ایرانگردی، هرمزگان

پنجشنبه بازار میناب، یک بازار کاملا زنانه

۶
11
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بازار سنتی میناب بازاری چندصدساله و زنانه محور است.
پنجشنبه بازار میناب

پنجشنبه بازار میناب بیش از ۵۰۰ سال است که هر هفته برگزار می‌شود. بازاری تماشایی با محصولات دلنشین و رنگارنگ که اغلب، خانم‌ها آن را برگزار می‌کنند. بازار سنتی میناب که بازار قدیمی‌ترین بازار دستفروشان نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین جاهای دیدنی هرمزگان به شمار می‌رود. جایی که شور زندگی در آنجا احساس می‌شود. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به قدیمی‌ترین بازار سیار ایران سفر کنیم و در رنگ و بو و عطرهای دلنشینش غرق شویم. بازار سنتی این شهر در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

پنجشنبه بازار میناب

پنجشنبه بازار میناب کجاست؟

میناب یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. پنجشنبه بازار این شهر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب به شمار می‌رود. این بازار به روایتی بیش از ۲ هزار سال است که هر هفته در مرکز شهر برگزار می‌شود. پنجشنبه بازار حوالی میدان استقلال و بازار میناب برگزار می‌شود.

پنجشنبه بازار میناب

در پنجشنبه بازار چه خبر است؟

در بازار دستفروشان میناب که هر هفته برگزار می‌شود، صنایع دستی، پارچه و لباس‌های سنتی، دام و تولیدات خانگی و میوه و تره بار باغ های  اطراف عرضه می‌شوند. جاذبه اصلی این بازار در فروشندگان آن است. تقریبا همه فروشندگان بازار، زن هستند. زنانی که لباس‌های رنگارنگ جنوبی بر تن کرده‌اند و به فروش محصولات‎شان اشتغال دارند؛ محصولاتی که اغلب زنانه هستند و برای زنان عرضه می‌شوند. البته این قانون کلی نیست.

29402835 1890148561056567 7863443115854528512 n پنجشنبه بازار میناب، یک بازار کاملا زنانه
در گذشته بازار میناب محلی برای تبادل کالا و خدمات بین شهرهای دور و نزدیک بود. امروزه اما این بازار به یکی از جاذبه‌های پرطرفدار جنوب ایران درآمده که گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی میناب می‌شوند. این بازار به نوعی موزه متحرک، زنده و پویای مردم شناسی و فرهنگ عامه جنوب ایران به شمار می‌رود. انواع پوشاک سنتی، نوع تعامل و رفتارهای فردی و گروهی و همچنین برش‌هایی از سبک زندگی مردمان جنوب را در این بازار می‌توانید ببینید و لذت ببرید.

پنجشنبه بازار میناب

چی بخریم؟

بازار سنتی و دستفروشان میناب بهترین مکان برای خریدن محصولات دست ساز، سنتی و صنایع دستی جنوب است. انواع ظروف و کالاهای حصیری که به آن کپوبافی می‌گویند، از چیزهایی است که خریدش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در زندگی روزمره هم به کارتان می‌آید. برقع، یکی دیگر از کالای پرفروش بازار سنتی است. برقع نقابی است که زنان جنوبی به صورت می‌زنند و بخشی از پوشاک سنتی آنها به شمار می‌رود. خارجی‌هایی که به جنوب ایران سفر کرده بودند، در پلتفرم جهانی تریپ ادوایزر اعلام کرده اند که برقع زنان جنوب برای آنها جذابیت زیادی داشته و آنها را به یاد جشن‌های بالماسکه انداخته است.

پنجشنبه بازار میناب

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید مهارت دوخت و تهیه کردن برقع، در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است. اصلا همین موضوع شاید شما را ترغیب کند یکی از این نقاب‌های جذاب بخرید و با آن عکس یادگاری بیندازید.

پنجشنبه بازار میناب

پارچه و ماهی بخرید

شلوار بندری که با انواع رودوزی‌های سنتی مثلا بادله دوزی تزئین می‌شود، از دیگر کالاهای پرطرفدار پنجشنبه بازار میناب به شمار می‌رود.
همچنین استان هرمزگان یکی از درگاه‌های ورود و توزیع پارچه لباسی به ایران به شمار می‌رود. بنابراین انواع پارچه‌های رنگارنگ و وسوسه کننده را می‌توانید در این بازار ببینید و بخرید. همچنین یکی از روستاهای اطراف میناب به صورت اختصاصی سفال تولید می‌کند. محصولات سفالی این روستا نیز از جمله کالاهایی هستند که در این بازار عرضه می‌شود.

پنجشنبه بازار میناب

و اما ماهی! قسمتی از بازار سنتی به فروش ماهی اختصاص دارد. آن هم ماهی‌هایی که تازه از خلیج فارس صید شده‌اند. اگر امکانات حمل و نقل مناسب دارید، حتما ماهی تازه بخرید و با خود به شهرتان ببرید. البته دام زنده، مثلا بز و بزغاله هم در این بازار خرید و فروش می‌شود که احتمالا زیاد به کار گردشگران نیاید.

پنجشنبه بازار میناب

نکات مهم در بازدید از بازار سنتی

بازار از صبح زود برپا می‌شود. اگر از شلوغی و ازدحام گریزانید، در ساعات اولیه روز بروید. بعد از ساعت ۱۰ معمولا شلوغ می‌شود. اگر قصد دارید از مردم بومی به خصوص فروشنده‌ها عکاسی کنید، حتما قبلش با آنها در این باره صحبت کنید. هیچ کس خوشش نمی‌آید یواشکی از اون عکس بگیرند. معمولا این اجازه را به شما می‌دهند. بازار سنتی محلی برای فروش و عرضه محصولات باغی و میوه و سبزیجات نیز هست. نیازهای خوراکی خود را از این بازار تامین کنید.

پنجشنبه بازار میناب

۶ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۰ ب٫ظ

    چقد خوب و جالبه

    پاسخ

  2. علی فرجی

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۲۹ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  3. نامجو

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۲ ب٫ظ

    مطلب جالبی بود

    پاسخ

  4. جعفری

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۲۸ ق٫ظ

    این بازار روزا کلا جالب هستن

    پاسخ

  6. بیگدلی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۹ ب٫ظ

    خانمها پس لطفا پست بذارن…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…