ایرانگردی ، آذربایجان غربی

راز جزیره سرگردان

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جزیره‌ای که یک‌جا بند نمی‌شود! دیدن دارد مگر نه؟
جزیره سرگردان

کارتن سندباد را یادتان است؟ در یکی از قسمت‌ها، سندباد و همسفرانش به یک جزیره رسیدند. پیاده شدند و بساط استراحت و خورد و خوراک را به راه انداختند. همین که آتش روشن کردند، جزیره به حرکت درآمد و ….. بله جزیره جزیره نبود! حیوان غول پیکری دریایی بود. ما در اینجا تصمیم گرفتیم جاذبه‌ای را به شما معرفی کنیم که شما را به یاد داستان سندباد می‌اندازد! می‌خواهیم با هم به جزیره متحرک تکاب سفر کنیم. پس حتی اگر آب دست‌تان است زمین بگذارید و با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به عجیب‌ترین جزیره ایران سفر کنیم.

جزیره سرگردان

جزیره سرگردان کجااست؟

در آذربایجان غربی، جایی حوالی شهرستان تکاب. چمن متحرک که در زبان ترکی “چملی گول “نامیده می‌شود. این پدیده جزیره‌ای است که روی برکه‌ای حوالی تیکان تپه تکاب قرار گرفته و یکی از دیدنی‌ترین جاهای ایران به شمار می‌رود. چملی گول در زبان محلی منطقه یعنی “جزیره ای از چمن روی برکه”.

چرا سرگردان؟

چملی گول در واقع قطعه بزرگی از نی‌هایی است که ریشه آنها در طول سالیان سال در هم تنیده شده‌ و مثل فرش، انسجام پیدا کرده‌اند. ریشه‌ها به کف برکه متصل نیستند. روی آب شناور مانده‌اند. برای همین با باد و حرکت وضعی زمین در سطح برکه حرکت می‌کنند و همین موضوع، باعث شده سالانه بیش از ۵ هزار نفر گردشگر، راهی تکاب شوند تا به چشم خودشان ببیند جزیره‌ای وجود دارد که مثل رستوران گردان برج میلاد، حرکت می‌‎کند و از یک سو به هر سویی که دلش خواست می‌رود.

جزیره سرگردان

چطور برویم؟

برای سفر به جزیره سرگردان باید راهی آذربایجان غربی شوید. این پدیده جذاب طبیعی در ۱۵ کیلومتری شهر تکاب قرار دارد. برای رفتن به این چمن دو راه وجود دارد: راه اول از جاده تکاب به بدرلو است که بعد از روستای یلقون آغاج به روستای ویر می‌رسید. راه دوم از سمت تخت سلیمان است. از جاده همپا به بدرلو بروید. نرسیده به روستای قوشه بلاغ، به راه میانبر قوشه بلاغ به بدرلو وارد شده و بعد از طی چند کیلومتر به روستای «ویر» برسید. چمن متحرک در روستای ویر قرار دارد. اگر از نرم‌افزارهای مسیریاب استفاده کنید، بهینه‌ترین مسیر را به شما نشان می‌دهد. نگران نباشید. گم نمی‌شوید.

نکات مهم در بازدید از چمن متحرک

اطراف چمن متحرک یا همان جزیره سرگردان خودمان، پوشیده از نیزار است. گاهی ارتفاع آنها به ۲ متر نیز می‌رسد. در نظر داشته باشید باید از مسیری روستایی به چمن متحرک برسید. بنابراین لازم است تجهیزات مناسب و امکانات کافی همراه داشته باشید. نیازهای اولیه خودتان را از شهرهای اطراف تهیه کنید. اگر طبیعت گرد حرفه‌ای نیستید و همچنین گروهی سفر نمی‌کنید، هرگز و تاکید می‌کنیم هرگز فکر شب‌مانی اطراف برکه به سرتان نزند. ممکن است جان خود را از دست بدهید. طبیعت اطراف برکه و چمن متحرک، تقریبا در همه طول سال سبز است. می‌توانید عکس‌های زیبایی از آن اطراف تهیه کنید. آب تنی در برکه ممنوع است. این کار را نکنید.

66213849 474790923283873 2921411980013292292 n 4 راز جزیره سرگردان

۶ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    بسیار عالی و دیدنی

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

    چقدر زیبا و جالب

    پاسخ

  3. رامتین

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۴۲ ب٫ظ

    چه جذاب و زیبا

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۳ ق٫ظ

  5. هوشمند

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۲۵ ب٫ظ

    چقدر جالب و دیدنیه

    پاسخ

  6. علی فرجی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۳ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…