دکوراسیون

نورپردازی با لوستر ؛ کدام نور برای خانه مناسب تر است؟

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای نورپردازی خلاقانه خانه باید به اصول و روش‌های آن مسلط باشید و بدانید که کدام نور برای چه بخشی از خانه مناسب تر است.
نورپردازی با لوستر

 برای داشتن خانه‌ای روشن و زیبا نباید تنها به یک منبع نوری اکتفا کرد، بلکه با طراحی‌های ویژه در جای جای خانه می‌توان تنوع غیر قابل وصفی را به محیط زندگی بخشید و فضای خانه را به یک محیط دلچسب تبدیل کرد.

خانه محلی برای آرامش و امنیت انسان ها است. جایی که در آن تمامی خستگی های روزانه از تن تکانده شده و برای شروعی جدید در روز نو انرژی کسب می‌شود. اما برای داشتن چنین فضای آرامش بخشی باید یکسری از نکات مهم را رعایت کرد که یکی از مهمترین آنها توجه به نورپردازی داخلی خانه است.

اما برای بهره‌مندی از یک نورپردازی داخلی ویژه بایستی در وهله اول منابع نوری مختلف را شناسایی کرد. در گذشته سیستم های روشنایی چنین تنوعی نداشت؛ بنابراین چراغ های سنتی موجود و در برخی موارد لوستر های بسیار ابتدایی عهده دار این نقش مهم بودند، اما امروزه با توجه به گستردگی این شاخه انتخاب های بیشتری پیش روی مردم قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع لوسترهای آویزان سقفی، دیواری، آباژورها، لامپ های هالوژن، نورهای مخفی نواری و کنفی و… اشاره کرد.

اتاق نشیمن

در این مکان برای ایجاد یک نقطه مرکزی و پر کردن فضای خالی، می‌توانید از یک لوستر سقفی استفاده کنید. اگر فضای موجود در نشیمن و پذیرایی کوچک است، از لوستری با حداکثر ۵ شاخه و اگر مکان بزرگ‌تر است، از لوستر ۸ شاخه و یا بزرگ‌تر استفاده کنید.

اگر در اتاق نشیمن به تماشای تلویزیون می‌پردازید، می‌توانید از سیستم های روشنایی مانند آباژورهای ایستاده در کنار لوستر سقفی استفاده کرده و آن ها را در گوشه و کنار اتاق قرار دهید. آباژورهای ایستاده‌ای که از پایین به بالا نور را بازتاب می دهند، باعث ایجاد نور های اضافه و آزار دهنده در هنگام تماشای تلویزیون نخواهند شد.

نورپردازی با لوستر

اتاق خواب

از آن جایی که اتاق خواب مکانی برای خوابیدن و استراحت کردن است، لازم است لوستری‌هایی را انتخاب کنید که با نوری ملایم و ظریف داشته باشند. برای این که بتوانید میزان نور موجود در اتاق خواب را کنترل کنید، بهتر است از لوسترهایی که دارای کلیدهای برق دیمردار هستند استفاده کنید که به شما امکان کم و زیاد کردن نور لوستر را می‌دهند.

نورپردازی اتاق خواب

نور پردازی آشپزخانه

استفاده از لوستر های بزرگ سقفی در آشپزخانه، هیچ‌گاه روش مناسبی نخواهد بود. در این مکان که در آن غذا پخته شده و میزان بخار و رطوبت موجود بیشتر است، لوستر های شیشه‌ای، انتخاب کاربردی و ماندگاری به شمار نمی‌روند.

به جای این لوستر‌ها، چراغ های متحرک و قابل تنظیمی که شبیه به هالوژن بوده و به سقف متصل می‌شوند، انتخاب منطقی‌تر و کاربردی‌تری خواهند بود.

اگر در آشپزخانه شما میز غذا خوری وجود داشته و می‌خواهید در این مکان یک نقطه مرکزی ایجاد کنید، می‌توانید بالای میز غذا خوری یک لوستر نصب کنید. حتی لوستر‌هایی که ارتفاع آن‌ها قابل تنظیم هستند، انتخاب ایدئالی برای بالای میز غذا خوری به شمار می‌روند.

نورپردازی آشپزخانه

اتاق غذا خوری

اتاق غذا خوری مکانی است که زیبایی و ظرافت آن در الویت قرار دارد. به همین دلیل نصب یک لوستر سقفی زیبا و قابل توجه در بالای میز غذا خوری، می‌تواند انتخاب خوبی به شمار رود. اما برای این که نور این لوستر ها هنگام غذا خوردن باعث آزار چشم‌ها نشود، حتماً باید نور ملایمی داشته باشد. برای این که بتوانید میزان نور لوستر را تنظیم کنید، کلید های برق دیمر دار را به کار ببرید.

نورپردازی خانه

نورپردازی سرویس بهداشتی

در مکان‌هایی مانند حمام و دستشویی که با آب در ارتباط هستند، برای این که جلوی اتفاقات ناخوشایند را بگیرید، لازم است که نور پردازی مناسبی را در این مکان‌ها طراحی کنید. برای این منظور می‌توانید در گوشه و کنار سرویس بهداشتی از نور پردازی‌های درخشان استفاده کنید. برای این منظور لازم است که سیستم‌های روشنایی متفاوتی را در کنار یکدیگر به کار ببرید.

اگر در این مکان آرایش می‌کنید، انتخاب نور سفید برای شما بهتر خواهد بود، زیرا با نشان دادن تمام جزئیات و ایجاد نور مناسب، نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت.

نورپردازی سرویس بهداشتی

۶ دیدگاه

  1. سید

    ۳۰ دی ۱۴۰۱ در ۳:۲۲ ق٫ظ

  2. نیراهوم

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

    مطلب بسیار به جایی بود. اکثر اوقات نقش لوستر در تحول معماری داخلی نادیده گرفته می شه.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۲۷ ق٫ظ

      ممنون از نوشتن نظرتون

      پاسخ

  3. بزرگی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    مفید و کاربردی بود

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۸ ب٫ظ

    عالی و کاربردی

    پاسخ

  5. رضوی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۴۶ ب٫ظ

    خیلی خوب و مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…