توهین در فضای مجازی ، زندان و جریمه نقدی سنگین

۸
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاربران فضای مجازی توجه داشته باشند اگر شخصی مطلب نامناسبی برای آن‌ها ارسال کرد از هرگونه فحاشی و توهین خودداری کرده و از طریق مراجع قانونی و پلیس فتا موضوع را پیگیری کنند.
توهین

توهین در فضای مجازی ، زندان و جریمه نقدی سنگین را در پی دارد.

در دنیای مدرن امروز که راه‌های ارتباطی میان انسان‌ها به شدت گسترش یافته و در عین حال آسان شده است، میزان جرایم نیز به نسبت، به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. هم اکنون با ورود فضاهای مجازی و سیستم های ارتباطی،  میزان جرایم به  قدری گسترش یافته که برای دفاع از شهروندان پای قوانین به میدان عمل باز شده است.

به گزارش مجله پیام دلتا ،از  طرفی حس مخفی بودن و مخفی ماندن باعث می‌شود بسیاری  از افراد دست به اعمالی بزنند که در قوانین کشور جرم  محسوب می‎شوند. البته در ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای در حوزه هتک حیثیت و نشر اکاذیب به این مورد پرداخته ‌شده است. در این ماده می‌خوانیم: « هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»و همچنین « چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد،‌ مرتکب به حداکثر هر دو مجازات محکوم خواهد شد. »

توهین

تعریف توهین رایانه‎ای

توهین رایانه‌ای ، نوع جدیدی از جرم توهین به معنی سنتی آن است که در آن، وسیله ارتکاب  رایانه است. جرم توهین رایانه‌ای، به معنی نسبت دادن هر چیز وهن‎آور ، اعم از دروغ یا راست، به وسیله رایانه یا انجام دادن رفتاری است که در نظر عرف و عادت و جامعه، موجب کسر شأن یا هتک حرمت فرد شود، با توجه به ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای، می‌توان شخصی را که مرتکب جرم توهین در فضای مجازی می‎شود مجازات کرد. در قانون راست و دروغ بودن موردی که نسبت داده می‌شود اهمیتی ندارد؛ همین که باعث کسر شأن  فرد شود و محل انتشار هم فضای مجازی باشد، جرم توهین در فضای مجازی  رخ داده است. به عبارتی برابر قوانین کشور جرم هتک حرمت  همان توهین به حساب می‌‌آید. و مرتکبان این جرم را به عنوان یکی از مصادیق هتک حرمت، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر ۲ مجازات محکوم کرد.

ویژگی‌های جرم توهین در فضای مجازی

جرم توهین در فضای مجازی بسیار وسیع است. در حقیقت، فضای سایبر، همانند فضای واقعی و جهان خارجی، شاهد بروز انواع جرایم و جنایات است، به گونه‌ای که آنچه در جهان واقعی رخ می‌دهد، در اینترنت و شبکه‌های اطلاع‌رسانی نیز امکان تحقق یافتن دارد، با این تفاوت که به لطف فناوری‌های پیشرفته جهان مجازی، ارتکاب جرم و بزهکاری آسان شده است و همگان امکان ارتکاب آن را دارند. به علاوه، به علت تعداد زیاد کاربران، امکان رد‌گیری و دستگیری مجرمان خیلی کمتر از تعقیب مجرمان در جهان واقعی است. بر این اساس، می‌توان ویژگی‌های خاص جرایم رایانه‌ای را  به این ترتیب برشمرد: گستردگی، فراوانی، فرامرزی بودن، وقوع سهل و آسان، تنوع داشتن و غیره….

توهین

کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد؟

در توهین سایبری ، اینترنت فقط یک وسیله برای ارتکاب جرم است (مثل مزاحمت تلفنی) و نباید آن را با مکانی که جرم  واقع می‎شود، اشتباه گرفت. زیرا در این صورت، در تشخیص دادگاه صالح نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین در جرایم رایانه‌ای، متضرر در هر مکانی از توهین رایانه‌ای اطلاع یابد ، می‌تواند به شکایت کیفری اقدام کند.

به گفته رئیس پلیس فتا، کاربران فضای مجازی توجه داشته باشند اگر شخصی مطلب نامناسبی برای آن‌ها ارسال کرد از هرگونه فحاشی و توهین خودداری کرده و از طریق مراجع قانونی و پلیس فتا موضوع را پیگیری کنند.

۸ دیدگاه

  1. آژن

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    اطلاعات خوبی بود

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۸ ب٫ظ

  3. نژادی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

    جالبه که راست و دروغ بودن توهین مهم نیست

    پاسخ

  4. آرین

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

    مفید بود، ممنون

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

    خوب میشه اینجوری

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  7. ماکان

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۵۱ ق٫ظ

    مفید و آموزنده.

    پاسخ

  8. بیگدلی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۰:۰۹ ق٫ظ

    مفید بود ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …