روغن زیتون ؛ سالم ترین روغن خوراکی

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روغن غذایی که ما مصرف می‌کنیم روی سلامتی‌مان بسیار تاثیرگذار است.
خواص روغن زیتون

دقت کرده‌اید که درمورد رژیم غذایی مناسب، چربی‌ها و موضوعاتی که به سلامتی، تناسب اندام و … مربوط هستند، همه متفق‌القول از خواص روغن زیتون صحبت می‌کنند؟ در واقع نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که با تأثیر و اهمیت این ماده مخالفتی داشته باشد.

سرشار از چربی‌های مفید تک-اشباع‌نشده است

به گزارش مجله پیام دلتا؛ روغن زیتون، روغنی طبیعی از میوه‌ی چرب درخت زیتون است. حدود ۲۴ درصد از زیتون را اسیدهای اشباع‌شده، اسیدهای چرب امگا۶  و اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل می‌دهد اما ۷۳ درصد از اسید چرب غالب در زیتون را چربی‌های تک‌-اشباع‌نشده می‌سازند و بی‌نهایت مقوی و سالم است.

چربی‌های تک-اشباع در روغن زیتون فوق‌خام در برابر گرمای زیاد نیز مقاوم هستند، درنتیجه برای پخت‌وپز گزینه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌روند.

روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان است

از خواص روغن زیتون این که سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان است و تأثیر فوق‌العاده‌‌ای در پیشگیری از برخی بیماری‌هادارد. روغن زیتون کاملا مقوی است. علاوه بر اسیدهای چرب مفید، دارای مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین E و ویتامین K است.

روغن زیتون، خواص ضدالتهابی قوی دارد

التهاب مزمن، محرک بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، سندروم سوخت‌وساز، دیابت، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی مفرط است. روغن زیتون موجب کاهش التهاب می‌شود. این ویژگی یکی از دلایل سودمندیِ این روغن است.

مطالعه‌ای نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌های روغن زیتون می‌توانند ژن‌ها و پروتئین‌های محرک التهاب را مهار کنند. خواص ضدالتهابی از مهم‌ترین خواص روغن زیتون به‌شمار می‌رود.

روغن زیتون از سکته مغزی پیشگیری می‌کند

خواص روغن زیتون

رابطه میان سکته مغزی و خواص روغن زیتون به‌طور گسترده‌ای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. مطالعه‌ای عمیق و گسترده روی بیش از ۸۴۱ هزار نفر، نشان داد که روغن زیتون تنها منبع چربی تک-اشباعی است که با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است.

در برابر بیماری قلبی از شما محافظت می‌کند

روغن زیتون به کمک مکانیزم‌های مختلف از بدن در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند. در واقع با کاهش التهاب، ممانعت از اکسیدشدن کلسترول LDL به بهبود عملکرد رگ‌های خونی کمک می‌کند و ممکن است از لختگی ناخواسته‌ی خون نیز جلوگیری کند.

باعث کاهش فشار خون می‌شود

از دیگر خواص روغن زیتون می‌توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. مشکلات فشار خون نیز یکی از دلایل عمده‌ی بیماری‌های قلبی و مرگ نابهنگام است. پژوهشی دیگر نیز حاکی از آن بوده است که روغن زیتون نیاز به مصرف داروهای فشار خون را به میزان ۴۸ درصد کاهش می‌دهد.

باعث چاقی و افزایش وزن نمی‌شود

روغن زیتون موجب چاقی نیست. به عبارت دیگر، مطالعات انجام‌شده هیچ ارتباطی میان اضافه‌وزن و مصرف روغن زیتون پیدا نکرده‌اند. مطالعه‌ی دیگری که در مدت سه سال روی ۱۸۷ نفر انجام شد، نشان داد مصرف روغن زیتون باعث افزایش سطح آنتی‌اکسیدان در خون و حتی موجب کاهش وزن می‌شود.

روغن زیتون به جنگ آلزایمر می‌رود

خواص روغن زیتون

مبارزه با آلزایمر، یکی دیگر از خواص روغن زیتون است. بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری انحطاط سلول‌های عصبی در دنیا است. یکی از ویژگی‌های آلزایمر، ساختن پلاک‌هایی موسوم به آمیلوئید بتا در سلول‌های مغزی است. مطالعه‌ای روی موش‌ها ثابت کرد که وجود ماده‌ای در روغن زیتون می‌تواند به از بین بردن پلاک‌های نام‌برده از درون سلول‌های مغزی کمک کند.

می‌تواند در درمان دیابت نوع دوم مؤثر باشد

روغن زیتون به‌شدت در برابر ابتلا به دیابت از بدن محافظت می‌کند زیرا از نظر علمی مشخص شده است که این ماده مزایای زیادی در تنظیم قند خون و حساسیت انسولینی دارد. طی یک پژوهش بالینی تصادفی که بر ۴۱۸ فرد غیردیابتی صورت گرفت، آثار حفاظتی روغن زیتون در این مورد به تأیید رسید.

روغن زیتون خواص ضدسرطانی دارد

سرطان نیز یکی از رایج‌ترین علت‌های مرگ و میر است. آنتی‌اکسیدان‌های روغن زیتون می‌توانند باعث کاهش تخریب اکسیداتیو به‌عنوان یکی از محرک‌های اصلی سرطان بشوند (تخریب اکسیداتیو در اثر رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد).

به درمان رماتیسم مفصلی کمک می‌کند

خواص روغن زیتون

رماتیسم مفصلی نوعی بیماری خودایمنی است که باعث درد و تغییر شکل مفاصل می‌شود. علت اصلی این بیماری کاملا مشخص نیست اما در آن، سلول‌های ایمنی اشتباها به سلول‌های عادی حمله می‌کنند. مکمل روغن زیتون ظاهرا موجب بهبود نشانگرهای التهابی و کاهش استرس اکسیداتیو در افراد دچار رماتیسم مفصلی می‌شود.

دارای خواص ضدمیکروبی است

روغن زیتون خواص فراوانی دارد که می‎تواند ، میکروب‌ها و باکتری‌های خطرناک را مهار و از بین ببرد. یکی از این باکتری‌ها، «هلیکوباکتر پیلوری» (یا میکروب معده) است که در معده زندگی می‌کند و می‌تواند باعث زخم  و سرطان معده بشود.

تحقیقات روی انسان‌ها حاکی است که ۳۰ گرم روغن زیتون فوق خام، عفونت هلیکوباکتر پیلوری را در کمتر از دو هفته به میزان ۱۰ تا ۴۰ درصد برطرف می‌کند.

۴ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ب٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۴۵ ب٫ظ

    دستتون درد نکنه بابت مطالب مفیدی که میزارید

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

    روغن زیتون عالیه

    پاسخ

  4. ثامن

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…