هنگام نوشتن سفته به این نکات توجه کنید

۸
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قانون برای چک علاوه بر ضمانت اجرای حقوقی، ضمانت اجرای کیفری نیز پیش‌بینی شده است اما قانونگذار در مورد سفته، فقط ضمانت اجرای حقوقی در نظر گرفته است.
سفته

سفته ، یکی از اسناد تجاری است که باید در نوشتن آن بسیار دقت کرد، زیرا در غیر این‎صورت می‎تواند برای شما مشکلاتی در پی داشته باشد. به طور کلی قانونگذار، برای چک ضمانت اجرای بیشتر و قوی‌تری قائل شده و اگر طلبکاری بابت طلب خود چک دریافت کند، مسلما تسهیلات قانونی بیشتری در اختیار خواهد داشت.

نکات مهمی که در مورد این سند باید بدانید:

سفته می‌تواند در وجه شخص یا حامل صادر شود که بعد از صدور ،تکالیفی برای صادر‌کننده و حقوقی برای دارنده ایجاد می‌کند. به این صورت که  فرد متعهد نمی‌تواند از پرداخت وجه شانه خالی کند، درواقع امکان پشیمانی و برگشت وجود ندارد و اگر صادرکننده‌ وجه را پرداخت نکند، باید خسارت تأخیر تادیه پرداخت شود و بر همین اساس است که با توجه به تأخیر در پرداخت وجه آن، فرد صادر‌کننده سفته و بدهکار باید خسارت میزان گذشت زمان را نیز بپردازند.

دارنده سفته باید در زمان سررسید، وجه را مطالبه کند و اگر وجه آن پرداخت نشد، دارنده باید تا ده روز از تاریخ سر رسید، سفته را واخواست کند، در غیر این صورت، پس از گذشت زمان ده روز، حق واخواست برای فرد از بین می‎رود. برای واخواست سفته‌ها نیازی نیست که از تاریخ سررسید تا روز دهم صبر کرد، می‌توان از فردای روز سررسید تا روز دهم، یکی از روزها را به واخواست سفته اختصاص داد.

سفته علاوه بر مهر یا امضا، باید تاریخ داشته باشد و در ضمن، درج مبلغی که باید پرداخت شود، با تمام حروف ضروری است.

سفته

پشت‌نویسی سفته مانند چک، برای انتقال سفته به دیگری یا وصول وجه آن است. درواقع اگر پشت‌نویسی برای انتقال باشد، دارنده جدید سفته نیز مشمول تمام حقوقی است که به آن سند تعلق دارد.

انتقال سفته با امضای دارنده آن صورت می‎گیرد و همچنین دارنده سفته می‎تواند برای وصول وجه آن به دیگری وکالت دهد که در این صورت باید وکالت برای وصول قید شود.

چنانچه یک نفر به عنوان ضامن پشت سفته را امضا کند، تکالیفی بر عهده او خواهد بود.

کسی که پشت سفته را امضا کرده ضامن است یا ظهر نویس؟

یکی از مشکلاتی که در مورد سفته وجود دارد، تشخیص این موضوع است که امضا کننده به چه عنوانی پشت سفته را امضا کرده است.

توصیه می‌شود اگر شخصی می‌خواهد از دیگری به عنوان ضامن در پشت سفته، امضا بگیرد، در همان زمان بر این موضوع تاکید داشته باشد که زیر امضا عباراتی مانند «به عنوان ضامن» یا «ضمانت می‌کند» یا «پرداخت وجه این سفته را تضمین می‌کنم» و عبارات مشابه را حتما بنویسد، زیرا معنای ضمانت را می‌رساند و اگر در آینده صادرکننده این سند، تکلیف قانونی خود را انجام نداد، شخصی که ضامن است نمی تواند مدعی شود که من به عنوان ظهرنویس امضا کرده‌ام و نه ضامن.

سفته

در قانون برای چک علاوه بر ضمانت اجرای حقوقی، ضمانت اجرای کیفری نیز پیش‌بینی شده است، اما قانونگذار در مورد سفته، فقط ضمانت اجرای حقوقی در نظر گرفته است. به این معنا که اگر شخصی سفته‌ای صادر کند و در تاریخ سررسید واخواست شود، فقط دارنده آن می‌تواند از طریق دعوای حقوقی، وجه آن را مطالبه کند و حق طرح دعوای کیفری را نخواهد داشت.

سند تجاری سفته از طریق دایره اجرای اداره ثبت، شدنی اجرا نیست و اقدامی که دارنده آن می‌تواند انجام دهد، این است که طی دادخواستی به دادگاه حقوقی، وجه آن را مطالبه کند و پس از صدور رأی و قطعی شدن آن و صدور اجراییه، قابل اجرا خواهد بود.

ضمانت اجرایی اولیه سفته مطالبات حقوقی حبس و زندان نیست و اگر حکم قطعی محکومیت صادر شده و محکوم‌علیه با جود تمکن مالی از پرداخت وجه خودداری  کند، طبق قانون نحوه اجرای محکومیت مالی مصوب ۱۳۹۴، می‌توان محکوم‌علیه را تا زمان پرداخت بازداشت کرد و این بازداشت ضمانت اجرایی مرحله دوم است، چون موضوع اصلی خسارت و جریمه درنظر گرفته می‌شود.

۸ دیدگاه

  1. رفیعی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۵ ق٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانیتون

    پاسخ

  2. رضایی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    مفیدوکاربردی

    پاسخ

  3. ماکان

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. آقازاده

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    خیلی مفیده

    پاسخ

  5. هوشمند

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۷ ب٫ظ

    دستتون درد نکنه

    پاسخ

  6. نعمت زاده

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۸ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  7. دانشی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    خیلی کار خطرناکیه

    پاسخ

  8. بهلولی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    ممنون از مطالب مفیدتون.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …