دانستنی های حقوقی ؛ مختصر و مفید+(ویدئو)

۴
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ازدواج موقت حتما باید مدت تعیین شود و در غیر این صورت عقد باطل خواهد بود. همچنین اگر بین دائمی یا موقت بودن یک ازدواج اختلاف شود، اصل بر دائمی بودن آن است.
آیا می ‎دانستید

در قسمت نکات حقوقی دلتا، و در مجموعه ای با عنوان آیا می دانید به ذکر برخی مطالب یک خطی برای افرادی که خواهان  دسترسی سریع‎تر به پرسش های حقوقی خود هستند و یا کسانی‎که حوصله خواندن موضوعات حقوقی با متن‎های طولانی را ندارند، می‎پردازیم. در بخش آیا می ‎دانستید حقوقی به راحتی به پاسخ سوالات خود خواهید رسید. با ما همراه باشید.

آیا می‎دانید؟

در ازدواج موقت حتما باید مدت تعیین شود و در غیر این صورت عقد باطل است. همچنین اگر بین دائمی یا موقت بودن ازدواج اختلاف پیش آید، قصد دو طرف باید مشخص شود، اما اصل بر دائمی بودن آن است.

آیا می‎دانید؟

طبق قانون جدید، مهریه تا ۱۱۰ سکه عندالمطالبه و بعد از آن عندالاستطاعه است.این موضوع به این معنا نیست که مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل مطالبه نیست، بلکه مطالبه آن به توانایی مالی زوج در پرداخت منوط شده است.همچنین مهریه تا ۱۱۰ سکه قابل پیگیری کیفری است اما مازاد بر ان وجهه کیفری ندارد.

آیا می‎دانید؟

منظور از چک‎های ضمانتی چک هایی است که به عنوان ضمانت در موردی صادر می شوند و قابل مطالبه هستند و تفاوت آن ها با سایر چک ها، وجهه کیفری نداشتن چک های ضمانتی می‎باشد.

همچنین دریافت کننده چک، اگر آن را به شخص ثالثی منتقل کند، صادر کننده در هر حال در مقابل شخص ثالث مسئول پرداخت خواهد بود، حتی اگر تعهد اولیه خود را انجام داده باشد.

آیا می‎دانید؟

اصل بر لزوم قرارداد هااست، به عبارت دیگر اصولا قرارداد قابل فسخ نیست مگر اینکه دوطرف برای خود حق فسخ را پیش بینی کرده باشند و یا اینکه یکی از حق فسخ های پیش بینی شده قانونی در آن قرارداد وجود داشته باشد.

البته دوطرف می‎توانند حق فسخ های قانونی موجود در قرارداد ها را که اصطلاحا خیار فسخ نامیده می‎شوند، ضمن انعقاد قرارداد از خود سلب کنند. ( اسقاط کافه خیارات)

آیا می ‎دانید؟

در صورتی که مهریه در عقد دائم مشخص نشده باشد، دو طرف می‎توانند با توافق هم مهریه را تعیین کنند و در صورت عدم توافق، مهر المثل برای زن تعیین خواهد شد. مهر المثل عبارت است از مهریه امثال و نظایر زن از نظر شرایط اجتماعی، تحصیلی و غیره.

۴ دیدگاه

  1. رفیعی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    ممنون اطلاعات بسیار خوبی دادید تشکر

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۶ ب٫ظ

    جالب بودند ممنون

    پاسخ

  3. بیگدلی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۰ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  4. مهدی مختاری

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۰ ب٫ظ

    مفید بود ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …