استرس و اضطراب

به‌محض این‌که سطح ویتامین D در بدن کاهش پیدا می‌کند میزان استرس هم افزایش می‎یابد. مشکل اینجااست که قسمت اعظم ویتامین D دریافتی از نور آفتاب تأمین می‌شود و همین مسئله در فصل زمستان نمود بیشتری دارد. برای تأمین ویتامین D موردنیاز بدن به‌خصوص در فصل زمستان ماهی، لبنیات کامل، تخم‌مرغ و قارچ بخورید.

زینک یا روی

استرس و اضطراب

ضعف سیستم ایمنی بدن مساوی است با افسردگی و استرس و زینک یا همان روی یکی از عوامل قوی نگه‌داشتن سیستم ایمنی بدن است. روی همچنین سطح مس را در بدن متعادل نگه می‌دارد و همین امر رابطه مستقیمی با سلامت سیستم عصبی کاهش استرس و اضطراب دارد.  صدف، جگر، انواع تخم‌مرغ، گوشت قرمز و بوقلمون، کدوحلوایی و کنجد سرشار از روی هستند.

سلنیوم

estress va ezterab 1 کمبود کدام ویتامین‌ها باعث استرس و اضطراب می‌شود

استرس می‌تواند باعث بروز واکنش‌های فیزیکی در بدن شود که به مغز آسیب می‌رسانند. در این میان مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی مثل سلنیوم به کاهش رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس کمک می‌کنند. برای دریافت سلنیوم موردنیاز بدن میگو، ماهی تون و ساردین، انواع مغزها و آجیل، تخمه آفتابگردان و تخمه‌کدو و سیر بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

در این کشور باید چاق شوید تا ازدواج کنید!

مقیاس‌های زیبایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. در حالی ک…