ساخت و ساز در کشور به خواب رفته است!

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در هر ۳ ماه بهار امسال در مقایسه با ماه های فروردین تا خرداد سال گذشته ،  افزایش بالای ۱۰۰ درصد داشته است. اما در ماه های تیر و مرداد امسال در مقایسه با ماه های تیر و مرداد پارسال، میزان افزایش کمتر از ۱۰۰ درصد بوده است.
ساخت

ساخت و ساز در کشور گویا به  خواب رفته است! بررسی بازار مسکن پایتخت در ۵ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‎دهد تعداد معاملات مسکن در این مدت ۵۴.۹ درصد کاهش و قیمت مسکن ۹۸.۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مجله پیام دلتا،  بازار مسکن از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه به جز اردیبهشت ماه که تعداد معاملات به ۱۲ هزار مورد رسید، روندی رو به کاهش داشته است. به گونه ای که در فروردین ماه امسال ۳ هزار و ۴۹۳ معامله ، اردیبهشت ۱۲ هزار و ۳۱۷ معامله، خرداد ۶ هزار و ۱۲۷ مورد، تیرماه ۴ هزار و ۸۹۸ مورد و مرداد ماه ۳ هزار و ۳۶۸  معامله مسکن ثبت شد که در مجموع به ۳۰ هزار و ۲۰۱ معامله  می‎رسد.

این در حالی است که در ۵ ماهه اول سال ۹۷، ۶۶ هزار و ۹۰۲ مورد معامله مسکن به امضا رسید. با این حساب، تعداد معاملات مسکن در پنج ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۴.۹ درصد کاهش یافته است.

میانگین قیمت مسکن در ۵ ماهه ۹۸: ۱۲.۸ میلیون تومان

این آمار نشان می دهد میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در هر ۳ ماه بهار امسال در مقایسه با ماه های فروردین تا خرداد سال گذشته ،  افزایش بالای ۱۰۰ درصد داشته است. اما در ماه های تیر و مرداد امسال در مقایسه با ماه های تیر و مرداد پارسال، میزان افزایش کمتر از ۱۰۰ درصد بوده است.

با این حال میزان افزایش ماه به ماه میانگین قیمت مسکن در سال ۹۸، روند بسیار کندی داشته و درنهایت در مرداد امسال برای نخستین بار شاهد کاهش قیمت نسبت به تیر ماه ۹۸ بوده ایم. به طوری که فروردین امسال نسبت به اسفند سال گذشته رشد ۳.۷ درصدی، در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال رشد ۱۱.۴ درصدی، در خرداد نسبت به اردیبهشت رشد ۵.۴ درصدی، در تیر ماه نسبت به خرداد رشد ۱.۴ درصدی و در مرداد نسبت به تیر ماه کاهش ۳.۱ درصدی میانگین قیمت ثبت شده است.

ساخت

میانگین قیمت مسکن در ۵ ماهه اول سال گذشته ، ۶ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۲۰۰ تومان در هر متر مربع بود در حالی که این میانگین قیمت مسکن در پنج ماه ابتدای امسال ۱۲ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان در هر متر مربع بوده است که نشان دهنده  رشد ۹۸.۲ درصدی است.

ارزش معاملات مسکن در ۵ ماهه امسال: ۳۲.۴ هزار میلیارد تومان

در بخش سرمایه گذاری در بازار مسکن شهر تهران نیز آمار ثبت شده نشان می‌دهد ارزش ریالی این بازار در ۵ ماهه امسال در مقایسه با  مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۵ درصد کاهش یافته است.

ارزش ریالی مبایعه‌نامه‌های امضا شده در ماه های فروردین تا مرداد سال ۹۷ معادل ۳۷ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان بود که این شاخص در بازه زمانی مشابه در سال ۹۸ به رقم ۳۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

به عبارت دیگر ارزش معاملات مسکن در ۵ ماهه امسال در شهر تهران در مقایسه با  مدت مشابه سال  گذشته ۱۲.۵ درصدی داشته است.

کاهش ۲۱ درصدی تقاضای صدور پروانه ساختمانی

در بخش ساخت ‎و ‎ساز و صدور پروانه های ساختمانی در شهر تهران نیز ماه های بهار و تیر ماه امسال در مقایسه با  ۴ ماهه نخست سال گذشته کاهش داشته به گونه ای که در فاصله ماه های فروردین تا تیر ماه سال گذشته ۲۷ هزار و ۶۲۶ پروانه ساخت صادر شده بود اما در مدت مشابه امسال این رقم به ۲۱ هزار و ۸۲۲ پروانه رسیده  که حاکی از کاهش  ۲۱ درصدی است .

منبع : مهر

۴ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۵۷ ب٫ظ

    وقتی که خریدار نباشد ساخت وساز توجیحی ندارد

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

      مشکل اصلی پوله که مردم ندارند

      پاسخ

  2. علي حنيفه پور

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۰ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود، با سپاس از آمار و ارقام ارائه شده

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

      ممنونم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…