آنچه مستاجران هنگام قرارداد اجاره باید بدانند

۷
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر می‌خواهید از نظر مالی دچار ضرر نشوید، سعی کنید قبل از تحویل گرفتن آپارتمان، از خسارت های وارد به ملک فهرست تهیه کنید.
اجاره نامه

اگرچه اجاره کردن خانه، به ‌اندازه خریدن آن، قرارداد پرهزینه‌ای نیست، اما افراد هنگام امضا اجاره نامه باید نکات مهمی را رعایت کنند تا متحمل ضرر و زیان‌های مالی نشوند.

هم اکنون، به دلیل افزایش چندین برابری قیمت ملک و در نتیجه اجاره بها، یافتن مسکن اجاره‌ای برای مستاجران از همیشه دشوارتر شده و افراد وقتی درنهایت موفق به یافتن آپارتمان موردنظر خود می‌شوند می‌خواهند تا هرچه سریع‌تر قال قضیه را بکنند در نتیجه این امکان که تن به پذیرفتن شرایطی دهند که به‌ نفع آنان نیست، وجود دارد. همچنین به دلیل امضا قرارداد، امکان هیچ اعتراضی  هم ندارند. بنابراین ما در این مطلب سعی کرده ایم نکاتی را که باید مستاجران قبل از اجاره مسکن به آن‌ها توجه کنند برایتان شرح دهیم تا شاید از ضرر و زیان شما جلوگیری شود.

نکات مهم برای مستاجران:

۱.خواندن متن اجاره نامه

امضای یک قرارداد قانونی که مفاد آن را نخوانده‌اید، مقدمه گرفتاری های بسیاری است و می تواند شما را دچار عواقب جدی آن کند. اجاره‌ نامه یک سند بسیار مهم است که باید حتماً به‌صورت کتبی و در بنگاه های املاک معتبر ثبت شود. پس به هیچ‌عنوان به دلیل اینکه کمیسیون بنگاه املاک را نپردازید، به ‌صورت توافقی ملکی را اجاره نکنید. حتی به‌صورت دستی هم اجاره‌نامه را ننویسید. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل، شما نمی‌توانید ادعایی مبنی بر اثبات اجاره ملک یا اجاره مسکن داشته باشید و حقوق خود را از دست می‌دهید. همچنین ممکن است ماجرا کاملاً به نفع صاحب ‌ملک تمام‌ شده و شما ضرر بسیار زیادی را متحمل شوید.

اجاره نامه

در ضمن، درهنگام خواندن قرارداد، به مدت‌ آن توجه کنید که معمولا از ابتدای یا انتهای ماه آغاز می‌شود و نیز به بندها و تبصره‌های قرارداد به‌ خصوص محدودیت‌های تعیین شده در آن بسیار دقت کنید.

۲. فهرست‌برداری از خسارت‌های کنونی

اگر می‌خواهید از نظر مالی دچار ضرر نشوید، سعی کنید قبل از تحویل گرفتن آپارتمان، از خسارت‎های وارد به ملک فهرست تهیه کنید. این کار یکی از بهترین روش‌ها برای مستند کردن مشکلات آپارتمان است. حتی شاید لازم باشد از نقاط آسیب‌دیده عکس بگیرید و این اسناد را به امضای دو طرف رسانده و ضمیمه قرارداد کنید.

۳. دریافت بیمه ازسوی موجر

اگر فکر کنید که بیمه مالک (مانند بیمه حوادث اعم از آتش‎سوزی، خسارت و…)، شما را در هنگام وقوع حوادث نظیر بلایای طبیعی پوشش می‌دهد، سخت در اشتباه هستید. اگر وسایل شخصی شما سرقت شده یا دچار خسارت شود (مثلا درصورت وقوع حریق در واحد شخصی)، و یا در صورت منقضی شدن اعتبار بیمه نامه، موجر مسئولیتی در قبال این قضیه نخواهد داشت.

اجاره نامه

۴.رسید دریافت کنید!

برای هرگونه پولی که برای اجاره ملک پرداخت می‌کنید، حتی کمترین آن‌ها، رسید دریافت کنید. خصوصا وقتی‎که پول نقد پرداخت می‌کنید. زیرا بدون داشتن رسید، صاحب‌خانه می‌تواند ادعا کند که مبلغی از جانب شما دریافت نکرده است. اگر هم برای هر مسئله‌ای، چه ودیعه و چه اجاره، چک صادر می‌کنید، حتما شماره‌ی چک‌ها را در اجاره‌ نامه ثبت کنید. با چشم‌باز عمل کرده و همه‌ی جوانب را رعایت کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۵۲ ب٫ظ

    سلام با تشکر مطالب قابل توجه و آموزنده بود چون تا به حال نمدانستم درود بر شما

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

      با سپاس از همراهی شما فرهیخته گرامی.

      پاسخ

  2. شمس

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

    ممنون ااز راهنمایی شما

    پاسخ

  3. دانش

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۰:۱۱ ق٫ظ

    سلام

    عالی بود

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۵ ب٫ظ

    کاربردی و خوب بود تشکر

    پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۷ ب٫ظ

  6. بهلولی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۰ ب٫ظ

    خیلی جالب و مفید بود. ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …