جنب و جوش سازندگان دربازار مسکن

۱۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شواهد گویای آن است که طی یک سال گذشته قیمت زمین، آهن و سیمان حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته که در رشد قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذاربوده است.
سازندگان

افزایش ۲۵ درصدی ساخت مسکن ، رکود معاملات، ثبات بازار ارز و انتظارات کاهشی ازآینده قیمت ها ، بازار مسکن را در مسیر آرامش قرار داده است. با این حال غفلت دولت از تسهیل شرایط سازندگان می‌تواند بخش ساختمان را در یک سال آینده در مسیر التهاب قرار دهد.

به گزارش مجله پیام دلتا، در پی نوسان های قیمتی در بازار مسکن ،جنب و جوش سازندگان در این بخش افزایش یافت. برابر گزارش مرکز آمار، زمستان سال گذشته پروانه‌های ساختمانی در تهران ۲۵ درصد و در کل کشور ۲۴ درصد در مقایسه با فصل مشابه سال پیش از آن افزایش داشته است.

عرضه مسکن در تهران ۹ برابر تقاضا

در تهران ۱۸ هزار و ۹۵۳ پروانه با میانگین ۷.۱ واحد برای هر پروانه و در کل کشور ۱۱۴ هزار و ۷۶۱۴ پروانه برای ساخت ۲.۵ واحد به طور میانگین نشان می دهد که در آینده نزدیک، فقط از طریق پروانه های صادره در زمستان ۹۷ بالغ بر ۱۳۴ هزار و ۵۶۶ واحد مسکونی جدید در تهران عرضه خواهد شد. این در حالی است که در تهران خرید و فروش مسکن درتیرماه ۹۸ به ۴۸۰۰ مورد رسیده که نشان می‎دهد عرضه مسکن بیش از ۹ برابر تقاضا است.

در کل کشور نیز از طریق ۱۱۴ هزار و ۶۱۴ پروانه صادرشده در زمستان ۹۷ که نشان دهنده رشد ۵۰ درصدی نسبت به فصل قبل و رشد ۲۴ درصدی نسبت به فصل مشابه سال گذشته است می‎توان نتیجه گیری کرد که ۲۸۶ هزار و ۵۳۵ واحد مسکونی در یک فصل ساخته شود که در صورت ادامه این روند مطلوب، ساخت مسکن به یک میلیون و ۱۱۴ هزار واحد برسد و می‎تواند رکورد تولید را در کشور بشکند.

یک نماینده مجلس: قیمت مسکن ۲۰ درصد کاهش می یابد

 هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفته است که قیمت مسکن تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت و در این بین افزایش صدور پروانه ساختمان و کاهش تقاضا برای خرید مسکن، دو مسئله‌ای است که در کاهش قیمت مسکن تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

با این حال رشد قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی، انتظارات کاهشی در بازار مسکن را با تردیدهایی رو به رو کرده است. شواهد گویای آن است که طی یک سال گذشته قیمت زمین، آهن و سیمان حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته که در رشد قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذاربوده است.

سازندگان

سازندگان: رکود مسکن خوشحال کننده نیست

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که مهم‌ترین عامل ایجاد رکود در بخش مسکن، نبود نقدینگی در بخش تقاضا است، می گوید: اگر در ماه‌های گذشته شرایط بازار مسکن به صورت رکود تورمی بود، هم‌اکنون تورم تا حدودی کنترل شده اما رکود کماکان ادامه دارد.

فرشید پورحاجت تاکید کرد: این‌که از رکود تورمی به رکود رسیده‌ایم خوشحال کننده نیست بلکه برای اقتصاد آفت است. دولت باید تمهیداتی را در حوزه مسکن به کار بگیرد که بار تورمی نداشته باشد. هدایت سرمایه‌ها به سمت ساخت ، تنها راهکاری است که هم می‌تواند به کنترل قیمت‌ها منجر شود و هم به اشتغال کمک کند.

وی گفت: در ماه‌های اخیر شاهد میزان قابل توجه مهاجرت از کلانشهرها به شهرهای اقماری بوده‌ایم. این نشان می‌دهد که تقاضای بالفعل برای خرید مسکن وجود دارد اما توان خرید مردم کاهش یافته است.

پورحاجت درباره پیش‌بینی آینده بازار مسکن گفت: تصور نمیکنم قیمت مسکن با کاهش شدید مواجه شود. توصیه‌هایی هم که از جانب برخی مسوولان برای خرید نکردن می‌شود کارساز نخواهد بود. هنوز مردم در تلاش هستند که مسکن مناسب خود را خریداری کنند. از جمله دلایل پایین آمدن تعداد معاملات به خودداری فروشندگان برمی‌گردد. با این حال قیمت‌ها تا حدودی متعادل شده و آگهی‌های فروش آپارتمان و زمین افزایش یافته است. این موضوع می‌تواند به رشد معاملات و ایجاد شرایط برای پروژه‌های مشارکتی منجر شود.

منبع : ایسنا

۱۲ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۳ ب٫ظ

    بسیار مفید بود

    پاسخ

  2. ولي اقبال

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب٫ظ

    درمجموع هزینه ای ساخت به طور میانگین ۵۴ درصد افزایش یافته است.میانگین هزینه ساخت در سه سطح ۲، ۳ و ۴ میلیون تومان بر مترمربع می باشد.لاکچری ترین ساخت کمتر از ۵ میلیون تومان است.

    پاسخ

  3. بهلولی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

    خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون

    پاسخ

  4. علي حنيفه پور

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود؛ با سپاس

    پاسخ

  5. نامجو

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۲ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  6. ثابتی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۵۰ ب٫ظ

    واقعا اقتصاد ایران از ریشه منفجر شده

    پاسخ

  7. علي حنيفه پور

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۰ ب٫ظ

    برای بیرون آمدن از شرایط رکود فعلی بایستی قیمتها بازهم کاهش پیدا کنه و این مستلزم این هست که دولت تمهیداتی رو جهت کاهش قیمت مصالح عمده و اصلی ساخت مسکن و همچنین افزایش تسهیلات خرید مسکن، درنظر بگیرد.

    پاسخ

  8. روزبهاني

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۵ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  9. رضوی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۷ ب٫ظ

    مطالب خوبی بود

    پاسخ

  10. امیر زندمنش

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۵۸ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  11. فرهاد کرمی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب٫ظ

  12. طاها

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…