کمترین رشد قیمت مسکن در ۵ منطقه جنوبی تهران

۶
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی اوضاع کنونی بازار حاکی است که قیمت مسکن در مناطق واقع در نیمه شمالی پایتخت به اشباع رسیده‌ است اما امکان دارد مناطق جنوبی ظرفیت کمی برای افزایش قیمت تا پایان شهریورماه ۹۸ داشته باشند.
رشد قیمت

آمار ها حاکی است که رشد قیمت مسکن  درسه سال گذشته در مناطق ۲۰، ۱۲، ۱۹، ۱۵ و ۱۸ کمتر از دیگر مناطق شهر تهران بوده است.

به گزارش مجله پیام دلتا، پنج منطقه‌ پیشتار رشد قیمت ملک در شهر تهران در سه سال اخیر به ترتیب مناطق ۲، ۵، ۲۲، ۱۴ و ۲۱ با  ۲۵۵، ۲۴۸، ۲۳۸، ۲۳۸ و ۲۳۶ درصد رشد قیمت در مقایسه با تیرماه ۹۵ بوده‌اند.

کمترین میزان افزایش قیمت مسکن نیز در مناطق ۲۰، ۱۲، ۱۹، ۱۵ و ۱۸ به ترتیب با ۱۶۸، ۱۷۹، ۱۸۴، ۱۸۵ و ۱۸۹  درصد روی داده است. همان طور که آمار نشان می‌دهد کمترین میزان افزایش قیمت در مناطق جنوبی بوده و در بین آن ها بالاترین میزان رشد قیمت مسکن به منطقه ۱۴ با ۲۳۸ درصد تعلق داشته است.

برای ظرفیت سنجی بازار مسکن در مناطق تهران، سال ۹۵ به عنوان یکی از سال‌هایی که بازار در رکود قرار داشت ملاک ارزیابی قرار گرفته است. تیرماه ۹۵ میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی درشهر تهران چهار میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بود که با افزایش ۲۱۵ درصدی به ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در تیرماه ۹۸ رسیده است.

بررسی اوضاع کنونی بازار حاکی است که قیمت مسکن در مناطق واقع در نیمه شمالی پایتخت به اشباع رسیده‌ است اما امکان دارد مناطق جنوبی ظرفیت کمی برای افزایش قیمت تا پایان شهریورماه ۹۸ داشته باشند. با این حال هنوز بیشترین تعداد معاملات در مناطق ۵، ۲ و ۴ انجام می‌شود که در تیرماه ۱۲.۳، ۹ و ۹ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش در تهران را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش در تیرماه ۹۸، بالغ بر ۷۱ درصد از کل معاملات شهر تهران به ترتیب در ۱۰ منطقه ۵، ۲، ۴، ۱۴، ۱۰، یک، ۷، ۱۵، ۸ و ۱۱ انجام شده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۹ درصد از قراردادهای خرید و فروش ملک را از آن خود کرده اند.

رشد قیمت

احتمال ایجاد تعادل قیمتی در مناطق شهر تهران

مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن می‌گوید: بازار مسکن از نفس افتاده که علتش هم کاهش توان خرید مردم است و با قیمت‌های کنونی امکان تامین مسکن برای متقاضیان موثر وجود ندارد. البته بعد از این‌که بازار به ثبات قیمتی می‌رسد طبیعی است که تا چند ماه با تلاطم‌هایی در برخی مناطق مواجه شویم و در تابستان امسال این مساله خود را نشان می‌دهد. ممکن  است قیمت‌ها در بعضی مناطق افزایش بیشتری داشته باشد، در مناطقی ثابت بماند یا کاهش یابد.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه معاملات مسکن در منطقه یک تهران اظهار کرد: سال گذشته معاملات و به تبع آن  قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران افزایش یافت اما در تیرماه  شاهد بودیم که معاملات منطقه یک از برخی  مناطق جنوبی نیز کمتر بود.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: از طرف دیگر تعداد معاملات شهر تهران به زیر ۵۰۰۰ مورد رسیده که یک رکورد بی‌سابقه  در شش سال گذشته بوده است. در شرایط کنونی، بازار مسکن تا پایان تابستان به تعادل قیمت در مناطق مختلف می‌رسد. اگرچه کاهش محسوس قیمت‌ها در افق درازمدت، محتمل نیست اما افزایش قیمت، بسیار بعید است.

منبع : ایسنا

۶ دیدگاه

  1. عاشوری

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۷ ب٫ظ

    بسیار مفید بود

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۰۳ ب٫ظ

    خوب بود تشکر

    پاسخ

  3. ملکی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۱ ب٫ظ

    ممنون از اطلاعات شما

    پاسخ

  4. داریوش کیانی راد

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. بهلولی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۵۵ ب٫ظ

    خیلی ممنون از اطلاع رسانی های خوب ومفید شما

    پاسخ

  6. مقدم

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۲ ب٫ظ

    جالبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…