چرا به شمال می‎رویم؟

۱۳
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دریا بیماری‎های شما را درمان می‎کند! اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید، به شما پیشنهاد می‎کنیم که قبل از هر کاری این مقاله را حتما بخوانید.
دریا درمانی

دریا و نعمت‎هایش همیشه معجزه می‎کند! تجربه یک سفر لذت‎بخش به شمال کشور با آب و هوای متنوعش علاوه بر اینکه می‎تواند خاطره‎ای خوش برای ما بسازد، بیماری‌های ما را هم به طور ناخودآگاه درمان می‎کند؛ پس از این به بعد آب دریا را دست کم نگیرید!

دریا درمانی (thalassotherapy) از تالاسا (thalassa) که واژه یونانی است و به معنای دریا است، گرفته شده است . دریا درمانی یا تالاسوتراپی فقط به شنا کردن در آب دریا محدود نمی‌شود بلکه به چیزهایی که در سطح، زیرسطح و پیرامون دریا نیز وجود دارند، هم مربوط می‎شود؛ با مجله پیام دلتا برای تجربه یک سفر مهیج همراه باشید.

دریا درمانی

دریا درمانی

همانطور که اشاره شد آب دریا خواص زیادی برای بدن دارد؛ درواقع این شیوه درمانی، اشکال گوناگونی دارد که شامل دوش گرفتن و پاشیدن آب گرم دریا، گذاشتن رسوب‎های دریایی و مرهم‎های جلبکی یا استشمام بخار دریایی است که همه اینها برای بهبود یا رفع بیماری‎ها مفید است.

خواص دریا درمانی

شرایط آب و هوایی مناسب

آب و هوای دریایی، به ویژه در ارتفاعات مجاور دریا، در ابتدا محرک قوا و سپس نیرو‎بخش و نیز آرام‎بخش است.

ماساژ دریایی

مکان های توریستی و درمانی که خزینه‎های آب گرم دریا دارند، خدمات پوشاندن بدن یا ماساژ با جلبک‎ها و رسوبات دریایی را نیز ارائه می‎دهند که برای پوست بسیار مفید است.

بهبود عملکرد گردش خون

  •  داخل شدن در آب دریا، در ابتدا باعث انقباض رگ‎های خونی در سطح بدن و لرزش به سبب سرما شده و سپس انبساط رگ‎ها شروع می‎شود، این مسئله باعث تحریک دستگاه گوارش و تنفس می‎گردد و سرانجام فرد احساس بهتری پیدا می‎کند.

حمام دریایی

حمام گل دریایی برای درمان بیماری‎هایی مانند بیماری رگ‎های لنفاوی، نرمی استخوان (راشیتیسم)، فلج ، چاقی و … بسیار مفید است.

سلامت پوست

چنین تصور می‎شود که ویژگی‎های آب دریا اثر سودمندی بر منافذ پوست دارد و عناصر منیزیم، پتاسیم، فسفات کلسیم و سدیم که در آب دریا یا نمک آن وجود دارند، از طریق پوست جذب می‎شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیش‌تر با نحوه بستن منافذ پوست “۳ روش خانگی برای بستن منافذ پوست” را مطالعه کنید.

دریا درمانی

 آفتاب درمانی

  • در کنار دریا استفاده از اشعه خورشید (آفتاب‎درمانی) و هوا درمانی بر روی پوست بدن عملا امکان‎پذیر است که به زیبایی و طراوت آن کمک می‎کند.
  • نور طبیعی خورشید نیز برای درمان بیماری‎ها و تامین ویتامین D بدن به کار می‌رود، هر چند که در شرایط نامساعد آب و هوایی، از اشعه ماورای بنفش به عنوان جایگزین آن می‎توان استفاده نمود.
  • میزان بالای اشعه ماورای بنفش خورشیدی در ساحل دریا، بر روی متابولیسم کلسیم نیز اثر می‌گذارد. عناصر نایاب دریا همراه با منیزیم، منگنز و کبالت که در دفاع طبیعی و ایمنی بدن مؤثر هستند نیز از طریق شنا کردن در آب گرم دریا جذب می‎شوند.

هر چند اثربخشی این شیوه درمانی از دیدگاه علمی در حال بررسی دقیق‎تر است اما دریا درمانی در گروه طب جایگزین و مکمل جای می‎گیرد و هم اکنون در فرانسه سالانه ۲۰۰ هزار نفر از خدمات دریا درمانی استفاده می‎کنند.

بنابراین، دریا درمانی برنامه جامع درمانی، پیشگیری و ارتقای سلامتی است که باید تحت مراقبت‎های پزشکی و توسط افراد ماهر و متخصص  به کار رود.

همچنین این شیوه باید در مکان‎هایی به کار برده شود که در مجاورت آب و هوای دریایی باشند. البته می‎‏توان آب دریا را در استخرهای شنا هم استفاده کرد که تمام این موارد باید زیر نظر متخصصان و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی انجام شود.

دریا درمانی

روش‎های دریا درمانی

شن ‎درمانی

شن دریا را در مخازنی می‌ریزند و این مخازن طوری می‌چرخند که به طور متناوب با آب گرم و داغ دریا آغشته می‎شوند. این شن داغ و مرطوب برای بعضی از اعضای بدن و گاهی برای تمام بدن به کار برده می‎شود.

بزرگ‎ترین اثر شن‎درمانی ایجاد تعرق است و این ویژگی مخصوصا برای بهبود مفاصلی که به علت ضربه و تصادف متورم شده‎اند، بسیار مفید است.

درمان به وسیله باد

گاهی ضمن دریا درمانی، از نسیم ملایم دریایی نیز استفاده می‎شود. برای انجام این کار باید افراد بسیار ماهر با توجه به سرعت، جهت و ارتفاع باد آن را برای درمان بیماران مورد استفاده قرار دهند. باد می‎تواند در ازدیاد گردش خون و تبادل املاح در پوست نقش مهمی ایفا کند.

آفتاب ‎درمانی

آفتاب‎درمانی یکی از ویژگی‎های مهم دریا درمانی است. باید به این نکته توجه داشت که آفتاب‎درمانی بدون سایه، چتر و باد یا وسایل بهداشتی مضر بوده و حتی گاهی برای پوست مهلک است.

مزایای دریا درمانی نسبت به آب درمانی

  • آب دریا چگال‎تر و دارای دانسیته بیشتری است و بدین وسیله شرایط بی‎وزنی را آسان‎تر و بهتر فراهم می‎نماید؛ لذا اعضایی از بدن افراد که انجام حرکت برای آنها در هوا و آب راکد ممکن نیست، این امکان را در آب دریا به صورت بهتری تجربه خواهند کرد.
  • نشستن بیمار در ساحل دریا و استنشاق هوا و مشاهده افق، زیبایی‎های دریا، شنیدن صدای امواج و لذت بردن از نعمت‎های بی‎شمار خدا بیمار را به وجد می‎آورد و روح او را آرام‎تر می‎کند. همچنین گردش در ساحل دریا و قدم زدن در آب دریا، ماهیچه‎های بیمار را نیرومند می‎سازد.
  • هنگام شنا کردن در دریا، امواج آب بیمار را به بالا و پایین می‎برد و او را می‎چرخاند که مجموعه این حرکات همراه با حرکت مفاصل، باعث ترشح اندورفین شده و مریض را به وجد می‎آورد و در او احساس شعف، لذت و انرژی مضاعف ایجاد می‎نماید که خود انگیزه‎ای برای انجام فعالیت‎ها است.

نکات طلایی

  • از آنجا که سردی آب دریا و گاهی وزش شدید باد، بیماری را بدتر می‎کند و درد را افزایش می‎دهد، دریا درمانی تنها در دوره‎ی کوتاه و زیر نظر یک متخصص طب سنتی امکان‎پذیر است.
  • آب دریا باید از نظر درجه حرارت برابر درجه حرارت بدن باشد؛ یعنی ۳۷ درجه سانتی‎گراد و حتی گاهی برای بعضی از بیماران باید ۴۰ تا ۴۲ درجه باشد.
  •  کشورهای اروپایی برای دریا درمانی در تمام فصول، به وسیله لوله‎های مخصوص، آب دریا را از عمق دریا که عاری از میکروب و آلودگی است، در استخرهای ویژه جمع می‎کنند و با ساختن گرم‎خانه‎های ویژه برای خشک نمودن بیمار (به وسیله اشعه ماورای بنفش و …) و با توجه به تمام نکات ایمنی و پزشکی، دریا درمانی را انجام می‎دهند.
  • البته دریا درمانی در ایران نه به صورت اصولی و علمی اما با اندک تجهیزات مخصوصا در شمال کشور انجام می‎شود؛ درواقع همین که شما حمام آفتاب را در کنار ساحل تجربه می‎کنید یا به شن‎بازی می‎پردازید و از قدم زدن در کنار ساحل لذت می‎برید، می‎تواند تجربه‎ای کوچک از یک علم بزرگ و در حال پیشرفت باشد.

۱۳ دیدگاه

  1. ملکی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۰۹ ب٫ظ

    مطالب خوب

    پاسخ

  2. شمس

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

    اموزنده بوده

    پاسخ

  3. شمس

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

    بسیار مفید بوده

    پاسخ

  4. بهلولی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۴۹ ب٫ظ

      سپاس از شما همکار محترم

      پاسخ

  5. رسا

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۵ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

  6. فرهاد کرمی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  7. روزبهاني

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۰۵ ب٫ظ

    خوش آب و هوا بودن

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      فقط همین؟

      پاسخ

  8. ثامن

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۴۵ ب٫ظ

  9. یوسفی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۴۷ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…