عقب‌ نشینی قیمت مسکن در پایتخت

۱۲
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کارشناسان یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت اسمی مسکن در مردادماه را علاوه بر وجود انتظارات قبلی از بابت کاهش قیمت فروش آپارتمان در شهر تهران، افزایش عمق رکود در بازار معاملات مسکن و کامل شدن کمای معاملاتی در این بازار می‌دانند.
عقب نشینی

اولین عقب نشینی قیمت مسکن در آمارهای رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران بعد از گذشت ۴۵ ماه اتفاق افتاد.

 به گزارش مجله پیام دلتا، آمار رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه نشان می‌دهد نرخ رشد قیمت مسکن در معاملات خرید آپارتمان برای اولین بار بعد از آبان سال ۹۴ به زیر صفر رسید.

متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران مردادماه امسال در حالی به ۱۳ میلیون و۱۸۰ هزار تومان رسید که این میزان در تیرماه ۹۸ برابر با ۱۳ میلیون و۶۰۰ هزار تومان گزارش شده بود.این موضوع نشان دهنده کاهش نزدیک به نیم میلیون تومانی میانگین قیمت فروش یک مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در این ماه است.

آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن (تورم ماهانه مسکن ) در ماه میانی تابستان- مرداد ۹۸- معادل ۳ درصد کاهش یافت که در واقع اولین کاهش قیمت اسمی مسکن در آمارهای رسمی بازار مسکن شهر تهران در دوره  پس ازجهش قیمت ها محسوب می‌شود، به این معنا که نه فقط  در دوره جهش قیمتی اخیر بلکه در ۴۵ ماه گذشته – به استثنای ماه‌های نیمه تعطیل فروردین ماه-تورم ماهانه مسکن منفی نشده بود.

 این در حالی است که تورم ماهانه قیمت مسکن از ابتدای سال تاکنون به جز اردیبهشت ماه، در سایر ماه‌های سپری شده از سال تا مردادماه نیز روی منحنی کاهش قرار گرفته بود.

عقب نشینی

آخرین سابقه عقب نشینی قیمت اسمی مسکن پیش از مردادماه امسال به آبان سال ۹۴ برمی‌گردد. ماهی که در آن قیمت اسمی آپارتمان‌ها در مسیر تخلیه حباب قیمتی مسکن بعد از یک دوره جهش قیمتی کاهش یافت. متوسط قیمت یک  مترمربع مسکن در آبان ۹۴ در مقایسه با میانگین قیمت یک  مترمربع مسکن در مهرماه همان سال ۶/ ۱ درصد کاهش یافت و از مترمربعی ۴ میلیون و۱۵۰ هزار تومان در مهرماه آن سال به ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان در آبان ماه رسید.

هم‌اکنون، قیمت اسمی مسکن بعد از توقف  تورم ماهانه ملکی در پایتخت در اولین ماه از فصل تابستان، در ماه میانی این فصل کاهش یافته است. تیرماه امسال در حالی معاملات خرید مسکن با ثبت حدود ۴ هزار و ۲۶۰ معامله خرید مسکن به کما رفت که در این ماه تورم ماهانه مسکن به نزدیکترین نقطه به صفر رسید. این کاهش قیمت اسمی مسکن در مردادماه از یک زاویه در پی انتظارات قبلی موجود در بازار از بابت کاهش قیمت آپارتمان قابل تامل است.

در ابتدای تابستان برخی از فروشندگان مسکن در منطقه یک شهر تهران-کانون عرضه واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت-به دلیل رکود شدید در بازار خرید و فروش آپارتمان، سطح قیمت‌های پیشنهادی خود را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دادند که ردپای این تعدیل قیمت در قیمت‌های قطعی فروش آپارتمان در این منطقه نیز دیده شد. این در حالی است که در ادامه و طی هفته‌های گذشته رگه‌هایی از تعدیل قیمت پیشنهادی و قطعی فروش مسکن به مناطق مصرفی شهر تهران و سایر مناطق نیز سرایت کرد؛ به‌طوری‌که سطح قیمت‌های پیشنهادی و در برخی موارد قیمت‌های نهایی فروش مسکن در معدود معاملات انجام شده کاهش یافت.

2 54 عقب‌ نشینی قیمت مسکن در پایتخت

کارشناسان یکی از مهمترین دلایل عقب نشینی قیمت اسمی مسکن در مردادماه را علاوه بر وجود انتظارات قبلی از بابت کاهش قیمت فروش آپارتمان در شهر تهران، افزایش عمق رکود در بازار معاملات مسکن و کامل شدن کمای معاملاتی در این بازار می‌دانند.

آن ها در عین حال معتقدند شاید اگر تعداد معاملات مسکن حداقل در سطح ۴ تا ۵ هزار واحد مسکونی باقی‌می‌ماند تورم ماهانه ملکی کاهش نمی‌یافت و تورم ماهانه  فقط از ۴/ ۱ درصد تیرماه به کمتر از ۱ درصد در مردادماه می‌رسید.

در مردادماه امسال فقط ۲ هزار و۹۰۰  معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که این میزان ۳۲ درصد کمتر از ۴ هزار و ۲۶۰ معامله ثبت شده در تیرماه است. تعداد معاملات خرید مسکن در مرداد ۹۸همچنین در مقایسه با مرداد ۹۷ نیز ۷۴ درصد ریزش کرد که نشان‌دهنده عمق کمای معاملاتی در بازار مسکن شهر تهران در ماه میانی فصل تابستان است.

در ۵ ماه سپری شده از سال  ۹۸ در هر ماه به ‌طور میانگین تعداد معاملات خرید مسکن در مقایسه با ۵ ماه ابتدای سال گذشته حدود ۶۰ درصد ریزش کرده است.

منبع : دنیای اقتصاد

۱۲ دیدگاه

  1. علی فرجی

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۳۴ ب٫ظ

    متاسفانه همینطوره ،قیمتهای بالا بازار ملک رو تو خواب عمیقی برده

    پاسخ

  2. نژادی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

    امیدوارم قیمت ها از اینم پایینتر بیاد

    پاسخ

  3. آرین

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۰ ب٫ظ

    خوبه که قیمت مسکن پایین بیاد

    پاسخ

  4. صلابت

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

  5. رضایی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

    بسیار عاااالی.

    پاسخ

  6. ماکان

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

    جالب و مفید بود

    پاسخ

  7. یوسفی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

    ممنون از شما

    پاسخ

  8. فرهاد کرمی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

  9. علي حنيفه پور

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

    خبر خوبیه

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

      مرسی

      پاسخ

  10. روزبهاني

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۲۲ ق٫ظ

    قیمت ها همچنان نزولی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…