۷ شیر گیاهی پر خاصیت را بشناسید!

۷
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شیر گیاهی! شاید اولین سوالی که ذهن شما را درگیر ‎کند این باشد که مگر گیاهان هم شیر دارند؟ با دلتا همراه باشید.
شیر گیاهی

تا به حال نام شیر گیاهی را شنیده‎اید؟ شیرهای گیاهی برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند و همچنین برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، بسیار مناسب است.

به گزارش مجله پیام دلتا، برخی افراد مانند گیاهخواران یا افرادی که نسبت به لاکتوز (قند طبیعی شیر) یا کازئین(یکی از پروتئین‎های شیر) حساسیت دارند؛ این محصول لبنی را به کل از برنامه‎ی غذایی خود حذف کرده‎اند. این افراد به جای شیر گاو از شیرهای گیاهی استفاده می‎کنند که ارزش غذایی متفاوتی دارند.

این نوع از شیرها یا نوشیدنی‎های گیاهی از غلاتی مانند جودوسر، برنج، شاه بلوط و همچنین سویا یا مغزهایی مانند بادام و فندق و غیره تهیه می‎شوند؛ به این صورت که این مواد را با آب خیس کرده و صاف می‎کنند. نوشیدنی حاصل را شیر می‎نامند.

شیر گیاهی

خواص شیرهای گیاهی

شیرهای گیاهی به طور کلی حاوی میزان قابل توجهی ویتامین‎ها، فیبرهای غذایی و مواد معدنی هستند. این شیرها فاقد کلسترول و چربی‎های حیوانی بوده و دارای چربی‎های خوب یعنی چربی‎های اشباع‎نشده هستند که سلامت دستگاه قلب و عروق را بالا می‎برند. این نوشیدنی‎ها جایگزین‎های مناسب و خوبی برای شیرهای حیوانی بوده و بسیار زود هضم می‏‎شوند.

شیر بادام

البته در این میان، ترکیب شیر با پودر بادام جایگاه خاصی دارد و نه تنها برای کودکان بلکه به بزرگ‏تر‎ها هم توصیه می‎شود که در رژیم روزانه خود این نوشیدنی خاص را قرار دهند. شیر بادام جایگزین خوبی برای شیر سفید و ساده است؛ چون خاصیت درمانی مختلفی دارد.

شیر بادام مغذی و ضدعفونی‌کننده‌ی روده‌ها است و سرشار از ویتامین‌های A ,B و E و همچنین میزان زیادی کلسیم، آهن و منیزیم و فیبر دارد.

خواص شیر بادام

  • قدرتمندی عضلات
  • درخشش پوست
  • افزایش قدرت بینایی
  • مفید برای دیابتی‎ها
  • کاهش امراض قلبی
  • کاهش وزن
  • کمک به سلامت کلیه

شیر سویا

یکی از شناخته‎شده‎ترین و پرمصرف‎ترین نوشیدنی‌های گیاهی شیر سویا است که از لوبیای سویا گرفته می‎شود. این نوشیدنی از نظر ارزش غذایی و از نظر سطح پروتیدها (۳.۸ گرم پروتئین در هر لیتر) و لیپیدها شباهت زیادی با شیر گاو دارد.

شیر سویا فاقد لاکتوز، اسیدهای چرب اشباع‎شده و کلسترول است. باید بدانید که این شیر حاوی ایزوفلاون(هورمون‎های گیاهی) نیز هست که روی مسائلی مانند تعادل عملکرد تیروئید یا تعادل هورمونی تاثیر می‎گذارد.

شیرِ برنج

این نوشیدنی از برنج جوشانده‎شده و آرد برنج کامل تهیه می‎شود و حاوی میزان کمی پروتئین (۱ گرم در هر لیتر) و کلسیم است. این شیر سرشار از قندهای دیرجذب است و فاقد کلسترول و لاکتوز محسوب می‎شود. شیر برنج انرژی خوبی به بدن می‎رساند و برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز یا کلسترول بالای خون رنج می‎برند، مناسب است.

شیر نارگیل

شیر نارگیل

شیر نارگیل از مایع و گوشت میوه‎ی نارگیل گرفته می‎شود. این نوشیدنی سرشار از آهن، پتاسیم و فسفر است. علاوه بر این، شیر نارگیل را منبع خوب منگنز، مس، سلنیوم و زینک می‎دانند.

فواید شیر نارگیل

  • کاهش وزن
  • کنترل میزان قند خون
  • سودمندی در رفع یا کاهش تشنگی
  • درمان بیماری‎های گوارشی یا ناراحتی‎های معده
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش فشار خون (به دلیل داشتن ویتامین‎های گروه ب و پتاسیم)
  • شفافیت پوست

شیر جوی دوسر

شیر جوی دو سر سرشار از کربوهیدرات‎های پیچیده و همچنین حاوی کلسیم و فیبر است و منبع خوب انرژی محسوب می‌شود. این شیر همچنین حاوی بتا گلوکان است که مانند فیبرها عمل می‎کند و می‎تواند قند و چربی خون را کنترل کند. شیر جوی دوسر فاقد لاکتوز و کلسترول است و برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز و کلسترول بالای خون رنج می‎برند، یک نوشیدنی مناسب محسوب می‎شود.

شیر شاه بلوط

نوشیدنی شاه بلوط سرشار از مواد معدنی، کلسیم و قندهای دیرجذب است. این شیر زودهضم است و مواد معدنی خوبی به بدن می رساند. شیر شاه بلوط باعث افزایش فلور روده می‎شود و برای مقابله با حالت اسیدیته‎ی معده مفید است.

شیر فندق

شیر فندق سرشار از ویتامین‎ها و همچنین آنتی اکسیدان، ضد کرم و تجدید‎کننده‎های مواد معدنی است. این نوشیدنی بسیار زودهضم است و به بدن ما کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع می‎رساند. این شیر برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به گلوتن رنج می‎برند، مناسب است.

شیر گیاهی

موارد مصرفی شیرهای گیاهی

شیرهای گیاهی طعم‌های مختلفی دارند و شاید لازم باشد چند شیر را امتحان کنید تا شیر مورد نظر و باب طبع‎تان را پیدا کنید. معمولاً شیر بادام و شیر جو دو سر خوش طعم‌تر هستند.

شما می‌توانید شیرهای گیاهی شیرین و وانیلی را برای صبحانه انتخاب کنید. برای آشپزی شیر سویا فوق‌العاده است. این شیر مانند شیر گاو است. شیر بادام نیز یکی از شیرهای چرب محسوب می‌شود و برای آشپزی مناسب است. همچنین شما می‌توانید از شیر برنج برای تهیه کلوچه استفاده کنید، فقط باید توجه داشته باشید که این شیر خیلی زود می‌برد.

طرز تهیه شیر گیاهی

تهیه‌ی شیر گیاهی سه مرحله دارد:

برای تهیه‌ی شیر گیاهی اول باید غلات، دانه‌ها و مغزهای روغنی یا حبوبات را آسیاب شود.

البته می‌توانید از آرد یا پودر آن‌ها استفاده کنید. سپس به آن آب اضافه کرده و در نهایت صاف می‌کنند. برای تهیه بعضی از این شیرها به فر نیز نیاز هست.

برای تهیه‌ی ۲۵۰ میلی‎لیتر شیر بادام به ۵۰ گرم بادام نیاز دارید. بگذارید بادام‌ها به مدت چند ساعت خیس بخورند، پوست آن‌ها را بکنید و سپس در مخلوط‎کن ریخته و با دو لیوان آب مخلوط کنید. سپس این شیر را از صافی رد کنید. شیرتان آماده است. کار سختی نیست، امتحان کنید.

برای تهیه‌ی دو لیتر شیر سویا، ۲۵۰ گرم دانه‌ی سویا بخرید. سویاها را یک روز کامل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. اگر دوست داشتید پوست آن‌ها را بگیرید. سویاها را با نیم لیتر آب مخلوط کنید و سپس یک و نیم لیتر دیگر آب به آن اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. سپس مایع را آبکش کنید و شیر به دست آمده شیر سویا است.

یا اینکه می‌توانید سویاهای خیس‎خورده را کاملاً آسیاب کنید و با ۱ لیتر آب مخلوط کنید. سپس مایع مخلوط‎شده را آبکش کنید. مایعی که صاف شده است، شیر سویا نام دارد.

حتما این شیر‎های گیاهی را به خصوص برای تغذیه‎ی بچه‎ها یا سالمندان استفاده کنید البته قبل از مصرف حساسیت و آلرژی‎های معده و سیستم بدن‎تان را چک کنید.

۷ دیدگاه

  1. صلابت

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ق٫ظ

  2. بهلولی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۰ ق٫ظ

    خیلی جالب بود. مرسی

    پاسخ

  3. آقازاده

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

    خل هم عالی

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۱۱ ب٫ظ

    جالب و مفید بود تشکر

    پاسخ

  5. بیگدلی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۴ ب٫ظ

    عالی بود ممنونم

    پاسخ

  6. مهدی مختاری

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۴ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  7. سیامک مودت

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۸ ب٫ظ

    عالی تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…