ایرانگردی ، طبس، طبیعت گردی

پنجه در پنجه با اجنه در دره اسرارآمیز(+ویدئو)

۴
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کال جنی یکی از زیباترین تنگه‌های ایران است.
کال جنی

کال جنی دره‌ای اسرارآمیز در طبس است. جای اعجاب انگیز منحصر به فردی که گرچه در آن خبری از جن و پری نیست، به دلیل باور مردم بومی به این نام خوانده می‌شود. مردم بومی منطقه اعتقاد دارند از ما بهتران در این دره زندگی می‌کنند. آنها حتی تنور نان پزی و دودکش خانه اجنه را هم تشخیص داده‌اند و هر چقدر دانشمندان زمین شناسی برایشان توضیح می‌دهند این ها همه پدیده‌های طبیعی و زمین شناسی هستند، به خرج‌شان نمی‌رود. با این حال دره کال جنی امروزه به یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر برای دوستداران سفر تبدیل شده است. جایی که رفتن به آن می‌تواند به یکی از زیباترین خاطرات شما تبدیل شود. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به دره اسرارآمیز کال جنی در خراسان جنوبی سفر کنیم.

——————————————————————–

کال جنی

کال جنی یعنی چه؟

کال یعنی دره. کال جنی دره‌ای بسیار عمیق و باریک است که حاصل فرسایش بادی و آبی در هزاران سال است. باد در این دره وقتی می‌پیچد صداهای عجیب و غریبی از آن به گوش می‌رسد. شکل فرسایش سنگ‌ها و زمین نیز بسیار عجیب و منحصر به فرد است. برای همین تصور بر این بود که این دره محل زندگی موجودات ناشناخته است. چنین بود که دره کال جنی نامیده شد.

Jenni 2 پنجه در پنجه با اجنه در دره اسرارآمیز(+ویدئو)

کال جنی کجااست؟

خراسان جنوبی- شهرستان طبس. برای رسیدن به این دره اول باید خودمان را به طبس در خراسان جنوبی برسانیم و از طبس به سمت روستای ازمیغان حرکت کنیم. ازمیغان شمال طبس و در مسیر فرودگاه قرار دارد. بعد از ۳۵ دقیقه وارد یک جاده خاکی می‌شوید که اگر آن را تا انتها بروید باید ماشین‌تان را پارک کرده و پیاده وارد دره شوید.

کال جنی

چرا باید به کال جنی سفر کنید؟

شکل تراشیدگی و بریدگی دره‌ها زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این شکل و شمایل به زمین‌شناسان ثابت کرده که دره از هزاران سال پیش بر اثر فرسایش زمین و حضور سیلاب‌ها به این شکل درآمده است.

دره، گاهی شکل خمیده و گاهی زاویه‌دار به خود می‌گیرد. علاوه بر آن این فقط زمین نیست که گردشگران را جذب خودش می‌کند. اگر گاهی به بالا نگاه کنید چیزی جز یک شکاف آبی رنگ از آسمان نخواهید دید. حتی گاهی دره آنقدر تنگ می‌شود که همان آسمان هم به چشم نمی‌آید.

در مسیر هم دودکش و تنورهای اجنه را به چشم‎تان می‌بینید. این البته اسمی ا‌ست که مردم محلی روی آنها گذاشته‌اند. دودکش و تنورهای جن به ستون‌های فرسایشی گفته می‌شود که در پی فرسایش در دیواره رودخانه به وجود آمده‌اند. اما مردم محلی که از دلیل زمین‌شناسی این دره بی‌خبر بوده اند، این اسم‌‌ها را رویشان گذاشته‌اند.

کال جنی

دلیل دیگر برای دیدن کال جنی، حوضچه‌ای است که در انتهای راه، شما را به پیاده‌روی تشویق‌ می‌کند. در طول مسیر هم آبی جریان دارد که از چشمه ازمیغان می‌آید. این آب در انتها به یک قنات می‌رسد. مسیر پیاده‌روی بین صخره‌ها شش کیلومتر است.

خیلی‌ها وسط راه می‌مانند و منصرف می‌شوند. آنهایی که ادامه می‌دهند آخر سر به حوضچه‌ای با عمق ۱٫۵ متری می‌رسند و تنی به آب می‌زنند.یکی دیگر از تجربه‌های ناب صخره‌نوردی در کال جنی صدای بادی است که در آن می‌پیچد. اگر برای چند ثانیه سکوت کنید و منتظر صدای باد بمانید زوزه‌ای داخل صخره‌ها می‌پیچد که بیشتر متوجه دلیل مردم محلی برای انتخاب این اسم می‌شوید. انگار که صدای زوزه باد اینجا را ترسناک‌تر از چیزی که هست می‌کند.

کال جنی

نکات مهم در بازدید از کال جنی

باید حدود دو ساعت در طول دره پیاده روی کنید. بنابراین بار و بندیل اضافه نبرید. کوله پشتی کوچک کفایت می‌کند. بطری آب همراه داشته باشید. کلاه لبه دار، عینک دودی و کرم ضد آفتاب از جمله لوازمی است که باید داشته باشید. لباس مناسب پیاده روی و کفش ترجیحا کوهنوردی به پا کنید. کیسه زباله همراه خود ببرید و همه زباله‌های خود را در آن قرار دهید و موقع بازگشت، با خود بیاورید. همراه داشتن غذای سبک ایده خوبی است.

کال جنی

 نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد دارای معلولیت با نیازمندی‌های خاص بهتر است برای سفر به این مکان داوطلب نشوند. امکان تردد در دره با ویلچر فراهم نیست. اما از بالای دره می‌توانند طبیعت اطراف را ببینید. این سفر به خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم پیشنهاد نمی‌شود.

۴ دیدگاه

  1. داودی

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۰۴ ب٫ظ

    خیلی عالیه

    پاسخ

  3. ثامن

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

  4. نامجو

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    زیباست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…