ایرانگردی ، گرمسار

بانمک‌‌ترین جای دیدنی ایران

۴
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کوه‌‎های اژدها و غار نمکی گرمسار شگفت انگیز است و تا نبینید باورتان نمی‌شود!
غار نمک گرمسار

کوه‌های اژدها و غار نمک گرمسار را دیده‌اید؟ بانمک‌‎ترین جای ایران است! این شوخی نیست. کاملا جدی و حقیقی است. کوه‌های اژدها و غار نمک بخشی از معادن نمک کوهدشت کهن گرمسار است که امروزه به یکی از جاهای پر طرفدار و جذاب گردشگری تبدیل شده است. معادن نمک کوهدشت کهن، بزرگترین تونل‌های نمکی در خاورمیانه به شمار می‌روند. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به معادن نمک گرمسار سفر کنیم.

غار نمک گرمسار

 غار نمکی کجااست؟

در فاصله ۱۵ کیلومتری غرب گرمسار و ۹۰ کیلومتری تهران در جاده‌های ایوانکی و گرمسار نزدیک به ۲۷ معدن نمک وجود دارد. شما زمانی که از ایوانکی عبور می کنید تعدادی از این تپه‌ها و مناظر آن ها را رویت خواهید کرد. ۵۰۰ متر قبل از خروجی آزادراه قم و گرمسار یک خروجی در سمت راست قرار دارد که برای رفتن به معدن بی‌نظیر کوهدشت کهن می‎بایست وارد آن شد. البته امروزه با در اختیار داشتن اپلیکیشن‌های مسیریاب، نگران پیدا کردن مسیر نباشید.

غار نمک گرمسار

کی برویم؟

این محدوده در تمام سال برای سفر گزینه مناسبی است. بهار و پاییز بهترین فصل برای رفتن به کوه‌های اژدها و معادن نمکی به شمار می‌رود. با این حال در هر روزی از سال که دل‌تان بخواهد می‌توانید به این محدوده سفر کنید.

غار نمک گرمسار

دیدنی‌های غار نمکی

غار نمکی بخشی از معادن نمک کوهدشت کهن به شمار می‌رود. بیرون غار، چشم انداز عجیب کوه‌های اژدها به چشم می‌آید. کوه‌هایی که از بلورهای نمک در شکل‌ها و رنگ‌های مختلف پوشیده شده و به حدی عجیب و منحصر به فرد است، گویی روی کره مریخ پا گذاشته اید.

غار نمک گرمسار

در بدنه کوه‌ها حفره‌های بزرگی می‌بینید که در حقیقت ورودی معادن نمک کوهدشت کهن هستند. معادن نمک کوهدشت، تونل‌‎های عظیمی تودرتویی هستند که داخل کوه‌های مریخی حفاری شده‌اند و نمک آنها استخراج می‌شود. ۸۵ درصد این نمک‌ها مصارف خوراکی دارند و به کشورهای دیگر هم صادر می‌شوند. همین تونل‌ها که امروزه به بزرگ‌ترین مجموعه تونلی معادن نمک در خاورمیانه تبدیل شده‌اند، سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

غار نمکی بخشی از معادن نمک است که برکه کوچکی وسطش جا خوش کرده. برکه پر از آب نمک است و خنکی و سکوت غار، برای تمدد اعصاب و آرامش معجره می‌کند.

غار نمک گرمسار

چرا غار و معادن نمک جذاب است؟

افراد بسیاری روانه غار و معادن نمک گرمسار می‌شوند. دیدن تونل‌های عظیم تو در تو آن هم در دل کوهستان جالب به نظر می‌رسد. همچنین گفته می‌شود نمک خاصیت درمانی دارد و برای پاکسازی جسمی و روحی مفید است. برای همین تعداد زیادی از افراد به این محدوده سفر می‌کنند و به صورت گروهی کنار برکه نمک به مدیتیشن می‌پردازند تا به پاکسازی جسمی و روحی و کسب آرامش خودشان کمک کنند. دیدن شکل‌های عجیب با رنگ‌های باورنکردنی از بلورهای نمک نیز یکی دیگر از انگیزه‌‎های افراد برای سفر به این منطقه خاص است.

غار نمک گرمسار

چی ببریم؟

لباس راحت، کفش پیاده روی، کلاه لبه دار، عینک دودی و کرم ضد آفتاب فراموش نشود. آن حوالی امکانات رفاهی وجود ندارد. مایحتاج خود را از گرمسار تهیه کنید. بطری آب با خودتان همراه داشته باشید. اگر دل‌تان می‌خواهد در میان نمک‌ها مدیتیشن کنید، بردن یک زیرانداز ایده خوبی به نظر می‌رسد. در اطراف برکه هیچ ذباله‌ای نریزید. مراقب بلورهای نمک باشید. سعی نکنید با تیشه و ابزار آنها را بشکنید و با خودتان بیاورید. فکرش را بکنید اگر هر گردشگر یک تکه از بلورهای عجیب نمک کوه اژدها را بشکند و با خودش ببرد، دیگر کوه اژدهایی باقی می‌ماند؟

در سفر به این منطقه می‌توانید بازدید از کاروانسرای ده نمک را نیز در برنامه بگنجانید. امکان اقامت شبانه در کاروانسرا نیز وجود دارد. بنابراین می‌توانید به خوبی برای تعطیلات آخر هفته برنامه ریزی کنید.

غار نمک گرمسار

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

به دلیل ناهموار بودن مسیر دسترسی به غار، امکان بازدید از آن برای افراد با نیازمندی‌های خاص به آسانی امکان پذیر نیست. با این حال امکان تردد ویلچر در اطراف کوه‌های اژدها و بازدید از بلورهای عجیب آن وجود دارد. این سفر برای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم بی خطر به نظر می‌رسد.

غار نمک گرمسار

۴ دیدگاه

  1. گل افشان

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۶ ق٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۲ ق٫ظ

    بسیار عالی ممنون خیلی زیباست

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۰۹ ب٫ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۶ ب٫ظ

    واقعا زیبا و دیدنیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…