استعلام سریع وکالت نامه های خارج از کشور+(ویدئو)

۵
13
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وکالت نامه‎های تنظیم شده در داخل کشور را دفاتر اسناد رسمی ثبت می‎کنند و به دلیل نیاز مبرم به تشخیص اصالت آنها، تاکنون سامانه‎ای برای استعلام لحظه‎ای آنها راه اندازی نشده است
استعلام وکالت نامه

برخی افراد بنا به دلایلی برای انجام کارهای شخصی خود مانند امور ملکی، اداری، حقوقی، بانکی و… وکیل و یا نماینده حقوقی تعیین و به ثبت وکالت‎نامه به همین منظور اقدام می‎کنند. در میان این افراد ایرانیانی هستند که در خارج از کشور مقیم بوده یا برای مدتی در آنجا سکونت دارند و برای امور اداری و حقوقی خود در ایران نمی‎توانند شخصا حاضر شوند. به طور مثال در مورد خرید و فروش املاک موروثی ممکن است یکی از ورثه نتواند در زمان تنظیم قرارداد حاضر شود و به وکیل قانونی خود یا دیگر ورثه وکالت می‎دهد تا وقفه ای در این مورد صورت نگیرد. در این مطلب به دلیل اینکه این روزها این موضوع بسیار رایج شده است، قصد داریم راجع به درستی و اصالت این وکالتنامه ها و همچنین نحوه استعلام وکالت نامه خارج از کشور از لحاظ قانونی بپردازیم.

استعلام وکالت نامه های تنظیم شده در خارج از کشور:

وکالت نامه‎های تنظیم شده در داخل کشور را دفاتر اسناد رسمی ثبت می‎کنند و به دلیل نیاز مبرم به تشخیص اصالت آنها، تاکنون سامانه‎ای برای استعلام لحظه‎ای آنها راه اندازی نشده است و مردم برای بررسی صحت وکالت نامه‎ها چاره‎ای جز مراجعه حضوری به دفترخانه های اسناد رسمی محل صدور وکالت‎نامه ندارند و معمولا پاسخی به آنها داده نمی‎شود، زیرا دفاتر اسناد رسمی در این‎باره ملزم به پاسخگویی به اشخاص ثالث نیستند.

استعلام وکالت نامه خارج از کشور

مرجع رسیدگی:

درباره گواهی امضا و وکالت‎نامه‎ های اشخاص مقیم خارج ازکشور، موضوع متفاوت است. زیرا مرجع صدور این گواهی‎ها و وکالت‎نامه‎ها ، سرکنسولگری وسفارت خانه جمهوری اسلامی ایران در کشور خارجی است. به این ترتیب که وزارت امورخارجه کلیه درخواست ها را از طریق سامانه اینترنتی خود جمع کرده و به سفارت خانه های متبوع ارسال می کند.به منظور استعلام صحت و اصالت وکالت نامه های صادر شده درخارج ازکشور ،وزارت امور خارجه با راه اندازی سامانه تاک به این نیاز ضروری مردم و متعاملان پاسخ داده است. این نیاز وقتی شدید تر می شود که هنگام معامله ملک (به ویژه املاک ورثه‎ای) یک یا چند نفراز وراث که درخارج ازکشور هستند به سایرین وکالت نامه می‎دهند.

به این منظور لازم است ابتدا از منزل به سامانه تاک وارد شده و اسناد خود ( اعم از وکالتنامه، گواهی امضا و …) را در آن قرار دهید. پس از قرار دادن اطلاعات لازم، یک کد رهیگیری در اختیار شما قرار داده می شود. پس از آن می توانید در ساعات کار اداری به سفارت مراجعه و ضمن ارائه کد رهیگیری، پس از چاپ کردن وکالتنامه شما توسط اداره مربوط، آن را امضاء نموده و سپس مورد تایید قرار گیرد. پس از تائید سفارت، وکالتنامه قابل استفاده در مراکز رسمی داخل ایران می‎باشد.

استعلام وکالت نامه خارج از کشور

لزوم استعلام وکالت نامه :

در معاملات کلان از طریق وکالت نامه ضرورت دارد قبل از انجام معامله، اعتبار وکالت نامه از دفترخانه تنظیم کننده سند، به صورت کتبی استعلام شود.

  • برای پیشگیری از سوءاستفاده در آینده، دقت شود که وکالت نامه صادره، محدودیت زمانی نداشته باشد.
  • درصورت انجام معامله با وکالت رسمی مانند املاک در رهن بانک ها، لازم است در کمترین زمان نسبت به انتقال رسمی ملک اقدام شود.
  • چنانچه معامله از طریق تفویض وکالت انجام شود، وکالت نامه اولیه و اصلی که پایه و اساس معامله است، باید به دقت مطالعه شود تا مشخص شود وکیل دارای اختیارات کامل و بلاعزل است.
  • در تنظیم سند وکالت بلاعزل از آنجایی که موکل حق اجرای مورد وکالت را از دست نداده و شخصاً نیز قادر به اجرای آن خواهد بود، بنابراین باید به طور صریح در وکالت نامه قید شود که موکل حق دخالت و اجرای آن را از خود سلب و ساقط کرده است.

۵ دیدگاه

  1. علی فرجی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۰۱ ب٫ظ

    فکر میکنم که مطمئنم این قسمت آخر اشتباهه .
    چه لزومی و دلیلی داره که شخص (در شرایط عادی) بخواد حق وکالت و دخالت رو از خودش سلب کنه.

    پاسخ

  2. برزین

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۴ ب٫ظ

    استاد لینک وب سایت امور خارجه(تاک)
    تغییر کرده

    پاسخ

  3. برزین

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۳۸ ب٫ظ

    بسیار مفید بود

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

  5. هوشمند

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۵۸ ب٫ظ

    جالب و خوب بود تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …