۱۲ خوراکی پرخاصیت سبز رنگ

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رنگ میوه‎ها هم در تامین ویتامین‎های بدن و بهبود بیماری‎ها موثر است؛ اما واقعا چرا خوراکی‎های سبز رنگ؟ با دلتا همراه باشید.
خوراکی سبز رنگ

خوراکی‎های سبز رنگ را می‎توان جزء محبوب‎ترین نوع خوراکی‎ها دانست. میوه‎ها و سبزیجات جزء اصلی این گروه از خوراکی‎ها هستند. این خوراکی‎های سبز رنگ خواص بی‎شماری دارند که مجله پیام دلتا به آنها می‎پردازد.

خوراکی سبز رنگ 5

تا می‎توانید میوه و سبزی بخورید

قطعا مصرف سالاد و سبزی‎های مختلف با منبع زیادی فیبر و مواد مغذی می‎تواند سلامت بدن شما را بهبود بخشد اما چرا میوه و سبزیجات سبز رنگ؟

خواص برخی سبزیجات پهن‎برگ

رنگ سبز میوه‎ها و سبزیجات ناشی از وجود رنگدانه‎های گیاهی به نام کلروفیل است. لوتئین و اگزانتین دو نوع کاروتنوئید زرد رنگ هستند که در گیاهانی مانند انواع لوبیا، اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ‎های پهن و سبز تیره وجود دارند. این دو نوع ترکیبات با عملکرد خود سبب تقویت سلامت بینایی و کاهش بیماری‎های چشمی از جمله آب مروارید و آب سیاه می‎شوند.

فلفل دلمه‎ای

فلفل دلمه‎ای از خوراکی‎های سبز است و سرشار از ویتامین‎های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و B6 است که ویتامین‎های موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی هستند. فلفل دلمه‎ای همچنین گیاهی سرشار از فیبر، پروتئین و آهن است.

علت رنگ سبز این فلفل دلمه‌ای، مقادیر فراوان کلروفیل در آن است که با منیزیم پیوند دارد. منیزیم در بهبود حافظه و یادگیری اثر زیادی دارد. همچنین منیزیم در جهت کاهش فشار خون بسیار موثر است.

کاهو

کاهو یکی از قدیمی‎ترین سبزیجات دنیا است که زادگاه آن در هندوستان و آسیای مرکزی است. کاهو یک مسکن و آرام‎بخش طبیعی است و خون را صاف و تمیز کرده، بینایی را تقویت می‏‎کند و آهن نیز دارد. این ماده غذایی سرشار از آب و املاح معدنی است. همچنین کاهو زخم‎های مجاری ادرار و مثانه را درمان می‎کند.

لازم به ذکر است که کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است. کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد؛ زیرا مقدار زیادی الیاف دارد که در معده گاز و نفخ تولید می‎کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی از خوراکی‎های سبز بوده و دارای ماده‎ای بنام سولفورافان است که با استفاده از آن تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‎دهد. این ماده غذایی از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ، رکتوم و ریه در انسان جلوگیری می‎کند.

کلم بروکلی به علت داشتن مقادیر بالای ویتامین، فیبر و بتاکارون یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‎شود که از اثرات مخرب رادیکال‎های آزاد در بدن پیشگیری می‎کند و فرآیند پیری را به تاخیر می‎اندازد. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

کرفس

برگ کرفس که خود از خوراکی‎های سبز رنگ است، حاوی مقدار قابل توجهی بتاکاروتن است؛ در حالی که ساقه آن منبع ویتامین های B6 ,B2 ،B1، ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای آمینه ضروری است.

کرفس منبع فوق‎العاده از ویتامین ث است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‎کند؛ از آن رو که کرفس سرشار از انواع ویتامین‎ها از جمله ویتامین آ، ب و ث است، می‎تواند مکمل خوبی برای زیبایی پوست و مو نیز باشد.

نخود فرنگی

نخود فرنگی خام و پخته منبع خوب اسید فولیک یا همان فولات محسوب می‎شود. نخود فرنگی یک ماده غذایی کم‎کالری و کم‎چرب و حاوی پروتئین است. این ماده منبع خوبی از ویتامین B1 ،B6 ،B2 و B3 بوده که همه این ویتامین‎ها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری است.

نخود فرنگی همچنین منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلول‎های خونی است که کمبود آنها باعث کم‏‎خونی،‌ خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‎شود.

سالاد و سبزیجات 1 12 خوراکی پرخاصیت سبز رنگ

خواص میوه‎های سبز رنگ

انگور

انگور ویتامین‎های A ,B ،C دارد. همچنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین است. همچنین این میوه پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‎کند. انگور یکی از میوه‎های ضد سرطان شناخته شده است و این به دلیل خواص ضدعفونی‎کنندگی آن است.

کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C است؛ به گونه‎ای که میزان ویتامین C موجود در کیوی را ۲ برابر میزان ویتامین C موجود در پرتقال و ۶ برابر لیمو‎ترش می‎دانند. همچنین میزان مواد مغذی موجود در کیوی ۸ برابر بیشتر از سیب است. کیوی دارای ویتامین A، ویتامین‎های گروه B بوده و دانه آن حاوی ویتامین D است.

زیتون

زیتون میوه‌‎ای قدرتمند و خوشمزه‌ است که می‎تواند برای بدن و پوست انسان مفید باشد و مزایای بسیاری همچون جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان‎های متعدد، کاهش التهاب و ورم مفاصل، بهبود سیستم گوارش، تسکین واکنش‎های آلرژیک، بهبود جریان خون، محافظت در برابر بیماری‎های قلبی، افزایش عملکرد شناختی، مبارزه علیه عفونت‎ها و کاهش فشار خون دارد.

خیار

خیار سرشار از آب و فیبر است؛ آب و فیبر مهم‎ترین عناصر برای برخورداری از فرآیند هضم سالم مواد غذایی هستند. همچنین حاوی نوعی فلاونول ضد التهاب به نام فیستین است که به نظر می‎رسد، نقش مهمی در سلامت مغز ایفا می‎کند.

خیار نیز مانند سایر خوراکی‎های سبز رنگ حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی خاصی است که برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

گلابی

از دیگر خوراکی‎های سبز می‎توان گلابی را نام برد که آن را میوه افراد دیابتی می‎دانند. گلابی‎های سبز رنگ، شیرینی متعادلی دارند و برای افراد مبتلا به دیابت انتخاب بسیار مناسبی است.

آووکادو

محققان معتقدند که ترکیبات موجود در آووکادو می‎تواند سلول‎های پیش‎سرطانی و سرطانی که عامل ابتلا به سرطان دهان هستند را از بین ببرند. آووکادو هم مانند روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است. این ماده یکی از بزرگ‎ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان محسوب می‎شود.

۲ دیدگاه

  1. فتحی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…