هویج ؛ نارنجی دوست داشتنی

۴
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با وجود آنکه هویج مزیت‌های بسیاری دارد، ولی اگر آن را بیش از حد نیاز مصرف کنید می‌تواند عوارض جانبی منفی بر جای بگذارد.
هویج

هویج از جمله صیفی‌جات محبوب به شمار می‌رود که چه به صورت خام یا پخته مصرف شود، بسیار خوش‌طعم و مفید است. علاوه بر مزه خوشایند، هویج فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد.

اگر دوست دارید فواید این سبزی نارنجی‌رنگ را بیشتر بشناسید با مجله پیام دلتا همراه شوید و این مطلب را دنبال کنید.

ارزش غذایی هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن است که موجب پدید آمدن رنگ نارنجی آن می‌شود. علاوه بر آن، ویتامین A، C، B۱، B ۲، B۳، B ۶، E، K، کولین و برخی مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و فسفر نیز درون هویج وجود دارد. این سبزی به طور عمده از کربوهیدرات ساخته شده است و به همین دلیل منبع مناسبی از فیبر غذایی محسوب می‌شود و حاوی هیچ چربی اشباع‌شده یا کلسترولی نیست.

در نهایت هم باید بدانید که این صیفی محبوب مقدار کمی کالری یعنی فقط ۴۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم دارد. به همین دلیل گزینه مناسب و سالم برای افرادی است که به دنبال رژیم غذایی مناسب برای تناسب اندام و تعادل می‌گردند.

هویج

فواید

حال که از ارزش غذایی هویج مطلع شدید، باید بدانید که می‌تواند بر سلامت انسان تأثیر مثبت داشته باشد و از برخی بیماری‌ها جلوگیری کند.

تامین آنتی اکسیدان بدن

هویج مقدار زیادی آنتی اکسیدان مثل ویتامین A دارد که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها مانند سرطان روده، دهان و ریه را کاهش می‌دهند. همچنین حاوی مواد غذایی گیاهی یا فیتونوترینت هستند که به نام فالکارینول شناخته می‌شوند و از آنتی اکسیدان‌های قوی به شمار می‌روند.

این نارنجی دوست داشتنی تأثیر مثبتی بر بینایی دارد، و به طور ویژه قادر است دید در شب را تقویت کند. این اثر هویج به دلیل بتا کاروتن و ویتامین آ موجود در آن است که به عملکرد صحیح سلول‌های شبکیه چشم کمک می‌کنند.

کمک به کاهش فشار خون

هویج برای تنظیم گردش خون مفید است و این اطمینان را حاصل می‌کند که قلب و ریه‌ها مواد غذایی کافی در دسترس دارند تا بتوانند به طور صحیح وظیفه خود را انجام دهند. این سبزی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، به کم کردن فشار خون کمک می‌کند و فشار وارد شده به دیواره رگ‌های خونی را از بین می‌برد.

1 44 هویج ؛ نارنجی دوست داشتنی

هویج را بیش از اندازه مصرف نکنید

با وجود آنکه هویج مزیت‌های بسیاری دارد، ولی اگر آن را بیش از حد نیاز مصرف کنید می‌تواند عوارض جانبی منفی بر جای بگذارد. یکی از مثال‌های این وضعیت حالتی است که به نام کاروتنوز معروف است. در این شرایط کف دست‌ها و پا‌ها و پوست بخش‌های دیگر بدن به رنگ نارنجی یا زرد دیده می‌شود. تغییر رنگ پوست به دلیل تراکم بالای کاروتن در خون به وجود می‌آید. این وضعیت به خودی خود بدون ضرر است و با کاهش مصرف هویج به راحتی از بین می‌رود.

یکی دیگر از مشکلاتی که در اثر خوردن زیاد هویج ممکن است به وجود آید افزایش ویتامین A است. زمانی که ویتامین A در مدت زمان طولانی بیش از اندازه مصرف شود، گاهی علائمی مانند حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ و سردرد در فرد به وجود می‌آورد. اگر دریافت و مصرف ویتامین آ کاهش پیدا نکند، وضعیتی به نام هیپرویتامینوز یا مصرف بیش از حد ویتامین ایجاد می‌شود. این مشکل بسیار جدی است و به دلیل تجمع میزان سمی ویتامین در کبد پدید می‌آید و نیاز به درمان و توجهات پزشکی دارد.

با این وجود هیپرویتامینوز آ به ندرت فقط با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A  اتفاق می‌افتد. معمولاً مکمل‌های غذایی توصیه شده برای جذب ویتامین آ می‌توانند باعث به وجود آمدن این وضعیت شوند.

منبع: تابناک با تو

۴ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۷ ب٫ظ

    عالی ممنون

    پاسخ

  2. احمدی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۰ ب٫ظ

    ارزان و مفید

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

    خیلی هم جالب

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…