حفظ اصول معماری سنتی در روستاها ، رویکرد نظام مهندسی ساختمان گیلان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
314 حفظ اصول معماری سنتی در روستاها ، رویکرد نظام مهندسی ساختمان گیلان

به گزارش مجله ی خبری دلتا یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در رشته معماری گفت:رویکرد این سازمان حفظ اصول معماری بومی در ساخت و ساز روستاها است.

رضا رمضان نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی گیلان در تعیین ضوابط ساخت و ساز در روستاهای گیلان اصول معماری بومی را مد نظر قرار داده و همچنین استفاده از تکنولوژی و استفاده بهینه از انرژی را برای آنها پیش بینی کرده است.
وی با اشاره به بحران آب و خشکسالی در مناطق مختلف کشور افزود : بحران آب در مناطق مختلف کشور موجب مهاجرت به گیلان به ویژه در مناطق روستایی استان شده که به نظر می رسد در آینده بیشتر شاهد این نوع مهاجرت به استان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این مهاجرت، معماری بومی روستایی و بافت روستاهای گیلان را تهدید می کند ، برای پیشگیری از این آسیب ، الگوهای پیشنهادی خود را به سازندگان ارائه می کنیم تا ساخت و سازها بر اساس اصول معماری بومی منطقه انجام و بافت معماری هر منطقه حفظ شود.
رمضان نژاد خاطرنشان کرد: در الگوهای سازمان نظام مهندسی گیلان ضمن حفظ بافت سنتی به رعایت مصرف انرژی و مسائل سازه ای نیز توجه شده است.
وی تصریح کرد: در همین راستا، علاوه بر نقشه ها و الگوهای پیشنهادی کارشناسان این سازمان از پیشنهادات دیگر اساتید و نخبگان استفاده می شود.
وی از فراخوان مسابقه طراحی الگوهای پیشنهادی خانه‌های مسکونی در مناطق جلگه‌ای و ساحلی روستایی گیلان خبر داد و گفت: طراحان، اساتید و دانشجویان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را تا ۲۶ بهمن ماه امسال به دبیرخانه مسابقه در سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان ارسال کنند.
رمضان نژاد تصریح کرد: پس از اعلام نظر داوران الگوهای برتر در پنجم اسفند ماه همزمان با روز مهندس معرفی و تجلیل می‌شوند و آثار برتر هم برای استفاده عموم در سایت سازمان بارگذاری می‌شود.
این عضو هیات مدیره نظام مهندسی خاطرنشان کرد: اگر مهاجران اصول معماری بومی را رعایت کنند، علاوه بر انطباق ساخت و سازها با معماری بومی ، هویت معماری روستایی استان نیز حفظ می‌شود.
احداث پنج هزار واحد بوم‌گردی تا ۱۸ ماه آینده در گیلان هدفگذاری شده که در حال حاضر حدود ۳۰۰ روستا وارد این طرح شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…