تخلیه اماکن تجاری ؛ و شرایط آن

۱۰
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دادگاه‌های عمومی به دعاوی تخلیه اماکن تجاری رسیدگی می‌کنند. در این موارد دادگاه با تعیین وقت، از دو طرف دعوت می‌کند تا در جلسات حضور داشته باشند و با رعایت مقررات حکم تخلیه صادر می‌شود.
تخلیه اماکن تجاری

یکی از دعاوی رایج میان موجر و مستاجر، تخلیه نکردن ملک مورد اجاره در پایان قرارداد از سوی مستاجر است. در این موارد، موجر باید با طرح دعوای حقوقی نزد مراجع قضایی خواستار تخلیه مستاجر و پرداخت اجرت المثل ایام تصرف مستاجر شود. طبق قانون، مستاجر باید به گونه‌ای از خانه یا مغازه استفاده کند که خسارتی به آن وارد نشود. در صورت ایجاد خسارت مستاجر باید خودش آن ‎را جبران کند. اگر مستاجر برای شغل خاصی مغازه را اجاره کرده باشد مانند طلا فروشی، حق ندارد بدون موافقت موجر شغل خود را تغییر دهد و مثلا به درب و پنجره‌سازی مشغول شود؛ اگر موجر با تغییر شغل موافقت نکند، می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند. در این نوشتار در خصوص تخلیه اماکن تجاری توضیح داده شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

تخلیه اماکن تجاری

دادگاه‌های عمومی به دعاوی تخلیه اماکن تجاری رسیدگی می‌کنند. در این موارد دادگاه با تعیین وقت، از دو طرف دعوت می‌کند تا در جلسات حضور داشته باشند و با رعایت مقررات حکم تخلیه صادر می‌شود. دادگاه‌ وضعیت ملک را که مشمول حق کسب و سرقفلی است نیز مدنظر قرار می‎دهد. شایان ذکر است الزامی به حضور مستاجر در دادگاه نیست و ابلاغ واقعی طبق مقررات به او انجام می‌شود یا اگر آدرسی موجود نیست و مستاجر شناخته شده نباشد، ابلاغ از طریق آگهی روزنامه منتشر می‌شود. اگر مستاجر در جلسات دادگاه حضور نداشته باشد  قانونگذار، حق واخواهی به آن‎ها را داده است. بعد از صدور حکم دادگاه، مراحل ابلاغ حکم طی می‌شود و ۲۰ روز زمان برای تجدیدنظر فرصت وجود دارد، اگر در این مدت اعتراضی نشود، رای قطعی می‌شود.

تخلیه ملک تجاری

تخلیه ملک ظرف مدت ۱۰ روز

پس از قطعیت حکم، رای توسط اجرای احکام اجرا می‌شود و طبق قانون اجرای احکام مدنی، مستاجر طی ۱۰ روز مکلف است تا نسبت به تخلیه ملک تجاری اقدام کند. اگر تخلیه اماکن تجاری توسط مستاجر صورت نگیرد و در برابر این موضوع مقاومت نشان دهد، این کار به دستور دادگاه و با حضور ماموران اجرای احکام (کلانتری محل) صورت می‌گیرد. اگر مستاجر وجهی به مالک پرداخت کرده است، موجر باید وجه مورد نظر را به حساب دادگستری واریز تا مستاجر بتواند مبلغ مورد نظر را دریافت کند. در قانون این موضوع در مورد حمایت از حقوق مستاجر مدنظر قرار گرفته شده است. با واریز وجه به حساب دادگستری، از اقامه دعاوی دیگر از سوی مستاجر برای مطالبه وجه پیش‌پرداخت پیشگیری می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با تبعات عدم تحویل به موقع ملک اجاره‌ای “عواقب تحویل ندادن به موقع ملک اجاره ای” را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۴:۳۹ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  2. مسعود

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۴:۳۸ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۲۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۲۱ ب٫ظ

  6. بهلولی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  7. هوشمند

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۸ ب٫ظ

    نکات جالبی بود ممنون

    پاسخ

  8. یوسفی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۵۸ ب٫ظ

    کار امد بود

    پاسخ

  9. روزبهاني

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۵ ب٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  10. رفیعی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۴ ب٫ظ

    ممنون خیلی عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …