ورزش مغز ؛ چگونه باهوش شویم؟

۱۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا می‎دانستید که سبک زندگی و تغذیه شما با حافظه‎تان ارتباط مستقیمی دارد؟ اصلا تا به حال با مغزتان ورزش کرده‎اید؟ با دلتا همراه باشید.
تقویت حافظه

تمرینات ساده‎ای برای مغز شما وجود دارد که قدرت و سرعت هوش و حافظه‎تان را بهبود می‎بخشد. شما می‎توانید برای تقویت توان مغز خود آنها را به کار ببندید تا حافظه بهتری داشته باشید و همه چیز را به خوبی به یاد آورید.

به گزارش مجله پیام دلتا، متاسفانه با افزایش سن، قدرت مغز ما کاهش می‎یابد. اگر شما به طور معمول بسیاری از چیزها را فراموش می‎کنید، این مسئله می‎تواند نگران‎کننده باشد اما شما می‎توانید به رفع این حالت و تقویت حافظه خودتان کمک کنید.

تقویت حافظه

چگونه یک مغز قدرتمند داشته باشیم؟

کارشناسان بیشتر توصیه می‎کنند، تمرین‎های مغزی و راهکارهایی که برای تقویت عملکرد حافظه‎تان می‎خواهید انجام دهید، بهتر است شامل فعالیت‎هایی در دنیای واقعی باشند. در ادامه به برخی از این فعالیت‎ها برای تقویت حافظه اشاره می‎کنیم:

از مسیر جدید به خانه بروید

این تمرین با اینکه بسیار ساده به نظر می‎رسد اما در تقویت حافظه و مغز شما  بسیار تاثیرگذار است. شما مجبور هستید برای یافتن مسیر خود، حواس‎تان را بهتر درگیر کنید که باعث می‎شود مغزتان بیشتر کار کند؛ زیرا مغز شما مسیر همیشگی را بلد است و نسبت به آن بی‎اعتنا و شرطی عمل می‎کند.

با صدای بلند تکرار کنید

برای به خاطر سپردن هر چیزی که می‎خوانید بهتر است آن را با صدای بلند تکرار کنید؛ به عنوان مثال با صدای بلند نام کسی که به تازگی ملاقات کرده‎اید را تکرار کنید تا نام او در ذهن‎تان باقی بماند.

گوش دادن همزمان با خواندن

گوش دادن به صدا از چیزی که در حال خواندن یا تماشای آن هستیم می‎تواند حواس بیشتری را درگیر کرده و عملکرد مغز را تقویت نماید.

جدول حل کنید

جدول کلمات متقاطع و دیگر بازی‎های مربوط به واژه‎ها که شما در آنها مجبور به تنظیم حروف هستید، می‎توانند به خوبی مغز شما را تحریک کنند و حافظه را بهبود بخشند.

تقویت حافظه

شطرنج بازی کنید

بازی‎های فکری مختلفی هستند که می‎‏توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند. بازی‎های استراتژیکی مانند شطرنج و چکرز مثال بسیار خوبی در این مورد هستند. بازی‎های دیگری همچون سودوکو هم می‎تواند تمرین خوبی برای مغز و حافظه شما باشند.

نواختن یک ساز را یاد بگیرید

شروع به آموختن یک ساز کنید. مطالعات نشان می‎دهند که یادگیری چیزی جدید و پیچیده در طول مدت زمان طولانی می‎تواند برای داشتن یک ذهن سالم مفید باشد.

یک زبان خارجی یاد بگیرید

ثبت‎نام در یک دوره زبان خارجی را در یک آموزشگاه محلی یا حتی به صورت آموزش آنلاین شروع کنید. این کار کمک می‎کند که مغز شما سرحال و جوان بماند و حافظه شما تقویت شود.

غذاهای جدید طبخ کنید

به کلاس‎های آشپزی بروید و طبخ غذاهایی جدید را یاد بگیرید. پخت و پز باعث تحریک بخش‎های مختلف مغز و حواس مختلف همچون بویایی، بینایی و چشایی می‎شود.

غذا را با چاپستیک بخورید

چاپستیک (چوب‎های غذاخوری)  مغز شما را وادار به توجه و تمرکز می‎کند، به خصوص اگر هرگز از آنها استفاده نکرده‎اید.

ورزش مغز

 محاسبات ریاضی انجام دهید

همیشه خود را به استفاده از یک قلم و کاغذ و ماشین‎حساب عادت ندهید و برای کشف محاسبات ریاضی چندان عجله نکنید. سعی کنید یک سری محاسبات را در ذهن خود انجام دهید.

مدیتیشن کنید

تمرین دادن ذهن و مغز برای رسیدن به آرامش همیشه هم آسان نیست اما می‎توانید این کار را از طریق مدیتیشن انجام دهید. برخی از مزایای استفاده از مدیتیشن عبارت است از: کاهش استرس، توانایی یادگیری بیشتر، تمرکز و توجه بیشتر، تقویت حافظه و خلق و خو و همچنین معکوس کردن آتروفی مغزی.

شماره تلفن‎ها را حفظ کنید

با به خاطر سپردن نام افراد و شماره تلفن آنها ارتباط بین سلول‎های مغزی خود را تقویت می‎کنید که می‎تواند برای مغز و حافظه شما تفاوت بزرگی ایجاد کند. برای حفظ کردن یک شماره ده رقمی می‎توانید آن رقم را به بخش‎های کوچک‎تر تقسیم کنید تا حفظ کردن‎شان راحت‎تر شود.

به اندازه کافی بخوابید

چشمان شما هر شب باید با اندازه کافی بسته باشند. مغز انسان نیاز به شش تا هشت ساعت استراحت یا حداقل دو دوره خواب عمیق دارد تا تغییرات شیمیایی لازم برای ادغام مهارت‎ها و اطلاعات جدید در حافظه بلند‎مدت را داشته باشد.

به یاد داشته باشید که مغز شما به طرق مختلفی رشد می‎کند. با ورزش‎های مغزی می‎توانید قدرت حافظه و مغز خود را به چالش بکشید و آن را سالم نگه دارید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ دی ۱۴۰۱ در ۲:۳۶ ب٫ظ

    عالی بود تشکر

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۸ دی ۱۴۰۱ در ۹:۱۱ ق٫ظ

      از همراهی شما دوست عزیز سپاسگزاریم🌹🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۳۳ ب٫ظ

  3. روزبهاني

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۰۴ ب٫ظ

    عالی لود

    پاسخ

  4. شمس

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۵ ق٫ظ

    بسیار ممنون از شما

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۱ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۸ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

  7. بیگدلی

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ب٫ظ

    عالی بود ممنونم

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  8. هوشمند

    ۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۱۵ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود ممنون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…