تهران گردی

می‌دانستید فرش هم موزه دارد؟

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همان کسی که ورزشگاه آزادی و فرودگاه مهرآباد را طراحی کرده، موزه فرش را نیز طراحی کرده است.
موزه فرش

موزه فرش یکی از محبوب‌ترین موزه‌های تهران است. تا اندازه‌ای که در همه تورهای ورودی، یعنی برنامه سفر خارجی‌هایی که با تور به ایران سفر می‌کنند، بازدید از آن گنجانده شده است. فرش میراث معنوی ما ایرانیان است و موزه فرش، جایی است که می‌توانید زیباترین نمونه‌های این هنر فاخر را آنجا ببینید. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید ساختمان موزه فرش، شبیه به دار قالی است. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به موزه فرش سفر کنیم و لای تار و پود آنها زیبایی را با همه وجودمان حس کنیم.

موزه فرش

نمای بیرونی موزه فرش

موزه فرش که نمای بیرونی آن نیز به شکل دار قالی است، تمام الگوها و نقش‌های محلی قالی‌بافی از چهار گوشه ایران را به نمایش می‌گذارد. هر کدام از رنگ‌های استفاده شده در فرش‌های موزه فرش ، معنی خاصی داشته و نقش‌های بی‌همتای آنها حکایت از احساسات و باورهای مردم این سرزمین دارند که برگرفته از طبیعت، زندگی روزمره روستائیان و حماسه‌های شاهنامه هستند.

موزه فرش

قدیمی‌ترین قالی موزه فرش

قدیمی‌ترین فرش موزه یک فرش کاشانی ۵۰۰ ساله معروف به سنگشکو است. در این موزه یک نسخه از قدیمی‌ترین قالی موجود در جهان یعنی قالی پازیریک، نیز به نمایش گذاشته شده است.

موزه فرش

داستان ساخت موزه فرش

موزه فرش ایران به منظور مطالعه تاریخ و چگونگی توسعه هنر فرش مخصوصاً فرش ایرانی به دستور فرح پهلوی ساخته شد و در سال ۱۳۵۶ توسط وی افتتاح شد. معمار آن یکی از برجسته‌ترین معماران معاصر ایران آقای عبدالعزیز فرمانفرمائیان است. از دیگر شاهکارهای معماری وی این معمار طراحی فرودگاه مهرآباد تهران و ورزشگاه آزادی است.

موزه فرش

ویژگی های معماری موزه

مساحت بنای موزه فرش۳۴۰۰ متر مربع بوده که در دو طبقه ساخته شده است. طبقه اول نمایشگاه دایمی است که در آن حدود ۱۵۰ تخته از نفیس‌ترین فرش‌های ایران همواره به نمایش گذاشته می‌شوند. طبقه دوم برای برگزاری نمایشگاه‌های موقتی به کار می‌رود. کتابخانه موزه چندین هزار کتاب با ارزش به زبان‌های مختلف در اختیار مشتاقان و محققان هنر قرار داده است. این کتابخانه گنجینه‌ای از کتاب‌ها و نشریات و مقالات گوناگون مربوط به فرش ایرانی و مشرق زمین است به شمار می‌رود.

موزه فرش

چطور برویم؟

موزه فرش در گوشه شمال غربی پارک لاله و کنار موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد. در واقع این موزه در تقاطع خیابان کارگر شمالی و خیابان فاطمی قرار گرفته است. نزدیک‌ترین متروها به این موزه، متروی ایستگاه انقلاب و همچنین ایستگاه میدان جهاد است.

نکات مهم در بازدید از موزه

کشیدن سیگار در تمام مکان‌ها و محوطه موزه ممنوع است.

فیلمبرداری و عکس‌برداری بدون استفاده از سه پایه دوربین و بدون اهداف تجاری داخل نمایشگاه دائمی آزاد است.

هر گونه فیلمبرداری و عکسبرداری از گالری موزه ممنوع است.

ممکن است برخی مکان‌ها بخاطر عملیات‌ حفظ و نگهداری بصورت موقتی بسته باشند.

وسیله ارتباطی برای افراد ناشنوا (TDD) در طبقه اول فراهم شده است.

بازدید از این موزه را می‌توانید با بازدید از موزه هنرهای معاصر در یک زمان تنظیم کنید، چون هر دو در کنار یکدیگر قرار دارند.

موزه برای بازدید افراد دارای فرزند زیر ۱۵ سال جذابیت ندارد.

موزه فرش

نکات مهم برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص

موزه فرش برای افراد دارای معلولیت مناسب است. امکان تردد ویلچر فراهم است. همچنین برای افراد ناشنوا وسایل ارتباطی فراهم است. موزه به دلیل فضای نسبتا تاریکش برای بازدید خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم مناسب نیست.

 

 

برای دیدن ویدئوی این مطلب اینجا کلیک کنید

۵ دیدگاه

  1. رضا

    ۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۲۹ ب٫ظ

    بسیار عالی
    ممنون

    پاسخ

  2. برزین

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۴۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۱ ب٫ظ

    عجب

    پاسخ

  4. سیامک مودت

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۴۲ ب٫ظ

    احسن به فرمانفرماییان

    پاسخ

  5. هوشمند

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۳ ب٫ظ

    خیلی عالیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…