شیر طلا ؛ خوراکی عجیب بیابانی!(+ویدئو)

۸
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شیر یا شتر؟ شاید هم شیر شتر! این ماده‌ی مغذی که با شیر گاو برابری می‎کند؛ خواص بی‌نظیری دارد؛ پس با ما همراه باشید.
شیر شتر

شیر شتر یا همان طلای سفید بیابان، دارای فواید و خواص فوق‎العاده است و مصرف این خوراکی برای سلامتی و زیبایی بسیار مفید است، در ادامه از ارزش غذایی و خواص بی نظیر این ماده‎ی مغذی آگاه خواهید شد.

به گزارش مجله دلتا، حتما شنیده‎اید که شیر شتر بیماری‎های زیادی مثل اختلالات کبدی، دیابت و.. را درمان می‎کند؛ این در حالی است که ممکن است شیر گاو نتواند با ارزش غذایی این ماده برابری کند! در حقیقت شیر شتر که به دوغ شتر نیز معروف است، ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر گاو یا گوسفند دارد. اما این طلای ناب بیابانی چه خواص دیگری برای بدن ما دارد؟

شیر شتر

ارزش غذایی شیر شتر

شیر شتر کالری و چربی اشباع‌شده کمتری نسبت به شیر گاو دارد. یک لیوان شیر شتر فقط ۱۱۰ کالری و ۴.۵ گرم چربی دارد، در حالی که شیر گاو ۱۵۰ کالری و ۸ گرم چربی دارد. شیر شتر همچنین تقریبا نصف شیر گاو چربی اشباع‎شده دارد؛ یعنی ۳ گرم در برابر ۸ گرم.

شیر شتر اساسا نسبت به شیر گاو از مقدار بیشتری ویتامینB3، آهن و ویتامین C برخوردار است و لاکتوز کمتری نیز دارد؛ بنابراین افرادی که با  تحمل لاکتوز مشکل دارند، برای هضم شیر شتر، اغلب به مشکلی بر نمی‎خورند.

تفاوتهای قابل توجه شیر شتر و شیر گاو

  • در مورد میزان ویتامین A و B2 و پروتئین از شیر گاو غنی‎تر است.
  • ۳ برابر شیر گاو ویتامین C دارد.
  • شیر شتر خاصیت آنتی‎بیوتیکی و آنتی‎ویروسی موثرتری دارد.
  • شیر شتر به راحتی متبلور نمی‎شود و راحت‎تر هضم می‎شود.

مطالعات نشان می‎دهد که این شیر عوامل دارویی بسیار زیادی دارد. پروتئین لاکتوفرین در این شیر که ده بار بیشتر از شیر گاو  است، خاصیت آنتی باکتریال و ضد ویروسی و همچنین قابلیت مبارزه با بیماری‎هایی مثل سرطان، آلزایمر، هپاتیت C، سل، زخم معده، دیابت و ایدز را دارد.

این حیوان جزء محصولات تمام ارگانیک است و جالب است بدانید به دلیل خواص بالای این شیر برخی از دانشمندان نام «طلای سفید بیابان» را برای آن انتخاب کرده‎اند!

شیر شتر

خواص درمانی شیر شتر

درمان‎کننده‎ی آلرژی

شیر شتر درمان خانگی خوبی برای بچه‎هایی است که نسبت به مواد غذایی آلرژی دارند چه، کسانی که میزان آلرژی‎شان کم و چه کسانی که خیلی شدید است.

مبارزه با اختلالات خودایمنی

 شیر شتر سرشار از ایمونوگلوبولین یا آنتی‎بادی‎ها است که مواد خارجی و مواد بیماری‌زا یا مواد تولید‎کننده پادتن‎ها را هدف قرار می دهد و به خوبی آن‎ها را از سیستم ایمنی بدن پاکسازی می‎کند. مصرف این ماده نشان داده است که می‌تواند علائم اوتیسم را کنترل کند و حتی در برخی موارد اوتیسم را از بین برده است. البته باور عموم این گونه است که خاصیت آنتی اکسیدانی شیر شتر می‎تواند علائم اوتیسم را کاهش دهد.

سرشار از آنتی اکسیدان

شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان است که آن را به نسخه خوبی برای حذف رادیکال‎های آزاد، کمک به درمان دردها، مانند تجمع رنگدانه‎ها و سلول‎های سرطانی تبدیل کرده است. این خاصیت اطمینان می‌دهد که شیر شتر با استرس اکسید‌کننده مبارزه می‎کند. این خاصیت همچنین طلای سفید بیابان را در کنترل یا کاهش علائم سرطان موثر می‎کند.

خاصیت ضد التهاب

شیر شتر ، یک ماده ضد التهابی موثر است که آن را برای درمان شرایط التهابی مانند سرفه و برونشیت تقریبا مفید می‌کند. شیر شتر همچنین ورم مفاصل و رماتیسم را نیز بهبود می‎بخشد.

ضد‎پیری پوست

ماده‌ی مغذی بیابانی، حاوی ترکیبی به نام اسید آلفا هیدروکسیل است که کمک می‎کند تا خطوط روی پوست و چروک‎ها بهتر شوند؛ بنابراین فرایند پیری را به تاخیر می‎اندازد.

درمان‎کننده‎ی سل

شیر شتر ماده آنتی باکتریال و آنتی ویروس قوی است که بدن را از باکتری سل پاک می‎کند.

طلای ضد دیابت

شیر طلا، یک ماده ضد دیابت موثر است؛  این خوراکی بیابانی حاوی عوامل زیادی است که به خاصیت آن در کنترل و جلوگیری از دیابت مرتبط هستند. این ماده، حاوی پروتیئنی شبیه انسولین است که آثار دیابت را کاهش می‎دهد. انسولین موجود در شیر شتر، جذب مواد غذایی خون را راحت‎تر می‎کند.

کاهش وزن

همانطور که گفته شد، شیر شتر برای کنترل دیابت مفید است؛ نه فقط به دلیل پروتئین انسولین گونه‎ای که دارد بلکه به این دلیل که چربی کمی نیز دارد و این به معنای آن است که شما ناخواسته وزن اضافه نمی‎کنید یا سطح کلسترول خون‎تان بالا نمی‎رود.

درمان بیماری‎های معده و گوارش

این خوراکی خوشمزه‎ی بیابانی،  به صورت محصولات تخمیری برای درمان زخم معده، بی‎نظمی‎های بدن، اسهال، یبوست، زخم‎ها و حتی برای افزایش قدرت باروری تخمدان هم مصرف و توصیه می‎شود.

تقویت چشم

مصرف شیر شتر باعث تقویت چشم می‎شود.

به طور خلاصه در این مورد باید گفت که شیر شتر علاوه بر کلیه موارد یاد شده، برای بیماری‎های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار و حیض و نیز تقویت نیروی جنسی مفید است.

شیر شتر

دانستنیهای جالب درباره شترها

  • کوهان شترها جایگاهی برای ذخیره کردن آب نیست!
  • شترها می‌توانند در صحرا بدون آب بمانند و علت اصلی آن نیز کوهان‌های آنها نیست! شترها می‌توانند به میزان ۴۰ گالن آب بخورند که این در نوع خودش بسیار شگفت‎انگیز و جالب است.
  • آنها می‎توانند سوراخ‎های دماغ خود را در هنگام طوفان‎های شن و ماسه به ‏طور کامل ببندند.
  • با اینکه در بیابان زندگی می‎کنند، حیوانات اجتماعی هستند.
  • شتر مادر به مدت ۱۴ ماه جنین را در رحم خود نگه می‎دارد!
  • عمر این حیوانات معمولا میان ۴۰ تا ۵۰ سال متغیر است.
  • شترها قوه بینایی و شنوایی قدرتمندی دارند.
  • هر شتر ماده حداکثر می‎تواند یک زایمان در طول عمرش داشته باشد و زایمان دو مورد نادر است.

پس باید قدر شیر طلای بیابان و صاحب آن را بیشتر بدانید .

۸ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۸ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق٫ظ

      ممنون از نظرتون

      پاسخ

  2. رفیعی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۰ ب٫ظ

    ممنون بسیار جالب بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

      سپاس از شما دوست عزیز

      پاسخ

  3. بیگدلی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۶ ب٫ظ

    لسیار عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

      ممنون از نظرتون

      پاسخ

  4. یوسفی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

    چقدر عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…