بهترین روش شستن سبزی و میوه‌

۷
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
میوه‌ها و سبزیجات یکی از ارکان حفظ سلامتی هستند که نباید از خوردن‌شان غافل شد.
شستن سبزی

می‌دانیم که میوه‌ها و سبزیجات را باید پیش از مصرف با آب تمیز بشوییم، اما پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا توصیه می‌کنند که شستن میوه‌ها و سبزیجات با محلول آب و سرکه به میکروب‌زدایی بهتر کمک می‌کند. شستن سبزی به شکل درست و اصولی بسیار مهم است.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ ازآنجاکه میوه‌ها و سبزیجات فواید بسیاری دارند و همچنین برای آفت‌کشی آنها را سم‌پاشی می‌کنند، بسیار مهم است نحوه درست شستن سبزی و میوه را بدانیم تا هم خواص آن از بین نرود هم  قابل خوردن شوند.

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ در نشریه‌ی علمی «مراقبت از موادغذایی» منتشر شد، شستن سیب با محلول آب و سرکه در مقایسه با آب خالی موجب نابودی شمار بیشتری از باکتری‌های سالمونِلای موجود روی پوسته‌ی خارجی سیب می‌شود. جَک بیشاپ، ویراستار مجله‌ی آشپزی کوکس ایلاسترِیتِد، طی انجام آزمایشی مشابه دریافت که سرکه می‌تواند ۹۸ درصد باکتری‌های سطحی میوه‌ها و سبزیجات تازه را از بین ببرد. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه‌ی شستن سبزی و انواع میوه‌ها با سرکه را یاد بگیرید.

وسایل مورد نیاز

  • ۱ پیمانه سرکه‌ی تقطیری سفید؛
  • بطری اسپری‌دار؛
  • کاسه یا لگن بزرگ.

راهنمای شستن سبزی و میوه‌هایی دارای سطح صاف

مرحله‌ی اول

شستن سبزی

در یک بطری اسپری‌دار، ۱ پیمانه سرکه‌ی تقطیری سفید به‌اضافه‌ی ۳ پیمانه آب بریزید. در بطری را سفت ببندید و حسابی تکان بدهید تا آب و سرکه خوب باهم مخلوط شوند.

مرحله‌ی دوم

 

شستن سبزیاین محلول را می‌توانید روی میوه‌ها و سبزیجات دارای سطح صاف مانند سیب و گوجه اسپری کنید. عمل اسپری‌کردن را چندین‌بار (۵ تا ۶ بار) انجام بدهید تا تمام سطح از محلول آب و سرکه پوشیده شود و سپس پوست محصول را با دست‌تان خوب بمالید تا محلول میکروب‌زدا به همه‌ی نقاط برسد.

مرحله‌ی سوم

شستن سبزی

میوه‌ها و سبزیجات اسپری‌شده را زیر شیر آب سرد بشویید تا طعم باقی‌مانده‌ی سرکه از بین برود. باید تمام سطح را با دست‌تان خوب بمالید تا هیچ اثری از سرکه باقی نماند. در آخر هم آب اضافی میوه‌ها و سبزیجات شسته‌شده را بچکانید و قبل از مصرف با حوله‌ی تمیز خشک‌شان کنید.

راهنمای شستن سبزی های برگ‌دار و نامسطح

مرحله‌ی اول

شستن سبزی

در یک کاسه‌ی بزرگ،یک پیمانه سرکه‌ی تقطیری سفید به‌اضافه‌ی ۳ پیمانه آب بریزید و با قاشق یا چیزی مشابه آرام هم‌بزنید تا آب و سرکه خوب باهم مخلوط شوند.

مرحله‌ی دوم

شستن سبزی

سبزیجات برگ‌دار مانند کاهو و اسفناج را پس از برگ‌برگ‌کردن در محلول آب و سرکه بخیسانید و سپس زیر شیر آب سرد بشویید. آب سبزیجات را خوب بگیرید و لای یک پارچه‌ی تمیز خشک‌شان کنید.

مرحله‌ی سوم

شستن سبزی

سبزیجاتی را که دارای سطح ناصاف و پرزدار هستند مانند گل‌کلم و بروکلی، حداقل ۲ دقیقه در محلول آب و سرکه بخیسانید و سپس زیر شیر آب سرد بشویید. در آخر هم آب اضافی‌شان را بگیرید و قبل از مصرف خشک‌شان کنید.

چند نکته :

  • اگر بطری بزرگی با حجم ۴ پیمانه ندارید یا اگر میوه‌ها و سبزیجات‌ به اندازه‌ای است که ۴ پیمانه محلول آب و سرکه برای شستن‌شان کفایت نمی‌کند، فقط کافی است هر مقدار محلولی که درست می‌کنید (کمتر یا بیشتر از ۴ پیمانه)، به نسبت ۱ به ۳ باشد، یعنی ۱ قسمت سرکه و ۳ قسمت آب.
  • شستن میوه‌ها و سبزیجاتی مانند کدو و هندوانه که پوست‌شان خورده نمی‌شود، باز هم بسیار مفید است، زیرا باکتری‌های موجود روی پوسته‌ی بیرونی این محصولات ممکن است هنگام برش‌زدن به گوشته‌ی داخلی‌شان نفوذ کنند.
  • میوه‌ها و سبزیجات تازه را فقط اندکی پیش از مصرف بشویید، زیرا نگهداری میوه‌ها و سبزیجات شسته‌شده باعث می‌شود که زودتر پلاسیده شوند.

۷ دیدگاه

  1. علی فرجی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۴۹ ب٫ظ

    مخلوط سرکه با آب ، خیلی راحت و مطمئن
    ولی در ادامه چرا سختش میکنید بنظرم بعد از ماندن چند دقیقه ای در محلول آب و سرکه و سپس شستن با آب ، میتوان توسط آبکش آب موجود روی میوه یا سبزی رو خشک نمود . ضمنا تحقیق این بنده خدا(جَک بیشاپ، ویراستار مجله‌ی آشپزی کوکس ایلاسترِیتِد) رو قابل اطمینان میدونید.؟

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۵ ب٫ظ

    مفید و عالی بود ممنون

    پاسخ

  3. آدینه

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۲۳ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  4. نژادی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. آرین

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون

    پاسخ

  6. نامجو

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

    مطلب جالبی بود

    پاسخ

  7. یوسفی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۴ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…