گلابی، میوه‌ای شگفت‌انگیز با خواص دارویی!

۸
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گلابی، یک میوه آب‌دار، خوش‌طعم و خوش‌رنگ است که طرفداران زیادی دارد. این میوه خواص درمانی بسیار زیادی دارد که قابل توجه است.
خواص گلابی

گلابی از جمله میوه‌های شیرین و خوشمزه است که دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی از جمله ویتامین C و فیبر است. گلابی برای کاهش وزن، سلامت قلب و مراقبت از پوست و مو کاربرد فراوان دارد. در این مطلب از مجله دلتا شما را با خواص گلابی آشنا خواهیم کرد.

بهبود عملکرد سیستم گوارش

درحالی‌که مصرف یک عدد گلابی به‌تنهایی ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ ما به فیبر را تامین می‌کند، می‌تواند تاثیر قوی در بهبود عملکرد دستگاه گوارشی داشته باشد. بیش‌تر میزان فیبر موجود در گلابی از نوع پلی‌ساکارید‌های غیرمحلول (NSP) است. یعنی سبب ایجاد توده‌ غذایی در روده می‌شود.

فواید گلابی

کاهش وزن

خواص گلابی در کاهش وزن افراد بسیار موثر است. بعضی افراد از قندهای طبیعی موجود در میوه‌‌ها و کالری آن‌ها شکایت دارند. اما گلابی یکی از میوه‌های کم‌کالری است. یک عدد گلابی متوسط حدود ۱۰۰ کالری دارد که فقط ۵ درصد از کالری مورد نیاز روزانه در یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود.

از طرفی مواد مغذی زیاد و فیبر بالایی دارد و برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد. به‌ همین‌ دلیل افرادی که به‌‌دنبال کاهش وزن هستند، بیش‌تر از گلابی برای این منظور استفاده می‌کنند.

تقویت سیستم‌ ایمنی

گلابی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است که موجب تحریک تولید گلبول سفید می‌شود و برای سیستم‌ایمنی بدن مفید است. همچنین گلابی به‌عنوان تقویت‌کننده‌ سیستم‌ ایمنی شناخته شده است که به از بین‌ بردن بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی‌های معمولی، آنفولانزا و بیماری‌های خفیف کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی را مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان و چاقی کاهش دهد.

گلابی

بهبود سلامت قلب

گلابی منبع بی‌نظیری از پتاسیم است و از آن‌جایی‌ که پتاسیم یکی از گشادکننده‌های مهم عروق است، در نتیجه گلابی به‌طور مشخصی به سلامت قلب کمک می‌کند. درواقع فشار کلی روی سیستم گردش قلبی‌ عروقی را کاهش می‌دهد. در نتیجه لخته‌های خون به‌ راحتی تشکیل نمی‌شوند. بنابراین جریان خون به تمام قسمت‌های بدن افزایش می‌یابد، اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها بیش‌تر می‌شود و اندام‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت.

پیش‌گیری از سرطان

گلابی موجب پیش‌گیری از انواع مختلف سرطان مانند سرطان کولون، رکتوم، سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه می‌شود.

بهبود سلامت استخوان

یکی از مهم‌ترین خواص گلابی کمک به تقویت و استحکام استخوان‌ها است. گلابی مواد ‌معدنی زیادی دارد که می‌توان به منیزیم، منگنز، فسفر، کلسیم و مس اشاره کرد. این مواد کمبود مواد معدنی استخوان و بیماری‌هایی ناتوان‌کننده را مثل پوکی استخوان و ضعف‌های عمومی بدن که به‌دلیل فقدان حمایت استخوانی ایجاد می‌شود، جبران می‌کنند.

مراقبت از پوست و مو

یکی از ویتامین‌های همه‌کاره در بدن انسان، ویتامین A است. گلابی دارای میزان زیادی ویتامین A و ترکیبات آن مانند لوتئین و زیگزانتین است. مواد موجود در گلابی به‌‌دلیل عملکرد آنتی‌اکسیدانی و همچنین با شرکت در فعالیت‌های آنزیمی و عملکردی اندام‌ها، می‌تواند اثرات پیری در پوست مانند چین‌و‌چروک و لکه‌های ناشی از سن را کاهش دهد.

دیابت

رژیم غذایی پرفیبر با کاهش خطر دیابت پیش‌رونده در ارتباط است و میزان قندخون در افراد مبتلا به دیابت را در سطح ثابتی نگه می‌دارد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خواص خارق‌العاده آلو سیاه که شما رو شوکه می‌کند!

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۱۲ ق٫ظ

  2. اهورا

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  3. ثابتی

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    خوردن گلابی واقعا لذت بخشه

    پاسخ

  4. رسا

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

    مطلب جالبی بود

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۲۷ ق٫ظ

    گلابی میوه محبوب

    پاسخ

  6. فتحی

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

    بسیار مقوی و مفید

    پاسخ

  7. روزبهاني

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۰۹ ب٫ظ

    گلابی با خواص فراوان

    پاسخ

  8. مهدی فراهانی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ب٫ظ

    عالی و مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…