چگونه گیاه خوار شویم؟

۴
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گیاه خوار شدن مستلزم داشتن اراده ای قوی است.
گیاه خوار شدن

گروهی از آدم‌ها دوست دارند به گیاه خواری  روی بیاورند. گیاه خوار شدن دشوار به نظر می‌رسد و نیازمند نیروی اراده است.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ در صورتی که تصمیم خود را گرفته‌اید و تمایل دارید گیاه خواری را برنامه‌ی غذایی همیشگی‌تان کنید،در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به توصیه‌ها و نکاتی که کمک‌تان می‌کنند بدون سختی زیاد به یک گیاه خوار تبدیل شوید.

۱. دلایل خوبی برای گیاه خوار شدن داشته باشید

giah khar shodan 1 چگونه گیاه خوار شویم؟

اگر گیاه خوار می‌شوید فقط به این دلیل که تمایل دارید این رژیم را امتحان کنید، احتمالاً به مدت طولانی آن را تحمل نخواهید کرد. پیش از هر کاری باید فکر کنید که چرا می‌خواهید گیاه خوار شوید و واقعاً به آن ایمان داشته باشید.

۲. در مورد آن مطالعه کنید

قبل از شروع هر چیز جدیدی، بهتر است تا جایی که برای‌تان امکان دارد در مورد آن مطالعه و جستجو کنید. پیشنهاد ما این است که همین رویکرد را در مورد گیاهخوار شدن نیز داشته باشید.

۳. دستور های غذایی مناسب را پیدا کنید

لازم نیست بیرون بروید و یک سری کتاب آشپزی جدید بخرید، هرچند که مطمئناً این هم یکی از گزینه‌ها است. چند مورد از دستور های غذایی را که به نظرتان جذاب هستند یادداشت و آن‌ها را امتحان کنید.

۴. هفته‌ای یک دستور غذایی را امتحان کنید

گیاه خوار شدن

پیشنهاد ما این است که فقط یک دستور غذایی جدید در باره گیاه خواری را در هفته امتحان کنید. اگر این دستور غذایی را دوست داشتید، می‌توانید آن را به مجموعه‌ی غذاهایی که همیشه طبخ خواهید کرد اضافه کنید. اکثر مردم فقط ۷ تا ۱۰ دستورالعمل دارند که به طور مرتب همان‌ها را استفاده می کنند . هنگامی که چند دستور گیاهخواری  باب میل‌تان را پیدا کردید، می‌توانید آن‌ها را نیز به برنامه‌ی غذایی همیشگی‌ خود اضافه کنید.

۵. جایگزین‌ها را بشناسید

به جای استفاده از گوشت، از یک جایگزین استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر دوست دارید اسپاگتی بخورید می‌توانید گوشت گاو را با سویا جایگزین کنید، و بعد آن را مثل همیشه بپزید. تقریبا برای هر نوع گوشتی یک جایگزین وجود دارد، و بعضی از آن‌ها بسیار خوب هستند.

۶. با حذف گوشت قرمز شروع کنید

پیشنهاد ما این است که به طور تدریجی به گیاهخوار شدن روی بیاورید ، اگر چه می‌توانید این کار را  یک‌باره نیز انجام دهید. ضرورتی وجود ندارد که همه‌ی انواع گوشت را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید. با حذف گوشت قرمز شروع کنید، چون از همه‌ی انواع گوشت ها ناسالم‌تر است.

۷. کم کم گوشت‌های دیگر را حذف کنید

بعد از گذشت چند هفته از زندگی بدون گوشت قرمز، گوشت‌های دیگر را هم در عرض دو هفته کنار بگذارید.

۸. لبنیات و تخم‌مرغ را در نظر بگیرید

گیاهخواران به طور گسترده‌ای در این مورد متفاوت هستند، بنابراین اگر گوشت را حذف کرده‌اید، هیچ اجباری برای حذف لبنیات یا تخم‌مرغ از رژیم غذایی‌تان وجود ندارد. کاری را انجام دهید که برای‌تان راحت‌تر است.

۹. فهرستی برای خودتان تهیه کنید

گیاه خوار شدن

در مورد گزینه‌های گیاهی فکر کنید و یک فهرست جدید بنویسید. به عنوان مثال، به جای مرغ در غذاهای سرخ شده، می‌توانید توفو را امتحان کنید. با فهرست جدیدی از اقلام اساسی، هیچ مشکلی برای پر کردن یخچال و کابینت‌ها ندارید.

۱۰. به یکباره اقدام کنید

برخی از آدم‌ها ترجیح می‌دهند که گوشت را یک باره کنار بگذارند. در حالی که این تصمیم در مقایسه با تغییر تدریجی اراده‌ی قوی‌تری را ایجاب می‌کند، اما واقعا سخت نیست. فقط چند روز تحمل لازم است تا به سیستم جدید عادت کنید، و پس از آن مشکل کم‌تری خواهید داشت.

۱۱. پروتئین کافی بگیرید

یکی از تصورات اشتباه در مورد گیاهخوار شدن این است که پروتئین کافی دریافت نمی‌کنید. اگر شما یک رژیم غذایی متنوع دارید که حاوی سبزیجات، غلات، لوبیا، آجیل، پروتئین سویا و غیره است، پروتئین دریافتی‌تان کافی خواهد بود. پروتئین سویا یک پروتئین کامل است، درست مثل پروتئین گوشت.

۱۲. هله هوله نخورید

اگر هله هوله مصرف کنید، می‌توانید یک گیاه خوار باشید و بسیار ناسالم زندگی کنید. گیاهخوار شدن تاییدی برای خوردن هله هوله نیست. سعی کنید در غالب موارد با میوه‌ها و سبزیجات، غلات، لوبیا، آجیل، پروتئین سویا، لبنیات کم چرب و دیگر مواد مغذی خودتان را سیر کنید.

۱۳. غذاهای ملل مختلف را مصرف کنید

یکی از نکات مهم در مورد تبدیل شدن به یک گیاه خوار این است که اغلب افراد را مجذوب می‌کند تا غذاهای جدید و جالب را امتحان کنند. غذاهای گیاهی عالی را می‌توان در سراسر جهان یافت، از پاستای ایتالیایی گرفته تا بسیاری از غذاهای هندی و تایلندی و حتی  چینی، مراکشی، مکزیکی، آمریکای جنوبی و بسیاری دیگر.

۱۴. به دوستان و خانواده‌تان بگویید

گیاه خوار شدن

اگر واقعاً می‌خواهید گیاه خوار شوید، باید با افرادی که می‌شناسید در مورد آن صحبت کنید. به هر حال باز هم با آن‌ها غذا خواهید خورد، بنابراین بهتر است که آن‌ها هم از تغییری که در برنامه‌ی غذایی‌تان ایجاد کرده‌اید اطلاع داشته باشند، به این ترتیب می‌توانند یک غذای گیاهی برای شما آماده کنند.

۱۵. خوش باشید

بسیار مهم است که گیاهخوار شدن را یک برنامه یا تغییر محدودکننده ندانید‌. اگر احساس کنید که خودتان را محروم کرده‌اید، مدت زیادی پایبند آن نخواهید بود. اما اگر احساس کنید که کار خوبی انجام می‌دهید و بکوشید غذاهای جدید را تجربه کنید، مدت زیادی پایبند این رژیم غذایی خواهید بود . در مسیر جدید راحت باشید و لذت ببرید.

۱۶. از قبل برنامه‌ریزی کنید

یکی از مشکلاتی که اغلب برای افراد گیاه خوار رخ می‌دهد این است که جایی می‌روند و نمی‌دانند که برای غذا چه باید بخورند. اگر غذای‌تان را از قبل آماده کنید رفتن به یک میهمانی ساده باعث نمی‌شود که به مک‌دونالد بروید، یا گرسنگی بکشید.

۱۷. از قبل غذای‌تان را آماده کنید

مشکل دیگر این است که وقتی غذای گیاهی آماده نکرده اید، سراغ ساده‌ترین چیزی که موجود است می‌روید. می‌توانید مقداری میوه‌ی خشک یا سوپ در یخچال داشته باشید برای زمانی که گرسنه هستید و وقت آشپزی ندارید.

۱۸. میان‌وعده‌های گیاهی مصرف کنید

گیاه خوار شدن

میان وعده‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارند که می‌توانید بخورید. بادام بوداده (یا خام)، هوموس و پیتا یا سبزیجات، چیپس میوه، گرانولای کم چرب، ماست سویا با انواع توت، غلات کامل و چندین و چند خوراکی دیگر.

۱۹. به رستوران‌های گیاهی بروید

با جستجو در اینترنت می‌توانید رستوران‌های گیاهی شهر محل زندگی‌تان را پیدا کنید.

۲۰. غذاهای آماده برای گیاه خواران را مصرف کنید

در بخش غذاهای یخ‌زده‌ی سوپرمارکت‌ها احتمالا غذاهای گیاهی زیادی را می‌توانید پیدا کنید که می‌توان آن‌ها را در مایکروویو گرم کرد.  برخی از این غذاها را امتحان کنید.

۴ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    خیلی جالب. ممنون از شما دوستان خوب مجله دلتا

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۷ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  3. خانم طلوعی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۴۷ ب٫ظ

    خیلی مفیدبود

    پاسخ

  4. رفیعی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۵ ب٫ظ

    خیلی سخته ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…