چگونه جوان شویم؟

۷
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خوراکی‎های جوان‎کننده را می‎شناسید؟ با دلتا همراه باشید.
طول عمر

تغذیه مناسب و سالم شما را جوان‎تر می‎کند و باعث افزایش طول عمرتان می‎شود! در واقع رعایت یک رژیم غذایی سالم همانند یک راز سر به مهر نیست بلکه توصیه‎ای همیشگی محسوب می‎شود که البته بسیاری از ما آن را نادیده می‎گیریم. مواد غذایی که روزانه و به طور مرتب مصرف می‎کنیم می‎توانند نقشی تاثیرگذار در افزایش طول عمر ما داشته باشند.

به گزارش مجله پیام دلتا، انسان دیر زمانی است که در تلاش برای یافتن اکسیر جوانی و راز زندگی طولانی مدت گزینه‎های مختلفی را مد نظر قرار داده و روش‎های مختلفی را امتحان کرده است. یکی از موارد تاثیرگذار در مبارزه با نشانه‎های افزایش سن و کسب طول عمر هرچه بیشتر رژیم غذایی افراد است.

خوراکی-جوان-کننده-

خوراکی‎های جوان‎کننده

قطعا تغذیه نقش اساسی در سلامت بدن و طول عمرتان دارد؛ ما در ادامه خوراکی‎های ضد پیری را به شما معرفی می‎کنیم که می‎تواند روند مرگ شما را به تاخیر اندازد.

مصرف حبوبات

هنگامی که بحث جوانی و طول عمر مطرح می‎شود، چگونگی مصرف حبوبات سبز و زرد تا زمانی که در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند، چندان فرقی نمی‎کند.

نتایج مطالعه‎ای که توسط انتشارات BMJ منتشر شده است، نشان می‎دهد که مصرف لپه پخته‎شده و دیگر حبوبات – یک جزء اصلی از رژیم غذایی مدیترانه‎ای – می‎تواند روند پیری در سطح سلولی را کند سازد. پژوهشگران فیبر و آنتی اکسیدان‎های موجود در لپه و دیگر حبوبات را عوامل موثری می‎دانند که به این مواد قدرت افزایش طول عمر می‎بخشند.

آجیل و تنقلات

خوردن آجیل یکی از بهترین کارهایی است که می‎توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید. بنابر نتایج مطالعه‎ای که در نشریه BMC Medicine منتشر شده است، افرادی که سه بار در هفته یا بیشتر آجیل، به ویژه گردو، مصرف می‎کنند، دو تا سه سال بیشتر عمر می‎کنند.

درواقع افرادی که گردو مصرف می‎کنند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در آنها کاهش می‎یابد. البته باید به این نکته توجه داشت که مطالعه‎ای دیگر نشان داده است که بادام‎زمینی یا کره بادام‎زمینی بدون فواید افزایش طول عمر هستند و تاثیری در این زمینه ندارند. همچنین، گردو یکی از مواد غذایی است که مصرف آن می‏‎‏تواند شما را باهوش‎تر کند.

جایگزین مناسب گوشت پیدا کنید

لازم نیست تا وعده‎های غذایی حاوی گوشت خود را به طور کامل حذف کنید اما افزودن چند وعده غذایی بدون گوشت در هفته می‎تواند به افزایش طول عمر شما کمک کند.

بنابر نتایج مطالعه انجمن نفرولوژی آمریکا، افزودن منابع گیاهی پروتئین به رژیم غذایی می‎تواند طول عمر شما را افزایش دهد، به ویژه اگر از مشکلات کلیه رنج می‎برید. مواد غذایی مانند کینوا، برنج، لوبیاها، سویا، توفو و گندم سیاه فواید فیبر، ویتامین‎ها و مواد معدنی موجود در خود را به رژیم غذایی شما می‎افزایند.

هویج و طول عمر

هویج بخورید

انواع مختلف هویج از مواد غذایی سالم اصلی محسوب می‎شوند و جای شگفتی ندارد که برای انسان مفید هستند. اما آیا می‎دانستید مصرف هویج نه تنها می‎تواند به طول عمرتان اضافه کند بلکه در حفظ ظاهری جذاب‌تر نیز به شما کمک می‎کند؟

نتایج مطالعه پژوهشگران دانشگاه گلاسکو، نشان داده است که کاروتنوئیدهای موجود در هویج که رنگ نارنجی روشن را به آن می‎بخشند، می‎توانند روند پیری را کند کنند.

ماهی و غذاهای دریایی بخورید

نتایج مطالعه آکادمی تغذیه و رژیم‎های غذایی آمریکا نشان داده است که اسیدهای چرب امگا ۳ فواید چشمگیری در زمینه طول عمر دارند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت کمک می‎کنند.

در شرایطی که می‎توانید این ترکیبات جادویی را در انواع مختلف ماهی‎های چرب پیدا کنید، یکی از بهترین منابع آن که البته کمتر شناخته شده است، ماهی ساردین محسوب می‎شود.

تنها یک وعده خوردن از این ماهی‎های کوچک می‎تواند نصف نیاز روزانه شما به اسیدهای چرب امگا ۳ و درصد زیادی از نیاز شما به ویتامین B12 را تامین کند. از آنجایی که ساردین‎ها کوچک هستند، در پایین زنجیره غذایی قرار گرفته‎اند و از این رو احتمال آلودگی آنها با سموم مختلف نسبت به ماهی‎های بزرگ‌تر مانند ماهی تن یا سالمون کمتر است.

حلزون در برخی از کشورهای جهان مانند فرانسه از جمله غذاهای محبوب و پر طرفدار محسوب می‎شود. حلزون منبع خوبی برای آهن است. آهن موجود در حلزون می‎تواند به پیشگیری از کم‎خونی و افزایش طول عمر انسان کمک کند.

نارگیل

نتایج یک مطالعه انجام‎شده توسط پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان داده است، مصرف یک رژیم غذایی سرشار از چربی‎های سالم از جمله اسیدهای چرب زنجیره متوسط که در نارگیل یافت می‏‎شوند، روند پیری مغز را کند می‎سازد.

 در شرایطی که این مطالعه روی موش‎ها صورت گرفته است، پژوهشگران اعلام کرده‎اند که نارگیل می‎تواند نتایجی مشابه را برای انسان به همراه داشته باشد و به جوان نگه داشتن مغز کمک کند.

کلم

کلم رنده‎شده و آب‎پز‎شده با سرکه و دیگر غذاهای سرشار از باکتری‎های خوب مانند ماست، کفیر و کیمچی (نوعی خوراک تخمیر‎شده کره‎ای) می‎توانند به افزایش طول عمر انسان کمک کنند.

 عامل کلیدی در این زمینه انواع مختلف پروبیوتیک موجود در غذاهای تخمیر‎شده محسوب می‎شود. باکتری‎های خوب التهاب را کاهش می‎دهند، سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت و به سوخت و ساز بهتر بدن کمک می‎کنند که این شرایط می‎‏تواند به افزایش طول عمر انسان منتج شود.

سیب‎زمینی شیرین

به گفته پژوهشگران دانشگاه ایالتی کانزاس، سیب‎زمینی‎های شیرین با توجه به ویژگی‎های افزایش طول عمر و جوان شدن افراد می‎توانند نقشی ویژه در رژیم غذایی انسان داشته باشند.

سیب‎زمینی‎های شیرین که در انواع و رنگ‎های مختلف در دسترس هستند، حاوی سطوح بالای آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین ترکیبی است که می‎تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و طول عمر انسان را افزایش دهد.

شکلات و طول عمر

شکلات

شکلات از خوراکی‎های محبوب و دوست‎داشتنی در سراسر جهان است و دانشمندان دریافته‎اند مصرف انواع آن، به ویژه شکلات تلخ می‎تواند به جوان ماندن و افزایش طول عمر کمک کند.

شکلات منبع خوبی برای رسوراترول است و ترکیبی قدرتمند دارد که می‎تواند نشانه‎های پیری سلولی را معکوس سازد. برای دریافت فواید ضد پیری یا معجزه جوان‎سازی این ماده کامل خوردن شکلات تلخ توصیه می‎شود.

انار

انار دارای قدرت‎های فوق‎العاده‎ای است. بنابر نتایج مطالعه پژوهشگران فرانسوی، این میوه می‎تواند شما را جوان‎تر کند.

به گفته دانشمندان، مولکول Urolithin A که در میوه انار یافت می‎شود، توسط میکروب‎های موجود در روده تغییر شکل یافته و سلول‎های عضلانی را قادر می‎سازد تا در برابر یکی از دلایل اصلی پیری از خود محافظت کنند. بدون تردید، مصرف انار یکی از خوشمزه‌ترین روش‎های موجود برای جوانی و افزایش طول عمر به نظر می‎رسد.

بنابراین، اگر می‎خواهید جوان‎تر شوید و بیشتر عمر کنید؛ بهتر است ابتدا در سبد تغذیه خودتان تغییراتی ایجاد نمایید.

۷ دیدگاه

  1. شمس

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

    بسیار عالی و قابل استفاده بوده ممنون از شما

    پاسخ

  2. گل افشان

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    کارایی که معمولا ما انجام نمیدیم

    پاسخ

  4. آراد

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۱ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. روزبهاني

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۲۳ ب٫ظ

    مطالب خوبی بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ق٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  6. صلابت

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…