با خواص تخمه آفتابگردان بیشتر آشنا شویم

۱۴
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خوردن تخمه آفتابگردان این دانه خوش طعم و پرخاصیت بین ما ایرانی‌ها بسیار متداول است.
خواص تخمه آفتابگردان برای باروری

تخمه آفتابگردان از دانه های مغذی و محبوب در سراسر جهان و در حقیقت میوه گل آفتابگردان است .

از جمله خواص تخمه آفتابگردان می توان به کاهش کلسترول و فشار خون بالا، آلزایمر، سلامت قلب، درمان افسردگی و کاهش استرس، احتقان سینه و درمان یبوستاشاره کرد. تخمه آفتابگردان برای بدنسازی، لاغری، بارداری و باروری ونیز سلامتی کودکان مفید است.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ در این مطلب به خواص تخمه آفتابگردان و تاثیر آن بر میزان باروری زنان و مردان اشاره می‎کنیم .

۱. مکمل طبیعی مهم و معتبر

بعضی آدم‌ها ممکن است برای مشکل باروری‌شان میانبر بزنند، مثلاً خوردن دارو یا مکمل‌های دارویی باروری. خب، این کار اشتباهی نیست؛ اما استفاده بلند مدت ممکن است برای سلامتی  خطرآفرین باشد، زیرا ممکن است این داروها عوارض جانبی داشته باشند. جالب است بدانید که تخمه آفتابگردان بی‌خطر است و یک تقویت کننده‌ی طبیعی باروری محسوب می‌شود که می‌توانید از آن به جای مکمل‌های دارویی استفاده کنید.

۲. منبع پروتئین

خواص تخمه آفتابگردان برای باروری

پروتئین  یکی از منابع اصلی تامین انرژی بدن انسان است. در مورد بهبود قدرت باروری، پروتئین نقش بزرگی ایفا می‌کند چون بافت‌های بدن را می‌سازد و آن‌ها را ترمیم می‌کندو باعث پرورش و رشد سالم جنین در رحم مادر نیز می‌شود. تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین است.

۳. سرشار از امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ برای متعادل ساختن هورمون‌ها بی نظیر هستند. همانطور که می‌دانیم، باروری به تعادل هورمون‌ها نیز مربوط می‌شود. امگا۳ به زنان کمک می‌کند تولید مخاط دهانه‌ی رحم‌شان افزایش یابد. امگا ۳ موجود در اسیدهای چرب جریان خون به سمت ارگان‌های تولید مثل را افزایش می‌دهد و همچنین رحم را تقویت می‌کند.

۴. منبع فولات

فولات از نقص لوله‌ی عصبی در جنین پیشگیری می‌کند و مصرف آن پیش و طی دوران بارداری توصیه می‌شود خوراکی‌هایی که مقدار زیادی فولات دارند، مصرف شوند. یکی دیگر از منابع فولات، بادام زمینی است.

۵. بهبود عملکرد تولید مثل

تخمه آفتابگردان سرشار از روی است. روی کمک می‌کند تا آنزیم‌ها را در بدن به راحتی جریان داشته باشند. این عملکرد برای باروری حائز اهمیت است چون بر رشد تخمک و اسپرم تاثیر می‌گذارد.

۶. کمک به بارداری

میزان روی موجود در تخمه آفتابگردان برای تقویت باروری بی‌نظیر و برای زنان باردار هم بسیار خوب است. روی ماده‌ی معدنی است که توانایی پیشگیری از نقایص کروموزمی را دارد و همچنین به پیشگیری از سقط مکرر جنین کمک می‌کند.

۷. محرک مصرف مواد مغذی

خواص تخمه آفتابگردان برای باروری

بعضی مطالعات اثبات کرده‌اند باروری اساساً متاثر از مصرف مواد مغذی است. بعضی آدم‌ها هرچه دلشان می‌خواهد می‌خورند، اما هرگز به مواد مغذی موجود در آن فکر نمی‌کنند. برای بهبود باروی باید بدن‌ را از مواد مغذی سرشار کنید که یکی از راه‌های آن، مصرف تخمه آفتابگردان است.

۸. حفظ وزن بدن

تخمه آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. این خوراکی به شما کمک می‌کند رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. به این طریق می‌توانید وزن بدن‌تان را راحت تر کنترل کنید. همان‌طور که می‌دانیم، مسئله‌ی باروری به شدت با چاقی و سوء تغذیه ارتباط دارد.

نحوه استفاده‌ی تخمه آفتابگردان

  • برای بهره‌مندی کامل از خواص تخمه آفتابگردان برای باروری، بهتر است به نحوه‌ی درست مصرف آن که به آن اشاره می‎شود توجه کنیم.
  •  تخمه آفتابگردان ارگانیک و خام را انتخاب و خریداری کنید تا بیشترین فایده را داشته باشد. تخمه‌های بو داده، ممکن است حاوی رادیکال‌های آزاد فراوانی باشند. همچنین بهتر است به جای مغز تخمه از تخمه‌های پوست‌دار استفاده کنید.
  • از خرید تخمه‌های آفتابگردان شور یا پرنمک خودداری کنید.
  • تخمه‌ها را به مدت چند ساعت در نمک دریا بخیسانید. در اینصورت از فایده‌های نمک دریا به عنوان منبع مواد معدنی برای سلامتی نیز بهره‌مند خواهید شد. سپس، آن‌ها را در فر گرم خشک کنید. این کار از ابتلا به ناراحتی معده‌ ناشی از خوردن تخمه‌های خام جلوگیری می‌کند.
  • اگر تخمه آفتابگردان دوست دارید، می‌توانید آن را روی اسموتی‌ها یا سالاد بپاشید. می‌دانیم که میوه و سبزیجات نیز برای بهبود و تقویت باروی مفید هستند.

۱۴ دیدگاه

  1. سعیدی

    ۲ دی ۱۴۰۱ در ۹:۲۶ ب٫ظ

    فوق‌العاده عالی و کاملا سرشار از سلامتی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳ دی ۱۴۰۱ در ۲:۰۶ ب٫ظ

      ممنون از همراهی و لطف شما دوست عزیز🌹

      پاسخ

  2. بهلولی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

    ممنون از شما و مطالب خوب مجله

    پاسخ

  3. آژن

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۸ ب٫ظ

    تشکر عالی بود

    پاسخ

  4. علی وفایی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۲ ق٫ظ

    مصرف هر کیلو انگو ر مساوی است با دو کیلو کالری در گوشت و یک کیلو کالری در شیر

    پاسخ

  5. علی وفایی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

    لطفا در مطالب خود بنویسی هیچگاه عسل را همزمان با خربزه مبل نکنید زیرا بسیار کسنده وخطر ناک است بر گرفته ا از طب سنتی اسلامی همکار مجله دلتا

    پاسخ

  6. زارع

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۳ ق٫ظ

    عالی بود عالی

    پاسخ

  7. متین

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۰:۰۱ ق٫ظ

  8. فرهاد کرمی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ب٫ظ

  9. هوشمند

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۵ ب٫ظ

    مفید و خوب بود ممنون

    پاسخ

  10. مهدی فراهانی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۰۴ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود ممنون

    پاسخ

  11. بیگدلی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  12. مهدی مختاری

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  13. یوسفی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۵ ب٫ظ

    اموزنده بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…