برای خرید خانه ؛ زمان مناسبی است ؟

۷
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سهم هزینه مسکن در متوسط هزینه خانوارهای شهری از سال ۷۵ تا ۹۷، در بازه ۲۸ درصد تا ۴۵ درصد تغییر کرده است.
خرید

برای خرید خانه اکنون زمان مناسبی است ؟ کارشناسان در این باره چه نظری دارند.

افزایش قیمت خانه از اردیبهشت ماه امسال روند نزولی داشته و با توجه به این روند چند ماهه، برخی متقاضیان  زمان را برای خرید خانه مناسب می‌دانند.

نرخ رشد قیمت مسکن در مناطق شهری تهران از اردیبهشت ماه که به نقطه اوج خود یعنی ۱۲.۴۵ درصد رسیده بود، روند کاهشی گرفته و حتی در مرداد ماه، منفی شده است.

 این روند روبه کاهش موجب شده در برخی اظهارنظرها، دوره فعلی را زمان مناسب خرید مسکن برای حقوق‌بگیران اعلام کنند؛ حقوق‌بگیرانی که حداقل دریافتی‌ ماهانه‌ تقریباً یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی‌شان، در مقابل  میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران که در ماه گذشته به حدود ۱۳ میلیون تومان رسیده بود، قدرت  ناچیزی دارد.

 البته شاید این اظهارنظرها تلاشی برای جلوگیری از رکود بازاری است که میزان  معاملات در آن از تیر تا مرداد، کاهش ۳۱ درصدی داشته است.

به گزارش مجله پیام دلتا به نقل از ایرنا ، از تهران و حقوق‌بگیران حداقلی که بگذریم، باز هم خرید مسکن کار آسانی نیست و در سال‌های اخیر، سخت‌تر هم شده؛ به ‌طوری که دو شاخص کلیدی بازار مسکن هم تأیید می‌کنند خرید خانه سال به سال دشوارتر شده است.

دسترسی به مسکن، یکی از این شاخص‌هااست که نسبت درآمد سالانه خانوار را به قیمت یک خانه معمولی سنجیده می‎شود.

خرید

در واقع اگر میانگین  درآمد سالانه خانوار در مناطق شهری، را بر متوسط قیمت یک واحد مسکونی ۷۵ مترمربعی تقسیم کنیم، عددی به‌دست می‌آید که در اقتصاد به آن شاخص دسترسی به مسکن گفته می‌شود. هر چه این عدد کوچکتر باشد، یعنی قیمت مسکن با درآمد خانوار تناسب بیشتری دارد و در نتیجه، دسترسی خانوار به مسکن، آسان‌تر است.

شاخص دسترسی به مسکن در بهترین حالت در سال‌های ۷۷ تا ۸۰، حدود چهار بوده است. یعنی قیمت یک واحد مسکونی ۷۵ مترمربعی تقریباً چهار برابر میانگین درآمد سالانه خانوار بوده است. محاسبات بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران و وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد این شاخص در سال ۹۶ به ۱۰ و در سال ۹۷ به ۱۴ رسیده است.

یکی دیگر از شاخص‌هایی که می‌تواند درباره صاحب‌خانه شدن خانوارها نشانه های خوبی نشان دهد، دوره انتظار برای خرید مسکن است. خانوار، برای موارد مختلفی مانند خوراک، آموزش، مسکن و موارد دگر هزینه می‌کند. اگر هزینه مسکن خانوار، مبلغی ثابت باشد و قیمت مسکن هم تغییر نکند، با استفاده از دوره انتظار مشخص می‌شود چند سال طول می‌کشد تا خانوارها صاحب‌خانه شوند.

سهم هزینه مسکن در متوسط هزینه خانوارهای شهری از سال ۷۵ تا ۹۷، در بازه ۲۸ درصد تا ۴۵ درصد تغییر کرده است.

در سال ۸۴، حدود یک‌چهارم هزینه خانوار صرف تهیه خانه می‌شد و تقریباً نیمی از هزینه خانوار در سال ۹۷، برای مسکن هزینه شده است.

قیمت‌ها اما منتظر خانوار نمی‌مانند و با وجود افزایش سهم مسکن در هزینه خانوار، دوره انتظار برای خرید خانه، بیشتر و بیشتر می‌شود. کمترین دوره انتظار برای خرید خانه از سال ۷۵ تا ۹۷، مربوط به سال ۷۹ و به مدت ۱۱ سال بوده است. یعنی اگر قیمت مسکن از سال ۷۹ تا ۸۹ ثابت می‌ماند خانوارها می‌توانستند با کنار گذاشتن هزینه‌ای که در سال ۷۹ برای مسکن خرج می‌کردند در سال ۸۹ صاحب‌خانه شوند.

طولانی‌ترین دوره انتظار برای خرید خانه ، مربوط به سال ۹۷ و به مدت ۳۵ سال است. یعنی اگر قیمت‌ مسکن در این مدت ثابت بماند و خانوارها حدود سالی ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کنار بگذارند، می‌توانند در سال ۱۴۳۱ بالأخره خانه‌دار شوند.

۷ دیدگاه

  1. ثابتی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۵۱ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. احمدی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

    اوضاع سختی شده برای خرید خانه

    پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

    ممنون از اطلاعات ارائه شده

    پاسخ

  4. جعفر بزرگی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۶ ب٫ظ

    غیر قابل باور هستش این افزایش ناگهانی و در نتیجه رکود

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

  6. سیامک مودت

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    احسنت

    پاسخ

  7. فرهاد کرمی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…