۸ نوشیدنی‎ خطرناک بیماری زا

۱۵
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مایعات و نوشیدنی‎های دردسرساز و بیماری‎زا را می‎شناسید؟ قبل از اینکه بیمار شوید، این مطلب را حتما بخوانید.
نوشیدنی بیماری زا

همه مایعات برای بدن شما مفید نیستند! قطعا شما هم بسیاری از این نوشیدنی‎های خطرناک بیماری زا مثل انواع نوشابه‎ها، مشروبات الکلی و حتی چای داغ و مواد کافئین‎دار را می‎شناسید. اما این نوشیدنی‎ها چه تاثیری بر سلامت بدن ما می‎گذارند؟ با مجله پیام دلتا همراه باشید.

نوشیدنی بیماری زا

 نوشیدنی‎های بیماری زا

چای داغ

چای از جمله نوشیدنی‎هایی است که بیشتر افراد برای رفع خستگی عاشق آن هستند. البته نوشیدن مایعات داغ همچون چای و کمبود ویتامین C و A در بروز سرطان مری نقش دارند. نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به سرطان مری را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، نوشیدن چای داغ مخاط گوارشی به ویژه مخاط مری را آماده پذیرش مواد سرطان‎زا می‌کند؛ به همین علت در کشور‌هایی که عادت به مصرف چای داغ دارند، میزان ابتلا به این سرطان بیشتر است.

سرطان مری ششمین سرطان منجر به مرگ در میان مبتلایان به انواع سرطان‌ها در جهان و چهارمین سرطان در کشور‌های در حال توسعه است.

نوشیدنی‌های سودا، اسکواش

نوشیدنی‌های شیرین دندان‌ها را می‌پوساند. نوشیدنی‌های اسکواش و سودا با داشتن مقدار زیادی شکر، کالری زیادی وارد بدن ما می‌کند، بدون اینکه احساس سیری داشته باشیم. این کالری اضافه در بدن به صورت چربی ذخیره خواهد شد. مصرف روزانه این نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به دیابت نوع۲ و چاقی را افزایش می‌دهد.

آب میوه‎های صنعتی

استفاده از واژه‎هایی همچون «آب‎میوه» بهترین ترفند برای عرضه آب قندهای رنگی و طعم‎دار به مردم است. برای نوشیدن آب‎میوه بهتر است نوع صد در صد طبیعی آن را انتخاب کنید و در منزل خودتان آنها را تهیه کنید.

نوشیدنی بیماری زا

مشروبات الکلی

مشروب نه تنها دستگاه گردش خون بلکه تمام اعضای بدن را به افت الکل دچار می‎کند و شراب‎خوار را به سوء هاضمه، تشنج، شکم درد و استفراغ و آسیب معده و ضایعات مغزی و حتی ناراحتی‎های قلبی گرفتار می‎کند. پژوهشگران می‎گویند که مصرف زیاد الکل موجب فلج شدن فعالیت‎های مغزی و دستگاه تنفس و در نتیجه مرگ می‎شود.

کوکتل‌های یخ‎زده

نوشیدنی‎های مخلوط و منجمد، کالری‎های بالایی دارند؛ به طور مثال، کوکتلی که از آب آناناس و آب نارگیل تهیه می‎شود، حدود ۸۸۰ کالری دارد که ۸ برابر یک نوشیدنی ساده است؛ پس به طور معمول ممکن است سلامت بدن شما را به خطر اندازد.

آب طعم‎دار

آب‎های طعم‎دار و ترکیبی، شاید ویتامین‎هایی هم داشته باشند اما همیشه شکر نیز در خود دارند. دفعه بعدی هنگام خرید آب، حتما مواد تشکیل‎دهنده آن را بخوانید و اگر چیزی بیشتر از آب و املاح معدنی در خود داشت، آن را سر جایش بگذارید.

نوشیدنی بیماری زا

نوشابه‎های گازدار

نوشابه‎های گازدار به طور فزاینده در میان مـردم دنیا به خصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند، رایج شده است. اما آیـا مـصـرف‎کنـنـدگان از مـضرات این نوشابه‎های رنگارنگ با خبر هستند؟

پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، چاقی، ناراحتی کلیه و…. از عوارض مصرف این نوشابه‎ها هستند. میزان بالای شکر در نوشابه باعث فشار پانکراس می‎شود و به طور بالقوه آن را ترک می‎کند و نمی‎تواند نیاز بدن به انسولین را حفظ کند. نوشیدن یک یا دو نوشیدنی قندی روزانه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۵ % افزایش می‎دهد.

قند مصنوعی موجود در نوشابه علاوه بر کالری بالا و چاقی باعث دیابت، کبد چرب، فشار خون بالا و مشکلات قلبی – عروقی می‎شود؛ پس این بار که خواستید همراه با غذای‎تان نوشیدنی میل کنید، دور نوشابه را خط قرمز بکشید.

در بین این نوع نوشیدنی‎ها، کولا بیش از همه حاوی اسید فسفریک است؛ اسید فسفریک موجود در این نوع نوشیدنی‎ مانع جذب کلسیم می‎شود؛  بنابراین نوشیدن آن همراه با هر غذایی مانع جذب کلسیم می‎شود.

بنابراین، هوشیار باشید و این قبیل نوشیدنی‎های مضر را از برنامه غذایی خود حذف و نوشیدنی‎های سالم مانند آبمیوه‎های طبیعی به ویژه آب نارگیل، انار و مرکبات را جایگزین آنها کنید.

نوشیدنی‎های انرژی‎زا

مصرف نوشیدنی‎های انرژی‎زا حین فعالیت‎های ورزشی شدید و سنگین باعث بروز عوارضی همچون ایست ناگهانی قلبی و سکته‎های قلبی و مغزی می‎شود.

مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی‎های انرژی‎زا فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‎دهند.همچنین مصرف زیاد نوشابه‎های انرژی‎زا موجب اسهال، تهوع، استفراغ، دل‎درد، افزایش گاز روده و بی‎خوابی می‎شوند. لازم به ذکر است که نوشابه‎های انرژی‎زا تمام مضرات نوشابه‎های گازدار را هم دارند.

۱۵ دیدگاه

  1. آهنا

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۰۱ ب٫ظ

  2. میلاد سلمان زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۴۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. صلابت

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

  4. کامجو

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۵۸ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود ممنون از زحمات شما

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

    چقدر بد

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۴۸ ب٫ظ

      بله همینطوره مخصوصا نوشابه

      پاسخ

    • هوشمند

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۴۸ ب٫ظ

      مفید و آموزنده ممنون

      پاسخ

  6. نامجو

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    مطلب اموزندای بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۴۸ ب٫ظ

      خواهش میکنم

      پاسخ

  7. شمس

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بوده با تشکر ازشما

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۴۸ ب٫ظ

      سپاس از شما همکار محترم و عزیز

      پاسخ

  8. احمدی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

    باید از این نوع نوشیدنی ها دوری کرد

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۴۸ ب٫ظ

      بله درسته

      پاسخ

  9. بزرگی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

    سپاس بابت ارسال مطالب مفید

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۴۹ ب٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…