اخبار مسکن

قیمت مسکن ارزان خواهد شد؟

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خانه که از اردیبهشت سال قبل آغاز شد هر ماه فاصله‌ بین مردم و خانه‌دار شدن آنها را بلندمدت‌تر کرده است.
قیمت مسکن ارزان خواهد شد

پس از اوج گیری نامناسب قیمت مسکن ظاهراً دیگر امیدی به پایین آمدن قیمت‌های کاذب موجود در حوزه مسکن نیست. یک کارشناس اقتصادی با اشاره به گزارش بانک مرکزی از افزایش ۱۱.۲ درصدی قیمت خانه در منطقه یک تهران گفت: «قیمت‌های فعلی به ویژه در مناطق اعیان نشین شهر تهران به شدت حبابی است و نمایانگر قیمت واقعی این خانه‌ها نیست. ضمن اینکه اگر سرمایه‌های سرگردان به سمت ساخت خانه برای طبقه متوسط هدایت شوند قیمت‌های فعلی دوام نمی‌آورند.»

به گزارش پیام دلتا به نقل از ایرنا، هر چند گزارش اخیر بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن در ۱۲ منطقه شهر تهران در تیرماه نسبت به ماه قبل خبر می‌دهد اما با این‌حال قدرت خرید افزایش نیافته و مردم نمی‌توانند از فرصت کاهش قیمت‌ها به عنوان راهی برای خانه دارشدن استفاده کنند.

در حالی که میانگین قیمت مسکن در تیر امسال در تهران به اذعان بانک مرکزی به رقم ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در هر مترمربع رسیده است، تسهیلات بانکی صندوق پس انداز یکم بانک مسکن برای زوجین با رقم ۱۶۰میلیون تومان فقط به ۱۱ متر خرید خانه در شهر تهران کمک می‌کند.

گزارش اخیر بانک مرکزی اذعان دارد که روند کاهشی قیمت مسکن در برخی مناطق تهران به هیج وجه مشاهده نشده است و برای مثال در منطقه یک تهران شاهد ادامه افزایش قیمت‌ها هستیم تا جایی که بهای مسکن در منطقه یک در ماه گذشته ۱۱.۲ درصد رشد داشته است و اکنون به قیمت هر متر مربع ۲۹ میلیون تومان رسیده است و وام مسکن فعلی در مناطق بالای شهر تهران عملاً همان کارآرایی ۱۱ متری خود را هم از دست می‌دهد.

در همین راستا بهمن آرمان کارشناس مسائل اقتصادی وضعیت بازار مسکن را به بیماری که با مُسکن‌های موقت در حال درمان است توصیف کرد و گفت: «افزایش قدرت خرید مردم با افزایش عرضه مسکن ممکن می‌شود.»

وی ادامه داد: «هزینه ساخت هر مترمربع خانه، اکنون بیشتر از ۲ میلیون تومان نیست اما آنچه باعث می‌شود قیمت خانه در برخی مناطق تهران به بیشتر از ۲۰ میلیون تومان برسد. این است که از طریق انبوه سازی ارزان سازی صورت نمی‌گیرد؛ ضمن اینکه قیمت زمین ۶۰ درصد قیمت تمام شده هر متر مربع ساختمان است.»

آرمان اضافه کرد: «قبلاً این نسبت ۵۰-۵۰ بود اما الان به دلیل افزایش قیمت زمین؛ فقط ۳۰ درصد هزینه ساخت است.»

قیمت مسکن ارزان خواهد شد

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «در چنین شرایطی و به ویژه اینکه بورس اوراق بهادار دیگر مکان جذابی برای تامین منابع مالی نیست پول‌های سرگردان به سمت سوداگری مسکن هدایت می‌شود و طبیعتاً یک مقدار زیادی از قیمت واحدهای مسکونی در ایران متاثر از کاهش شدید عرضه و سرمایه‌های سرگردانی که به سمت مسکن می آیند.»

وی تصریح‌کرد: «قیمت‌های فعلی به ویژه در مناطق اعیان نشین شهر تهران به شدت حبابی است و نمایانگر قیمت واقعی این خانه‌ها نیست.»

آرمان الگوبرداری از مدل‌های جهانی حل بحران مسکن را راهکار مناسبی برای خروج از این وضعیت دانست و گفت: «در ترکیه دولت ابتدا زمینه ساخت مسکن را فراهم کرد مثلاً اگر به فرودگاه استانبول در بخش شرقی شهر بروید در مساحتی چندین برابر شهراک اکتابان ایران ساختمان‌های زیادی به کمک دولت برای قشرهای کم درآمد ساخته شده است.»

وی اضافه کرد: «قیمت تمام شده این خانه‌ها در اندازه قدرت خرید طبقه متوسط است. چرا که طبقه مرفه در کشورهای جهان با استفاده از نقشه‌های موجود سفارش ساخت به انبوه سازان می‌دهند و می‌توانند خانه‌های ویلایی داشته باشند، اما برای قشر کم درآمد دولت راهکار در افزایش عرضه دیده شده است.»

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: «میانگین قیمت مسکن در تهران که اتفاقاً در جنوب شهر و بالای شهر تفاوت دارد، حاکی از این است که قدرت خرید مردم با استفاده از تسهیلات بانک مسکن به مراتب کمتر از ۱۱ متر است؛ بنابراین تسهیلات بانکی دیگر اثرگذاری خود را از دست داده است.»

وی به طرح اقدام ملی اشاره کرد و گفت: «اگر عرضه مسکن در ایران افزایش پیدا کند و دولت زمین‌های در اختیار خود را که در مکان‌های مناسبی قرار دارند در معرض ساخت و ساز قرار دهد، مسکن ارزان به دست مردم می‌رسد. خیلی از پادگان‌های ما در مرکز شهر قرار گرفتند و مطابق قانون باید خارج از شهر باشند. این زمین‌ها می‌تواند در اختیار مسکن سازان چه تعاونی و چه شرکتی قرار گیرد تا مجموعه‌های مسکن ارزان قیمت از طریق انبوه سازی ایجاد کنند.»

وی در انتها گفت: «در این صورت قیمت مسکن تعدیل شده و جامعه بیشتری از مستاجران در ایران صاحب خانه می‌شوند.»

۵ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۷ ب٫ظ

    مفیید بود

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  3. امیر زندمنش

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    خیلی هم عالی

    پاسخ

  4. رحیمی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  5. بهلولی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    ممنون. مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…