شب ادراری کودکان

۷
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا کودک شما هم شب‌ها ادرار می‌کند؟ به جای سرزنش کودک‎تان با روش‎های طب سنتی بیماری او را درمان کنید.
ادرار کودک

شب ادراری یک مشکل بسیار رایج در میان نوزادان و کودکان کم سن و سال است. این فرایند کاملا ناخودآگاه و در هنگام خواب رخ می‌دهد.

به گزارش مجله دلتا، شب ادراری در کودکان زیر ۶ سال یا بالای آن می‎تواند رخ دهد؛ علت‎های مختلفی برای این حالت وجود دارد؛ مثلا ممکن است کودک شما در محیط استرس‌زایی باشد یا اختلال خواب یا مثانه داشته باشد یا حتی از موضوعی ترسیده باشد و این حالت در او ایجاد شود. البته والدین در این مواقع نباید عصبانی شوند بلکه باید سعی کنند تا مشکل را ریشه‌یابی کرده و  به جای سرزنش کوک در پی درمان آن باشند.

ادرار کودکان

چرا کودکان شب ادراری دارند؟

مشکل شب ادراری کودکان به عوامل دیگری چون کوچک بودن مثانه، تجمع بیش از حد ادرار، عفونت دستگاه تناسلی و حتی مجاری ادراری، یبوست مزمن و عدم تعادل هورمون‌های بدن کودک مرتبط است.

جالب است بدانید که برخی از کودکان خواب عمیقی دارند؛ از این رو هشدار‌های ارسال‌شده از پر بودن مثانه را حس نمی‌کنند؛ در نتیجه وقتی ظرفیت مثانه بیش از اندازه پر می‌شود، دچار شب ادراری می‌شوند.

تحقیقات نشان می‎دهد که مشکل شب ادراری می‌تواند ناشی از مشکلات وراثتی هم باشد؛ زیرا در خانه‌هایی که کودکان‌شان به شب ادراری مبتلا هستند، این مورد ممکن است برای نوزاد کوچک‌تر نیز وجود داشته باشد؛ از این رو اگر والدین کودکی دارند که دچار شب ادراری است، باید مراقبت بیشتری در مورد کودکان آینده خود داشته باشند.

ادرار کودک

طب سنتی و درمان شب ادراری کودکان

بسیاری از گیاهان سنتی می‌توانند این بیماری را برای کودکان درمان یا تا حد زیادی قابل کنترل کنند. اگر کودک شما هم این مشکل را دارد، ضمن اصلاح سبک تغذیه، از موارد زیر برای بهبود وضعیت او استفاده کنید.

دارچین

دارچین یکی از ساده‌ترین دارو‌های خانگی برای کودک‌تان است تا آن‌ها خواب راحت و سبکی را تجربه کنند و در صورت پر شدن مثانه‌شان در طول شب دچار شب ادراری نشوند. شما می‌توانید به کودک خود به صورت روزانه یک وعده دارچین بخورانید. البته این کار را می‌توانید با مزه‌دار کردن نوشیدنی‌ها و دیگر غذا‌ها با دارچین انجام دهید.

انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی با توجه به خواصی که دارد، می‌تواند یک درمانگر طبیعی برای شب ادراری کودکان باشد. شما برای اینکه بتوانید این ماده را در اختیار کودک خود قرار دهید، ابتدا مقداری از آن را خرد کرده و به همراه عسل و یک قاشق چای‌خوری زردچوبه مخلوط کنید و هر روز صبح به میزان یک قاشق غذاخوری به فرزند خود بخورانید.

کرنبری

آب کرنبری با توجه به خواص درمانی که دارد، برای درمان دستگاه مثانه و مجاری ادراری بسیار مناسب است؛ از این رو مصرف این میوه برای کودکان مبتلا به شب ادراری توصیه می‌شود. اگرچه توصیه می‌شود از مصرف مایعات قبل از خواب هم صرف نظر شود.

گردو و کشمش

گردو و کشمش نیز می‌تواند برای کاهش فرکانس در خوابیدن مورد استفاده قرار گیرند. همان طورکه می‌دانید بسیاری کودکان از خوردن کشمش و گردو لذت می‌برند؛ از این رو شما مشکلی برای خوراندن این مواد به کودکان ندارید.

عسل

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای درمان شب ادراری که باعث شود کودکان راحت و زود از خواب بیدار شوند، خوردن عسل طبیعی است.  به مادران توصیه می‌شود که به کودک خود عسل بدهند.

سرکه سیب

سرکه سیب به بدن کمک می‌کند تا PH آن را کنترل کند. البته این ماده یک سم‌زدای قوی و درمانی برای یبوست نیز است. والدین می‌توانند از این ماده برای درمان شب ادراری کودکان بهره ببرند.

نکته‌های طلایی برای والدین

به هیچ عنوان با کودکی که شب ادراری دارد، بد برخورد نکنید؛ زیرا استرس و اضطراب ایجاد‎شده می‌تواند اوضاع فرزندتان را بدتر کند. در چنین شرایطی کلمات محبت‌آمیز به مراتب می‌تواند تاثیر‌گذار‌تر باشند؛ زیرا این امر اصلا در اختیار کودکان نیست.

  • قبل از رفتن به تخت‌خواب فرزندتان را تشویق کنید تا مثانه خود را خالی کند.
  • کودک خود را تشویق کنید که مایعات بیشتری در صبح و بعد از ظهر بنوشد اما مصرف مایعات در شب را محدود کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار حتی شکلات داغ پرهیز کنید؛ زیرا این مواد باعث تحریک مثانه می‌شوند.

بنابراین به یاد داشته باشید که نقش روانی والدین برای درمان این بیماری بسیار موثر است حتی موثرتر از طب سنتی!

۷ دیدگاه

  1. حسین

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۷ ق٫ظ

    شب ادراری یک علت اصلی دارد و یک درمان خاص . تمام علتهایی که بیان می شود ممکن است باعث شب ادراری گردد اما درمانهایی که ارائه می شود خیلی اثر کمی دارد . بهترین و فوری ترین و قطعی ترین روش درمان شب ادراری که کمتر از دو هفته بیمار را معالجه می کند . در سایت درمان آسان بیماریها و آدرس https://darman100dar100.com بیاموزید.

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۸ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

      ممنون از نظرتون

      پاسخ

  3. هوشمند

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۰ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود ممنون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

      ممنون از نظرتون

      پاسخ

  4. یوسفی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۵ ب٫ظ

    مرسی از مطالب مفیدتون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…