کوچ خریداران ملک به شهرهای حاشیه تهران

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده، تعداد معاملات مسکن در کلان‌شهر تهران حدود 80 درصد کاهش یافته است.
کوچ

کارشناسان می‌گویند جهش شدید قیمت  مسکن به‌ویژه در کلان‌شهرها که ناشی از نوسان های  ارزی و هجوم نقدینگی به سمت این بازار است، به نگرانی‌ها نسبت به تامین مسکن مورد نیاز جامعه دامن زده است. همین موضوع سبب شده تا شاهد کوچ خریداران و سرمایه‌گذاران ملک به شهرهای حاشیه تهران باشیم .

به گزارش مجله پیام دلتا ، هرچند آمار جامع و دقیق در این باره موجود نیست، اما گفته می‌شود تعداد زیادی از تهرانی‌ها به قصد سرمایه‌گذاری یا فقط به نیت سکونت به شهر هشتگرد کوچ کرده اند؛ اتفاقی که به افزایش قیمت ملک در این شهر منجر شده است.

در حالی افزایش قیمت مسکن و کاهش قابل توجه معاملات، دو ویژگی بارز بازار ارزیابی می‌شود که یک عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: طی سه سال اخیر دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان انجام شده است. از سوی دیگر، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ا اعلام این خبر که ایران دو برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد، گفته است نباید یک خانه سال‌های سال به منظور سوداگری خالی باشد.

سمت و سوی بازار مسکن

یکی از معضلات جدی بازار مسکن، وجود خانه‌های خالی است که در این باره، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه ایران دو برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد، گفته است: «داشتن پنج تا شش درصد خانه‌های خالی در هر کشور طبیعی و یک نیاز است اما ۱۰ درصد زیاد است.» حسام عقبایی ، پیشنهاد کرده است که «باید به سمت‌و‌سویی برویم که خانه خالی سوداگرانه در کشور وجود نداشته باشد، اگر هم وجود داشته باشد در مسیر اجاره یا فروش باشد.

کوچ

راهکار مقابله با سوداگری

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده، تعداد معاملات مسکن در کلان‌شهر تهران حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. در همین خصوص یک کارشناس اقتصاد مسکن، با اشاره به مالیات بر عایدی مسکن، توصیه کرد که «مالیات بر عایدی نباید گریبان سازندگان و عرضه‌کنندگان مسکن را بگیرد. این مالیات باید دقیقا بر افرادی متمرکز شود که به قصد سوداگری وارد معاملات مسکن می‌شوند.» مهدی سلطان‌محمدی، تصریح کرد: «اگر قانون مالیات به نحو نادرستی اجرا شود مانع سرمایه‌گذاری در بخش مسکن خواهد شد کما اینکه در دو سال گذشته شاهد آن بودیم به‌رغم اینکه قیمت مسکن رشد نجومی را تجربه کرد اما میزان ساخت‌و‌ساز در این حوزه افزایش چشمگیری نداشت.» همچنین ، مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم گفته است که «برای مقابله با سوداگری، به مصوبات مجلس برای اجرای کامل قوانین و الزام ثبت کد رهگیری با هدف شفاف‌شدن معاملات مسکن نیازمندیم.»

منبع : اقتصادآنلاین

۷ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۴ ب٫ظ

    بسیار مفید بود

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۳ ب٫ظ

    به امید رونق بازار تهران

    پاسخ

  3. امیر زندمنش

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۸ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  5. علي حنيفه پور

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود با سپاس

    پاسخ

  6. ثامن

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

  7. بهلولی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

    خیلی ممنون از زحمات دوستان عزیز در مجله

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…