ایرانگردی ، همدان

ایشان ۱۹۰ میلیون ساله هستند!(+ویدئو)

۱۴
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
با کهنسال‌ترین موجودی که می‌توانید ببینید ملاقات کنید. جناب علیصدر منتظر شماست!
غار علیصدر

تا به حال با یک پدیده ۱۹۰ میلیون ساله ملاقات کرده‌اید‌؟ احتمالا نه! پس درنگ نکنید. برای سفر به غار علیصدر برنامه بریزید و قدیمی‌ترین چیزی را که ممکن است در زندگی با آن ملاقات کنید از نزدیک ببینید. غار علیصدر در فهرست میراث طبیعی نیز به ثبت رسیده است. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به این غار زیبا سفر کنیم.

غار علیصدر طولانی‌ترین غار آبی- آهکی جهان و تنها غار تالابی ایران است که از دوران دوم زمین‌شناسی، یعنی دوران ژوراسیک به یادگار مانده است.

غار علیصدر

قبلا پناهگاه بود

شواهد نشان می‌دهد که غار علیصدر از گذشته‌های بسیار دور به عنوان پناهگاه مورد استفاده انسان‌های اولیه قرار می‌گرفت. تا پیش از خبر کشف علنی این غار، مردم بومی از آن به عنوان مکانی امن در برابر حمله اشرار استفاده می‌کردند و از آبش برای تامین آب مورد نیاز زمین‌های زراعی خود بهره می‌بردند.

اینجا باکتری ندارد

غار علیصدر مهم‌ترین و طولانی‌ترین غار قابل قایق‌رانی در ایران است. همه مسیرهای غار هنوز کشف نشده. داخل غار علیصدر نور طبیعی ندارد. از این‌رو حیات جانوری حتی در حد باکتری نیز درون غار وجود ندارد. دم و بازدم گردشگران و آلودگی‌های کف کفش‌های آنان به داخل غار سرایت می‌کند. اما چون سنگ‌های داخل غار تنفس می‌کنند و از طرفی شرایط رشد و تکثیر فراهم نیست، آلودگی‌ها پس از مدت کمی از بین می‌روند.

غار علیصدر

این آب خوردنی نیست

آبی که در اغلب دالان‌های غار علیصدر جاری است، آبی بی‌مزه و بی‌رنگ‌وبو و بسیار خنک است. آنقدر که سنگ‌‌ریزه‌های بستر رود نیز به راحتی قابل دیدن هستند؛ هرچند در بعضی نقاط ارتفاع آب تا ۱۴ متر نیز می‌رسد. می‌گویند آب غار علیصدر را نباید خورد. زیرا درصد املاح آهکی آن بسیار بالااست. از این رو امکان رسوب گذاری در کلیه‌ها وجود خواهد داشت.

index895 ایشان 190 میلیون ساله هستند!(+ویدئو)
غار علیصدر

این گل کلم‌ها خوردنی نیستند

شهرت غار علیصدر به دلیل اشکال رسوبی درون آن است که به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان ایجاد شده و جلوه‌های بی نظیری از زیبایی و ظرافت را به بیننده نشان می‌دهند. در بعضی تالارهای غار، چکنده (استالاگتیت)های زیبایی از سقف به سمت پایین ایجاد شده‌اند که شکل گل‌کلم به خود گرفته‌اند و به اندازه‌ای طبیعی به نظر می‌رسند که بازدیدکنندگان به اشتباه می‌افتند.

از کف زمین نیز چکیده (استالاگمیت)های منحصر به فردی مانند گیاهان عجیب و جادویی در رنگ‌های متفاوت روییده که چشم‌ها را خیره می‌کند. غار علیصدر با تونل‌های آبی، تالارها، جزیره‌ها، قندیل‌ها، سازه های آهک و کلسیمی و اشکال بدیع و طبیعی خود یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود.

غار علیصدر

داستان غار علیصدر

داستان بامزه‌ایی هم درباره نامگذاری این غار وجود دارد. در گذشته، روستای همجوار با غار، علی‌سرد نام داشت و غار را نیز به همین نام می‌شناختند. پس از کشف غار، پیمانکاری مسئولیت ساخت اقامتگاه گردشگری در کنار غار را بر عهده گرفت. روی تابلوی معرفی پروژه، اشتباها علی‌سرد، علیصدر نوشته شد و این نام روی غار ماند و کم‌کم روستای همجوار نیز علیصدر نام گرفت.

چطور برویم؟

شیوه رفتن به غار علیصدر کاملا به برنامه‌ریزی سفر شما وابسته است. اینکه مقصد پیشین شما کجا بوده و بعد از همدان قرار است به کجا سفر کنید.  اگر از مرکز ایران به سمت همدان می‌روید، بهترین مسیر استفاده از اتوبان ساوه است. انتهای این اتوبان به جاده قزوین- همدان می‌رسد. چند کیلومتر مانده به همدان، پلیس راه همدان- قزوین را می‌بینید. درست از همان حوالی در سمت راست خود تابلوی کبودرآهنگ را می‌توانید ببینید. این مسیر شما را به روستای علیصدر هدایت می‌کند. این مسیر را ادامه دهید تا به دوراهی قراگل برسید. مسیر سمت راست شما را مستقیم به علیصدر راهنمایی می‌کند. گرچه مسیر سمت چپ نیز به علیصدر می‌رسد. با این تفاوت که کمی طولانی‌تر است.

غار علیصدر

کی برویم؟

غار علیصدر در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر پذیرای ورود گردشگران است. در نیمه دوم سال نیز ساعت بازدید از ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر است. بهترین فصل بازدید دوره سرد سال است. زیرا مسافران کمتری آنجا هستند و خلوت‌تر است.

در روزهای پر بازدید و تعطیلات، در همه ساعت‌ها جمعیت زیادی حضور دارند و معمولا بازدیدها نیاز به صبرکردن و منتظر ماندن دارد. خبر خوب اینکه غار علیصدر هرگز تعطیل نیست. در همه روزهای سال، چه تعطیلات رسمی و چه ایام عزا، می‌توانید از غار دیدن کنید. تابستان هم برای سفر عالی است. مشکل، فقط شلوغی است.

غار علیصدر

نکات مهم در بازدید از غار

به‌عنوان یک گردشگر متعهد لازم است نکاتی را رعایت کنید. هر اندازه هم صحنه‌هایی که می‌بینید نفس‌گیر باشد، باز هم اجازه ندارید با استفاده از نور فلاش عکاسی کنید. البته مجاز هستید بی‌فلاش عکس بیندازید و یا فیلم بگیرید. سیگار نکشید. آلودگی صوتی ایجاد نکنید و تا حد ممکن سکوت کنید و از آرامش  و هوای پاک و بی گرد و غبار غار لذت ببرید. درون غار علیصدر نخورید و نیاشامید و مراقب باشید چیزی در آب نریزید. به هیچ عنوان تلاش نکنید قسمتی از سنگ‌های آهکی درون غار را با خود به عنوان یادگاری بیرون ببرید. حتی اگر یک ذره چند میلیمتری باشد. بطور خلاصه نه چیزی بگذارید و نه چیزی بردارید.

یادتان باشد قرار است سوار بر قایق، روی رودهای زیرزمینی که گاهی حتی تا ۱۴ متر عمق دارند، پارو بزنید. بنابراین جداً از شوخی درون قایق‌ها بپرهیزید و حتما جلیقه نجات بپوشید. بد نیست اگر  ژاکت سبکی به همراه داشته باشید. احتمالا مجبور می‌شوید بخشی از مسیر آبی را پدال بزنید تا قایق‌تان به حرکت درآید. آماده باشید. همچنین مسافتی را نیز پیاده بروید. پس کفش مناسب به پا کنید.

درون غار علیصدر مشکل پزشکی برای کسی ایجاد نمی‌کند. فقط ممکن است افرادی که از فضاهای بسته ترس دارند، دچار مشکل شوند که البته ترسی روانی است و در حقیقت خطر تهدیدکننده‌ای وجود ندارد.

غار علیصدر
غار علیصدر

۱۴ دیدگاه

  1. پویان

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

    جذاب و شگفت انگیز

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    خیلی زیباست. ممنون از شما

    پاسخ

  3. اشکان

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ق٫ظ

    علی حتما تشریف ببرید

    پاسخ

    • سینا

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

      قیمت بلیطش چقدره؟

      پاسخ

  4. پیمان

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    خیلی جای قشنگیه

    پاسخ

    • میلانی

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۱ ب٫ظ

      چه جالب
      نرفتم تا حالا

      پاسخ

  5. نامجو

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۸ ق٫ظ

    دیدنی است

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

    حتما ببینید

    پاسخ

  7. روزبهاني

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ق٫ظ

    بسیار زیبا ودیدنی

    پاسخ

  8. رسا

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۳۷ ق٫ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

  9. سعدی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۹ ق٫ظ

    واقعا عالی، ولیکن افسوس که قدر آن ندانیم.

    پاسخ

  10. بیگدلی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۴ ب٫ظ

    چندبار رفتم واقعا یکی از زیبایی های خلقته

    پاسخ

  11. فرهاد کرمی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  12. هوشمند

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ب٫ظ

    واقعا فضای عالی و دیدنیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…