پول لازم ها برای فروش ملک تغییر مسیر داده اند؟

۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
 گزارش های رسیده از فعالان بخش مسکن حاکی است که قیمت ها در مناطق گران قیمت تر در حال کاهش است.
پول لازم

مالکان پول لازم روش خود را برای فروش املاک‎شان تغییر داده اند.

در حالی که معاملات مسکن در بازار تهران تقریبا” قفل شده است اما بررسی‌ها نشان می‎دهد مالکان پول لازم که برای سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن شده اند، تلاش های تازه ای  را برای جلب مشتریان در بازار سرد مسکن آغاز کرده اند.

 به گزارش مجله پیام دلتا ، معامله گران می‎گویند در حالی که در دوره رشد قیمت، بخش عمده پول در مرحله عقد قرارداد و مبایعه نامه دریافت می شد، این روزها مالکان پول لازم حاضرند حتی تا ۵۰ درصد از قیمت ملک را در محضر و هنگام انتقال سند دریافت کنند.

طبق عرف از زمان تنظیم قرارداد تا زمان انتقال سند، بین ۴۰ تا ۶۰ روز فرصت برای دوطرف معامله در نظر گرفته می شود.

کاهش قیمت ها در بازار ارز و البته سکه سبب شده است چشم انداز آینده بازار مسکن نیز برای آنها که قصد ورود به بازار را دارند چندان جذاب نباشد.

در عین حال دریافت پول به طور اقساط در مدت زمانی طولانی تر نیز از سوی مالکان واحدهای بزرگ و قیمت بالا این روزها در آگهی‌های مشاوران املاک در شمال شهر و مناطق گران قیمت دیده می‌شود.

 طبق آخرین گزارش های اعلام شده ، میانگین قیمت خانه و آپارتمان در تهران از ۱۳ میلیون تومان عبور کرده است اما همین رشد بیش از ۷۰ درصدی قیمت در مرداد ماه امسال در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته تعداد معاملات را به اندازه رشد قیمت ها کاهش داده است.

پول لازم

 گزارش های رسیده از فعالان بخش مسکن حاکی است که قیمت ها در مناطق گران قیمت تر در حال کاهش است.

 حسام عقبایی نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‎گوید: در برخی محلات مناطق یک و دو، قیمت ها حتی تا متری ۵ میلیون تومان نیز کاهش یافته است.

این موضوع نشان می‎دهد واحدهای مسکونی با قیمت های نجومی این روزها با کاهش قیمت اما مسکن مصرفی همچنان با چسبندگی  بالای قیمت ها روبرو هستند.

 کدام مناطق گران‌تر شدند؟

هرچند متوسط قیمت ها در مناطق یک تا سه، به طور میانگین از سوی منابع رسمی، بالاتر از ۲۰ میلیون تومان گزارش شده است اما رکورد بالاترین رشد قیمت در اختیار مناطقی است که ضعیف تلقی می شوند و واحدهای مسکونی آنها در سال گذشته ارزان قیمت محسوب می‎شدند.

 میزان رشد قیمت در منطقه یک تهران نزدیک به ۷۹ درصد، در منطقه دو نزدیک به ۶۹ درصد و در منطقه ۳نزدیک به ۹۰ درصد برآورد می‌شود این در حالی است که میزان رشد قیمت در منطقه ۱۲ بیش از ۱۰۱ درصد و در منطقه ۱۶،۱۰۰ درصد اعلام شده است.

 از سوی دیگر هر چند روند کاهش قیمت ها در بازار مناطق یک ، دو و سه یا به عبارت دیگر مناطق گران قیمت آغاز شده است، در مناطق ارزان قیمت، چسبندگی بالای قیمت مانع از تغییرات قیمتی شده است و در نتیجه میزان کاهش قیمت‌ها در این مناطق اندک بوده است.

 بسیاری از کارشناسان معتقدد این وضعیت در طولانی مدت می‎تواند کیفیت زندگی در مناطق ضعیف تر تهران را کاهش دهد و در نتیجه جمعیت دارای بحران مالی برای خرید مسکن را با دوره انتظار طولانی تری روبه رو کند.

 تسهیلات افزایش می‌یابد؟

 سنجش قیمت ها با میزان تسهیلات اعطایی نشان می‎دهد وام مسکن هم اکنون  به ابزاری ناکارآمد برای خریداران تبدیل شده است. این در حالی است که از مدت ها پیش زمزمه افزایش نرخ تسهیلات به گوش می‎رسید اما بیم رشد دوباره قیمت ها مانع از اجرایی شدن این طرح شده است.

 برخی پیشنهادات حاکی از رسیدن نرخ تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان است اما هنوز در این باره موافقت نشده و بررسی ها نشان می‎دهد  که زمان کنونی به دلیل رکود حاکم بر بازار و  فروکش کردن عطش تورم در اقتصاد، زمان مناسبت تری نسبت به گذشته  ارزیابی می‎شود.

رکود بازار خرید و فروش اوراق مسکن نیزاین ادعا را تایید می‎کند.

منبع : خبرآنلاین

۲ دیدگاه

  1. صلابت

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

  2. دانَش

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰ ب٫ظ

    سلام
    سپاس از گژارشات مجله دلتا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…