معامله قولنامه ای چه ویژگی هایی دارد؟

۱۰
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سند ملک را شخصا ملاحظه و مطمئن شوید که ملک در وثیقه نباشد. همچنین اگر می‌خواهید خیالتان ازنظر اینکه فروشنده آن ملک را فقط به شما فروخته است راحت شود، می‌توانید از طریق کد رهگیری، پیگیری کنید که قبلا به فرد دیگر فروخته نشده باشد.
معامله قولنامه ای

شاید برای شما هم فرصت خرید یک خانه قولنامه‌‌ای پیش آمده است، اما به خاطر شک و تردیدی که نسبت به خرید آن دارید، دو دل مانده‌‌اید که چکار کنید و ترس از این که مبادا پولی را که سالها برای جمع کردن آن زحمت کشیده‌‌اید از دست بدهید، ممکن است شما را از خرید خانه قولنامه‌‌ای منصرف کند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که خرید خانه، با آگاهی کامل از نحوه تنظیم معامله قولنامه ای ، همیشه ترسناک نیست و ممکن است شما را به هدفتان که خانه دار شدن است برساند.

اگر خریدارید به این نکات توجه کنید:

۱- پیش از تنظیم معامله قولنامه ای بررسی کنید که مشاور املاکی که در آن جا قصد خرید یا فروش را دارید، از اتحادیه مجوز دارد یا نه. در ضمن حق بنگاه ‌دار باید در قولنامه درج شود. همچنین اسنادی که به امانت نزد مشاور املاک گذاشته می‌شود، در قرارداد عنوان شود.

۲- سند ملک را شخصا ملاحظه و مطمئن شوید که ملک در وثیقه نباشد. همچنین اگر می‌خواهید خیالتان ازنظر اینکه فروشنده آن ملک را فقط به شما فروخته است راحت شود، می‌توانید از طریق کد رهگیری، پیگیری کنید که قبلا به فرد دیگر فروخته نشده باشد.

۳- اگر کسی که قولنامه را امضا می‌کند، وکیل و نماینده مالک است، مطمئن شوید که نمایندگی او قانونی است و حق امضا در این مورد خاص را دارد.

۴- مالی که می خواهید بخرید ،اگر ارث به فروشنده رسیده، حتما گواهی انحصار وراثت و تسویه حساب مالیات بر ارث را ببینید.

۵- اگر ملکی را که می خواهید بخرید مستاجر دارد، با فروشنده بر سر زمان و نحوه تخلیه ملک توافق کنید.

۶- اگر ملک، چند نفر مالک داشته باشد، همه آن‌ها باید زیر قولنامه را امضا کنند، مگر اینکه یک نفر از طرف همه آن‌ها وکالت داشته باشد.

MOBAYENAME HOKME SANAD 1 معامله قولنامه ای چه ویژگی هایی دارد؟

۷-نکته ‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در قولنامه ذکر کنید که اگر درباره ملکی که به شما فروخته شده، فرد دیگری ادعای مالکیت کرد، مسئولیت جبران خسارت به عهده کیست.

۸- نکته مهم دیگر این است که علاوه بر امضای فروشنده و خریدار و مهر بنگاه دار، دو نفر شاهد مورد اعتماد دو طرف، زیر قولنامه را امضا کنند تا از مشکلات احتمالی آینده پیشگیری شود. فراموش نکنید در قولنامه تاریخ و محل دفتر خانه ‌ای را که باید فروشنده در آن جا سند ملک را به نام شما ثبت کند حتما درج کنید.

۹- امروزه نسخه‌های چاپی قولنامه وجود دارد. از نوشتن و امضا کردن قولنامه‌های دستی خودداری کنید. قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود. یک نسخه دست خریدار، یک نسخه برای فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه دار می‌ماند.

۱۰- اگر در روز مقرر به دفتر خانه رفتید و فروشنده نیامده بود، یک گواهی عدم حضور فروشنده از سردفتر بگیرید و به دادگاه مراجعه کنید. با تقدیم دادخواست به همراه گواهی، الزام فروشنده به حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال سند به نام خودتان را از دادگاه بخواهید. اگر باز هم فروشنده امتناع کرد، نماینده اجرای احکام به جای او سند را امضا خواهد کرد.

معامله قولنامه ای

اگر فروشنده هستید:

اگر شما فروشنده اید، پیش از هر گونه دردسر ،از توان مالی خریدار برای پرداخت مبلغ معامله مطمئن شوید. هم چنین در صورتی که قرار است مبلغ معامله از طریق چک پرداخت شود، اگر چک خریدار برگشت خورد، شما فقط می‌توانید تقاضای قیمت چک را بکنید و اختیاری درباره برهم زدن معامله ندارید. فقط یک راه وجود دارد و آن این است که شرط برهم زدن معامله را در صورت برگشت خوردن چک، در قولنامه بگنجانید.

علاوه بر این می‌توانید در زمان تنظیم معامله قولنامه ای در متن قرارداد تصریح کنید که اگر در روزی که برای مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند مشخص شده، خریدار حضور نیابد یا پول مورد نیاز را همراه نداشته باشد، معامله «فسخ» ، یعنی به خودی خود منتفی شود. حتی می‌توانید پا را از این هم فراتر بگذارید و قید کنید که اگر این اتفاق افتاد این مال را بدون نیاز به مراجعه به دادگاه به هر کس دیگری که بخواهید می‌فروشید.

۱۰ دیدگاه

  1. محسنی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۲۷ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. پویا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ب٫ظ

    سلام
    خیلی بکارم اومد.
    لطفا ازاین قبیل مطالب بیشتر منتشر کنید.

    پاسخ

  3. ملکی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۷ ب٫ظ

    واقعاسپاس فراوان بابت مطالب خوبتون

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۹ ب٫ظ

    جامع و مفید بود

    پاسخ

  5. حسین حسین

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

    بسیار مفید و ارزنده بود،ممنونم

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

  7. امیر زندمنش

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۲ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  8. فرهاد کرمی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۰ ب٫ظ

  9. هوشمند

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۱۸ ب٫ظ

    مفید و کاربردی بود ممنون

    پاسخ

  10. بهلولی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ب٫ظ

    ممنون از دانستنیهای حقوقی و سایر مطالب جذاب مجله دلتا. درود بر شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …