بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا با مایکروویو(+ویدئو)

۶
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زندگی مدرن امروزی سعی دارد تا همه چیز را در کوتاه‌ترین زمان آماده کند و این مسئله شامل آماده کردن وعده‌های غذایی نیز می‌شود.
گرم کردن غذا با مایکروویو

معمولاً برای گرم‌کردن غذا آن را در مایکروویو می‌گذاریم. اگرچه گرم کردن غذا با مایکروویو امری عادی‌است اما بعضی غذاها را هرگز نباید در مایکروویو گرم کنید، چون سلامتی افراد را باخطر مواجه می کنند.

متخصصان تغذیه معتقدند: «خوردن باقی‌مانده‌ی غذاها روشی سالم و اقتصادی است. اما گرم کردن بعضی غذاها خطرناک است. به ویژه اگر قبلاً در شرایط خوب (در ظرف دربسته و دمای مناسب) نگهداری نشده باشند.»

به گزارش مجله پیام دلتا؛ برای بسیاری از این غذاها مشکل فقط گرم کردن آن ها با مایکروویو نیست، بلکه تغییراتی است که در دمای غذا از زمانی‌که آن را رمصرف نمی کنید تا وقتی که دوباره گرم می‌کنید به‌وجود می‌آید. به‌هرحال با این مطلب همراه باشید تا بدانید چه خوراکی هایی را نباید در مایکروویو گرم کنید.

۱. سیب‌زمینی

garm kardane ghaza ba Microwave 9 بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا با مایکروویو(+ویدئو)

گرم‌کردن سیب‌زمینی‌ که بعد از پخته‌شدن بار اول، در دمای اتاق سرد شده‌اند می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. اگر بگذارید سیب‌زمینی‌ها در دمای اتاق سرد شوند ممکن است باکتری بوتولیسم در آن رشد کند، پس بهتر است اگر نمی‌خواهید سیب‌زمینی را بلافاصله بعد از پختن بخورید، آن را در یخچال قرار دهید. گرم‌کردن سیب‌زمینی بعد از سردشدن آن در یخچال، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

۲. مرغ

گرم کردن غذا با مایکروویو

گرم‌کردن دوباره‌ی مرغ اشکالی ندارد، اما اگر آن را در مایکروویو می‌گذارید مطمئن شوید که تا عمق آن کاملاً داغ می‌شود. گاهی اوقات مایکروویو همه‌جای غذا را یک‌دست گرم نمیکند. اگر مرغ کاملا ًپخته نشود، ممکن است بعضی باکتری‌ها روی آن باقی بماند.

۳. برنج

گرم کردن غذا با مایکروویو

اگر برنج در دمای اتاق سرد شده باشد، ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشد که می‌توانند تقسیم و باعث مسمومیت غذایی شوند. گذاشتن برنج در مایکروویو نمی‌تواند این باکتری‌ها را از بین ببرد، پس بهتر است برنج فوراً خورده یا در یخچال قرار داده شود. در این صورت می‌توانید آن را دوباره گرم کنید.

هرچند گرم کردن غذا با مایکروویو روش سریعتری است اما بهتر است در مورد برنج از اجاق خوراک‌پزی استفاده کنید.

۴. قارچ

گرم کردن غذا با مایکروویو

قارچ‌ها دسته‌ی دیگری از سبزیجات هستند که هرگز نباید در مایکروویو گرم شوند. قارچ‌ها بعد از اینکه گرم می‌شوند به‌علت ریزمغذی‌هایی که دارند می‌توانند باعث اختلال در کار معده شوند. پس بهتر است قارچ را در یک وعده مصرف کنید و برای بعد نگه ندارید. درصورتی‌که قارچ را در دمای اتاق رها کنید، ممکن است باکتری هم روی آن رشد کند.

۵. غذاهای پر روغن

گرم کردن غذا با مایکروویو

هر روغنی می‌تواند تا درجه‌ی خاصی از حرارت را تحمل کنند. اگر دمای روغن از این دما بالاتر برود، کف‌های سمی و مواد خطرناکی تولید می‌شوند که رادیکال‌های آزاد نام دارند و می‌‌توانند باعث بیماری‌هایی نظیر سرطان شوند. پس بهتر است از گرم‌کردن غذاهای چرب در مایکروویو خودداری کنید، چون ممکن است بیش‌ازحد داغ شوند و بسوزند.

گرم کردن غذا با مایکروویو زمانی ایده خوبی است که غذای شما خیلی چرب نباشد.

۶. شیر مادر

گرم کردن غذا با مایکروویو

هرگز شیری را که می‌خواهید به نوزاد بدهید در مایکروویو گرم نکنید. به‌گزارش FDA تحقیقات نشان داده‌ است که مایکروویو شیر و غذای بچه را به‌صورت ناهمگون گرم می‌کند و باعث به‌وجود‌آمدن نقاط داغ می‌شود که می‌تواند دهان و گلوی کودک را بسوزاند. برای اطمینان بیشتر، هر نوع شیری را که می‌خواهید به کودک بدهید، با روش بن‌ماری (حرارت دادن غیرمستقیم با بخار آب) روی اجاق گاز گرم کنید.

به‌طورکلی، وقتی مشغول گرم کردن غذا با مایکروویو هستید، حتماً صبر کنید تا غذا به دمای بالا برسد. همچنین هیچ غذایی را که بیشتر از سه روز مانده نخورید تا مطمئن باشید غذایی که می‌خورید سالم است و میکروبی در آن رشد نکرده است.

خلاصه‌ای از نکات

گرم کردن غذا با مایکروویو

  • به‌طور‌کلی، گرم‌کردن غذاهایی که در یخچال بوده‌اند اشکالی ندارد.
  • اگر غذایی در دمای اتاق سرد شود و بعد آن را گرم کنیم، امکان رشد بوتولینیم به‌وجود می‌آید.
  • گرم‌کردن شیر مادر در مایکروویو می‌تواند باعث به‌وجودآمدن نقاط داغ شود. شیشه‌ی حاوی شیر مادر را به‌روش بن‌ماری روی اجاق گاز گرم کنید.

۶ دیدگاه

  1. ثامن

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۱ ق٫ظ

    بسیار مفید و آموزنده بود . با تشکر

    پاسخ

  3. علی فرجی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۰۵ ب٫ظ

    متشکر
    ولی بد نیست بدونید ما در دلتا عمدتا برای گرم کردن غذا از مکرویو استفاده میکنیم

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ب٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    مفید بود برای ما که تو ماکروفر غذا میزاریم

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    اطلاعات مفیدی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…