در چه جرایمی متهم حق ملاقات با وکیل ندارد؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مطابق قانون جدید آئین دادرسی کیفری، هنگامی که متهم تحت‌ نظر قرار می‌گیرد می‌تواند تقاضا کند که وکیل او حضور داشته باشد. اما در برخی جرایم متهم تا یک هفته پس از اینکه مورد بازرسی قرار دارد، امکان ملاقات با وکیل را ندارد.
حق داشتن وکیل

گاهی افراد به محض برخورد با مسائل حقوقی، قبل از مشورت با وکلا یا حقوق‌دانان، به مراجع قضایی مراجعه و اقدام به پیگیری حقوقی می‎کنند و در نتیجه روند پرونده خود را طولانی‎تر کرده و یا به دلیل ناآگاهی از راهکارهای حقوقی، باعث می‎شوند که حکم به ضرر آن‎ها صادر شود. در این مطلب به حق داشتن وکیل کلیه افراد تابع قانون جمهوری اسلامی ایران و نداشتن این حق در برخی موارد پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

حق داشتن وکیل در قانون اساسی

مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی، در همه دادگاه‌ها، دو طرف یک دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند، باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود. چنانچه شخصی تحت‌ نظر قرار بگیرد، می‌تواند به وسیله تلفن یا هر وسیله ممکن، افراد خانواده یا آشنایان را از شرایط خود آگاه کند و ضابطان قضایی نیز مکلفند همکاری لازم را در این خصوص به عمل آورند، مگر آنکه بنابر ضرورت تشخیص دهند که شخص تحت نظر نباید از چنین حقی استفاده کند، که در این صورت باید مراتب را برای گرفتن دستور مقتضی به اطلاع مقام قضایی برسانند.

حق وکیل

همچنین هرگاه فردی خارج از وقت اداری به علت هر یک از عناوین مجرمانه تحت نظر قرار گیرد، باید حداکثر ظرف یک ساعت مراتب به دادستان یا قاضی کشیک اعلام شود و دادستان یا قاضی کشیک نیز مکلف است موضوع را بررسی و در صورت نیاز با حضور در محل تحت نظر قرار گرفتن متهم، اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد. وکیل باید با رعایت و توجه به محرمانه بودن تحقیقات و مذاکرات، با شخص تحت نظر ملاقات کند و در پایان ملاقات با متهم که نباید بیش از یک ساعت باشد، ملاحظات کتبی خود را برای درج در پرونده ارائه دهد.

در چه جرایمی متهم حق ملاقات با وکیل ندارد؟

مطابق ماده ۴۸ قانون جدید آئین دادرسی کیفری، هنگامی که متهم تحت‌ نظر قرار می‌گیرد می‌تواند تقاضا کند که وکیل او حضور داشته باشد. اما در جرایم سازمان‌ یافته و یا جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، سرقت و… متهم تا یک هفته پس از اینکه مورد بازرسی قرار دارد، امکان ملاقات با وکیل را ندارد. در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته، در مرحله تحقیقات مقدماتی دو طرف دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب می‎کنند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می‌شود. حق دسترسی به وکیل و آگاهی متهم نسبت به حق دفاع، به صراحت در قانون آیین دادرسی کیفری به رسمیت شناخته شده است.

داشتن وکیل

بنابراین برابر این قانون، متهم باید در اسرع وقت، از موضوع و دلایل اتهام نسبت داده شده به او آگاه و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در این قانون بهره‌مند شود. این حق فقط محدود به حق دسترسی به وکیل نبوده، بلکه حق اطلاع و آگاهی از موضوع و ادله انتسابی به همراه سایر حقوق دفاعی مذکور در این قانون را شامل می‎شود. در همین ارتباط، ماده ۶ این قانون مقرر می‎دارد: متهم، بزه دیده، شاهد و سایر افراد ذیربط باید از حقوق خود در فرایند دادرسی آگاه شوند. علاوه بر این، بر اساس دستور مقرر در ماده ۷ این قانون، در تمام مراحل دادرسی کیفری، رعایت حقوق شهروندی مقرر در قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی از سوی مقامات قضایی، ضابطان دادگستری و سایر اشخاصی که در فرایند دادرسی مداخله دارند، الزامی است. متخلفان، علاوه بر جبران خسارت وارده، به مجازات مقرر در ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی محکوم می‎شوند، مگر آنکه در سایر قوانین، مجازات‌های شدیدتری مقرر شده باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه و شرایط شکایت از وکیل “شکایت از وکیل امکان دارد؟” را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. برزین

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۳۳ ب٫ظ

    مطلب مفید و جالب بود

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

    کار امد بود

    پاسخ

  4. بهلولی

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ق٫ظ

    بسیار جالب و آموزنده. ممنون از شما

    پاسخ

  5. پرهام

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ب٫ظ

    بسیار اموزنده بود

    پاسخ

  6. پرهام

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ب٫ظ

    بسیار اموزنده بود

    پاسخ

  7. فرهاد کرمی

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۳ ب٫ظ

  8. روزبهاني

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  9. متین

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۳۶ ب٫ظ

  10. هوشمند

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۳۹ ب٫ظ

    خوب بود ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …