تهران گردی

دربند ؛ کوهی که آزاد است

۷
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دربند، کوهی پر از آزادی است! آزادی از خستگی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری!
دربند

دربند، دربند نیست! کوهستانی پر از آزادی است. آزادی از دود و ترافیک و سر و صدا و ازدحام تهران! به دربند بروید و آزادی را در هوای پاک کوهستانی تجربه کنید. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به دربند، دیار آلوچه‌ها و ترشک‌های اشتهابرانگیز سفر کنیم و در سفره‌خانه‌های باصفای کوهستانیش کمی به استراحت بپردازیم.

———————————————————————————-

IMG 20190818 172532 417 1 دربند ؛ کوهی که آزاد است

دربند کجاست؟

جایی در شمال تهران و نزدیک کوه‌های البرز. دربند از محله‌های قدیمی تهران است که در محدوده شمیرانات و بالای باغ سعادت آباد قرار دارد. این منطقه کوهستانی است. ابتدای مسیر کوهنوردی هم محسوب می‌شود. ابتدای این مسیر، پر است از رنگ و بو و مزه و طعم و هیجان! رستوران‌های سنتی با چشم انداز رودخانه و کوهستان در سرتاسر مسیر وجود دارد و از آن جذاب‌تر، مغازه‌هایی هستند که ترشک و لواشک در انواع طعم‌ها و مزه‌های مختلف می‌‎‌فروشند.

دربند

باقالی تازه و بستنی و چاغاله بادام در فصلش، از دیگر خوراکی‌هایی است که در طول مسیر می‌بینید. اصلا دربند به دلیل همین خوراکی‌های خیابانی، معروف و دوست داشتنی شده است.

دربند

پیاده روی در مسیر سنگی دربند از کنار نهری خروشان که اطراف آن را رستوران‌های گوناگون، دست‌فروشان و چای خانه‌ها پرکرده‌اند، از مفرح ترین جاذبه های گردشگری تهران است و در طول مسیر کسی نمی‌تواند در برابر وسوسه‌های انواع آلو، لواشک، باقالی، بلال، ترشک در امان باشد.

دربند

الان دیگر روستا نیست

دربند در گذشته روستایی در شمال تهران بود. امروزه دربند با گسترش شهر تهران به قسمتی از شهر تبدیل شده است. در قسمت بالایی دربند، امامزاده ابراهیم و روستای تاریخی پس قلعه قرار دارد که کوچه اصلی این روستا، پیاده‌راه گردشگران به سمت ارتفاعات تهران است. کوهنوردی حرفه‌ای نیز از مسیر دربند امکان پذیر است. گردشگرانی که کوهنوردی سبک را دوست دارند، معمولا تا آخرین رستوران‌ های مسیر، بالا می ­روند. اما کوهنوردان حرفه‌­ای مسیر را به سمت ارتفاعات بالاتر ادامه می­‌دهند.

دربند

چطور برویم؟

باید به میدان تجریش بروید. از میدان، خیابان فناخسرو را تا انتها بالا بروید تا به میدان کوهنورد برسید. مسیر پیاده روی و کوهنوردی دربند از همان میدان شروع می‌شود. نزدیک‌ترین مترو به دربند، متروی ایستگاه تجریش است.

دربند

نکات مهم در بازدید از مسیر پیاده روی دربند

پنج شنبه، جمعه و روزهای تعطیل، دربند خیلی شلوغ است. اما این شلوغی مانع تفریح شما نیست و می­‌تواند جذاب هم باشد. تماشای مردمی که خوشحال و خندان هستند و شریک شدن در حال خوب آنها، دیدنی است.

در روزهای تعطیل، ممکن است پیش و پس از پیاده‌روی یا کوهنوردی، برای رفت و برگشت به شهر، قدری ترافیک خودروها کلافه‌تان کند. در فصل بارش، ممکن است به دلیل خیس بودن بخش های از مسیر سنگی، سر بخورید. بنابراین در هنگام عبور از روی سنگ‌­ها مواظب باشید.

دربند

در بعضی جاها نیاز است که از سنگ­‌های حدودا یک متری بالا بروید. پس اگر سن‌تان بالاست بهتر است به همراه یک فرد جوان بروید که در بالا رفتن از این سنگ­ها به شما کمک کند. در فصل­های سرد، دربند برفی است. اما مسیر پیاده راه معمولا تمیز می­شود و حتی در سردترین زمان­های سال هم بخش­های اصلی پیاده راه و رستوران­های اول پیاده راه فعال هستند. بهتر است حداقل نصف یک روزتان را برای بازدید از دربند خالی کنید.

دربند

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد با محدودیت‌های حرکتی می‌توانند از رستوران‌ها و چای‌خانه‌های ابتدای مسیر استفاده کنند. به دلیل شیب زیاد و باریک بودن بعضی معبرها، امکان تردد ویلچر در تمام مسیر، فراهم نیست. بخشی از مسیر پیاده روی دربند، برای خانواده‌های دارای خانواده اوتیسم مناسب است. ادامه دادن مسیر و گذر از مناطق صعب العبور پیشنهاد نمی‌شود. اگر فرزند شما با زیاد ماندن در خودرو مشکل دارد، روزهای تعطیل را برای بازدید از کوهستان انتخاب نکنید. معمولا ترافیک زیادی در انتظارتان است.

دربند

۷ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ب٫ظ

    خیلی عالیه

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    بسیار عالی و زیبا

    پاسخ

  3. بردیا

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۱ ق٫ظ

    بسیار دل نشین

    پاسخ

  4. ثامن

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

  5. فتحی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ق٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

    با صفاست

    پاسخ

  7. مهران

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    کاش راجع به تله سی یژ دربند هم توضیحاتی رو عنوان می‌فرمودید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…