افزایش تسهیلات ؛ راهکار رونق بازار مسکن

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به افزایش چشم گیر قیمت مسکن در یک سال گذشته ، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان بازار مسکن اعلام کرده‌اند که  راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن در چنین شرایطی افزایش نرخ تسهیلات خرید مسکن است.
افزایش تسهیلات

این روز‌ها اوضاع بازار مسکن به گونه‌ای است که بسیاری از خریداران  و همچنین فروشندگان،  چشم انتظار تحولی در بازار  هستند به طوری که اغلب خریداران  همچنان افزایش تسهیلات مسکن را انتظار می کشند.

به گزارش مجله پیام دلتا ، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چندین بار به صراحت اعلام کرده است که تسهیلات خرید مسکن افزایش نمی‌یابد و ما در پی راهکار‌های دیگری برای بهبود و رونق بازار مسکن هستیم. این در حالی است که چند ماه پیش اعلام شد متقاضیانی که قادر به پرداخت اقساط بیشتری هستند می‌توانند تسهیلات خرید تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان هم دریافت کنند.

البته با توجه به افزایش چشم گیر قیمت مسکن در یک سال گذشته ، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان بازار مسکن اعلام کرده‌اند که  راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن در چنین شرایطی افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن است.

سقف تسهیلات مسکن پر شده است

رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن چندی پیش در همین خصوص  با بیان اینکه شورای پول و اعتبار افزایش سقف تخصیص سهم شرکت‌های حوزه مسکن را تصویب کرده است، گفت: این شورا ارقامی را با عنوان سقف تسهیلات اعلام کرد که شامل ۱۶۰ و ۲۵۰ میلیون تومان است. او افزود: این تسهیلات به سازندگان داده می‌شود و قابل تقسیط و انتقال به خریدار است.

وی توضیح داد: برای افزایش سقف تسهیلات مسکن هیچ مصوبه‌ای وجود نداشت و برای این پیشنهاد بانک مسکن که به بانک مرکزی  ارائه شده هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

دریافت تسهیلات بیشتر با پرداخت اقساط بیشتر

وزیر راه و شهرسازی ، تصریح کرد: به دنبال آن‌هستیم مصوبه‌ای را از شورای پول واعتبار دریافت کنیم تا افرادی که قادر به پرداخت اقساط بیشتری هستند بتوانند از بانک عامل، تسهیلات بهتری دریافت کنند.

افزایش تسهیلات

محمد اسلامی توضیح داد: با بانک مرکزی در این باره صحبت شده و موافقت کرده اند البته باید  این موضوع را پیگیری تا بتوانیم آن را به عنوان تبصره اضافه کنیم و مبلغ را افزایش دهیم.

وزیر راه وشهرسازی در باره مدت بازپرداخت اقساط هم گفت: بستگی به دریافت کننده تسهیلات دارد که چه میزان می‌تواند تسهیلات پرداخت کند البته حداکثر اقساط ۱۵ ساله است.

تسهیلات خرید مسکن باید به سازندگان پرداخت شود

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان ، با بیان اینکه باید تسهیلات خرید مسکن به سازنده مسکن و انبوه سازان پرداخت شود گفت: هم اکنون تسهیلات مستقیما به خریدار مسکن تعلق می گیرد و همین موضوع باعث می‌شود که متقاضیان نتوانند واحد‌های مسکونی متناسب با سلیقه خود خریداری کنند.

وی افزود: هم اکنون این تسهیلات جوابگوی شرایط کنونی بازار مسکن نیست و قشر های ضیف جامعه بعید است که بتوانند واحد مسکونی حتی در متراژ‌های کوچک هم خریداری کنند.

رهبر تاکید کرد: سازندگان با تسهیلات و همچنین با زمین‌های رایگان می‌توانند واحد‌های مسکونی با قیمت تمام شده پایین به متقاضیان واگذار کنند.

1 18 افزایش تسهیلات ؛ راهکار رونق بازار مسکن

تسهیلات مسکن فقط جوابگوی ۱۵ تا ۱۶ مربع  خانه است

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان نیز با بیان اینکه واگذاری تسهیلات به سازندگان  می‌تواند به بازار مسکن کمک کند گفت: هم اکنون شرایط در این بازار به گونه‌ای نیست که انبوه سازان و سازندگان واحد‌های صنعتی ساز بسازند و بیشترین واحد‌های مسکونی به شیوه سنتی است بنابراین در این شرایط باید تسهیلات به خریداران واگذار شود.

حسام عقبایی اظهار کرد: هم اکنون تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی فقط ۱۶ درصد از قیمت مسکن را تامین می‌کند و این درحالی است که در بسیاری از کشور‌ها بیش از ۸۰ درصد از قیمت مسکن را از طریق تسهیلات پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تسهیلات مسکن باید در ایران به گونه‌ای باشد که مدت بازپرداخت آن به بیش از نیم قرن برسد، اما هم اکنون مدت آن در ایران کمتر از ۱۵ سال است تصریح کرد: متاسفانه سود تسهیلات پرداختی خرید مسکن در ایران بسیار بالا است به همین دلیل میزان استقبال از آن کاهش یافته است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

۶ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۵۷ ب٫ظ

    بسیار خوب

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۹ ق٫ظ

    ان شالا که دوباره بازار ملک رونق پیدا میکنه

    پاسخ

  3. آقازاده

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۲ ق٫ظ

    ای بابا بازم

    پاسخ

  4. مهدی فراهانی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

  5. علي حنيفه پور

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

    میزان تسهیلات بانک مسکن به نسبت افزایش بی رویه قیمت مسکن بسیار ناچیز هست.

    پاسخ

  6. رحیمی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…