ایرانگردی، گلستان

هزار دره و حتی بیشتر

۹
12
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هزار دره مثل یک مخمل سبز با طراوت و زیباست
هزار دره

ترکمن صحرا محدوده‌ای عجیب است. جنگل و دریا، کوه و بیابان را یکجا دارد. بیهوده نیست که ایران کوچک نامیده می‌شود. هزار دره و قبرستان خالد نبی یکی از دیدنی‌های مهم این محدوده از ایران است که در کنار مردمان ترکمن صحرا، اسب و موسیقی دلربای عشایری گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به ترکمن صحرا و هزار دره اعجاب انگیزش سفر کنیم.

هزار دره

هزار دره کجاست؟

هزار دره در ترکمن صحرا قرار دارد. ترکمن صحرا در استان گلستان است. ترکمن صحرا منطقه‌ای در استان گلستان است که شهرهایی مثل گنبد کاووس، بندر ترکمن و روستاهایی در شمال کلاله را در برمی‌گیرد. این منطقه یکی از منحصربه‌فردترین نواحی اقلیمی ایران است.

هزار دره در مسیر قبرستان خالد نبی قرار دارد که سنگ قبرهای عجیبش یکی از دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. تپه ماهورهای هزار دره رویایی است و به ویژه در بهار و تابستان اغواگری می‌کند.

هزار دره

قبلا دریا بوده!

تپه ماهورهای تخم مرغی شکل هزار دره در شمال ترکمن صحرا قرار دارد. این تپه‌ها درکنار روستای هدف گردشگری گچی سو بالا واقع شده است. جنس خاک این تپه ماهور ها از خاک رس است که از ارزشمندترین خاک‌ها به شمار می‌رود. در بین این تپه ماهورها دره‌های باریک و کم ارتفاع با جاده‌های خاکی فراوان وجود دارد که به همین دلیل هزار دره نام گرفته است. این محدوده با نوار مرز کشور ترکمنستان ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. گفته می‌شود زمانی این منطقه دریا بوده است!

هزار دره

مقبره و قبرستان خالد نبی

از میان پیچ و خم‌های هزار دره که عبور کنید، به کوهی به نام «گوگجه داغ» می‌رسید. مقبره‌ای پر از روایت بر فراز این کوه جای گرفته. اینجا همان زیارتگاه خالد نبی است که در گورستانی به همین نام قرار دارد. وقتی اینجا می‌رسید، بی‌اغراق، حس می‌کنید میان تابلو نقاشی ایستاده‌اید. حس می‌کنید هر قدمی که برمی‌دارید بر روی بوم‌ نقاشی اتفاق می‌افتد. میزان زیبایی طبیعت به قدری است که می‌خواهید تمام تپه ماهورها و دره‌ها را بالا و پایین بروید، گل‌های زرد را ببویید و هر تکه ‌سنگی را که دیدید در آغوش بکشید. طبیعت اطراف زیارتگاه خالدنبی، جایی که یک طرف‌تان تپه‌ماهورهای سبزرنگ و طرف دیگر هزاردره‌ها چشمان‌تان را جادو می‌کنند.

هزار دره

چطور برویم؟

برای رفتن به هزار دره باید به استان گلستان سفر کنید و راهی شهرستان کلاله شوید. در ۵۵ کیلومتری کلاله، مسیر فرعی روستای گچی سو بالا را در پیش بگیرید. بعد از روستا، کم کم می‌توانید چشم انداز تپه ماهورهای سبز مخملی را ببینید.

هزار دره

نکات مهم در بازدید از هزار دره

در بازدید از هزار دره باید مقادیر زیادی پیاده روی کنید. بنابراین پوشیدن کفش راحت، کرم ضد آفتاب و عینک دودی و همچنین کلاه لبه دار ضروری به نظر می‌رسد. همچنین بهتر است از دیگر جاذبه‌‎های اطراف نیز دیدن کنید. قبرستان خالد نبی با آن سنگ قبرهای مرموزش را ببینید. برای آبشار کبودوال برنامه ریزی کنید. برج قابوس را ببینید و از دیدن سبک زندگی عشایر ترکمن لذت ببرید. می‌توانید اسب سواری و حتی شب ماندن در آلاچیق‌های صحرانشینان ترکمن را نیز تجربه کنید. این سفر برای افراد با نیازمندی‌های خاص چندان توصیه نمی‌شود. رفتن به جزیره آشوراده نیز یکی از پیشنهادات ما به شماست. شب مانی در اقامتگاه‌های بومگردی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است، می‌تواند حس خوبی به شما دهد و تجربه‌های جذاب‌تری برایتان خلق کند. خریدن زیورآلات ترکمنی و روسری‌های هزار رنگ و نقش زنان ترکمن را به شما توصیه می‌کنیم.

۹ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی

    پاسخ

  2. گل افشان

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۶ ق٫ظ

    فوق العاده زیباست

    پاسخ

  3. نامجو

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۱ ق٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی است

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    چقدر زیباست

    پاسخ

  5. آراد

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

    قشنگ بودش

    پاسخ

  6. ملکی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۱ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  7. ملکی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۰ ق٫ظ

    تا به امروز فکر میکردم من مسافرتهای خوبی و جاهای جالبی رفتم ولی امروز فهمیدم من هیچ جا نرفتم

    پاسخ

  8. روزبهاني

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۱۷ ب٫ظ

    جالب ودیدنی

    پاسخ

    • آژن

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۲۵ ب٫ظ

      انشا اله باهم بریم؟ و ببینیم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…